Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tryckimpregnering  (läst 12388 gånger)

stedevil

SV: Tryckimpregnering
« Svar #40 skrivet: 19 okt-09 kl 10:31 »
Hej!

Om ditt resonemang vore helt rätt borde en torr (18-20%) träbit i en plastpåse vara räddad för evigheter!

Beror på. Är plastpåsen helt diffusionstät? Hur mycket fukt fanns det i luften du stängde in i påsen tillsammans med träbiten? Vid vilken temp förvarar du påsen?

I vilket fall, om jämnviktsfuktkvoten alltid håller trät torrt nog så håller det i varje fall 500år. Men i det fallet spelar det heller ingen roll om du har en plastpåse eller ej. Den är irrelevant. Det är fukthalten i trät som spelar roll.

MonicaA

« Svar #41 skrivet: 19 okt-09 kl 10:35 »
Här är en berättelse från en kompis.

Vedkamin eldas (utomhus eller i brandsäkert utrymme förmodar jag) med 30-literskärl ovanpå (gammalt mjölkmått). I kärlet står granstörar (blivande stängselstolpar) som sticker ner 6-7 dm. Kärlet är för övrigt fyllt med hälften tjära och hälften rå linolja. I kärlet finns dessutom en termometer som tål högre temperatur. (Går tydligen att köpa på Clas Ohlsson.) Man eldar på rätt skapligt upp till ca 120 grader i tjära-linolja-blandningen. Då börjar vattnet koka ur störarna så det skummar. Därför ska man ta det lugnare med eldningen då ett tag tills det lugnar sig, d v s då vattnet kokat bort. (Minns inte hur länge detta kunde ta. En halvtimme tror jag. Man märker väl.) När vattnet går ut går linolja+tjära in efterhand. Man eldat sen på upp till ca 160 grader i vätskan. Därefter slutar man elda och låter det stå och dra in på eftervärme i jag tror ett halvt till ett dygn. Enligt uppgift ser man om man sågar itu en stör att kärnan är helt genomträngd med tjära+linolja (det har en mörk ton).
Stolparna har hittills bara stått i marken i 13 år. Hittills syns ingen påverkan på dem.

PS. Man bör dock inte gå högre i temperatur. Vid ca 270 grader finns risk för antändning då tjära-linolja-blandningen börjar förgasas. Det är bra att ha lite marginal. Och jag skulle nog helst använda något annat än en vedkamin att värma med. Kaminer kan bli så heta.

Det låter väldigt avancerat för lilla mig. Kan jag inte bara ha en öppen eld ute och bränna av/kola den delen av trät som ska ner i marken?
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #42 skrivet: 19 okt-09 kl 11:21 »
Det låter väldigt avancerat för lilla mig. Kan jag inte bara ha en öppen eld ute och bränna av/kola den delen av trät som ska ner i marken?

Han nämnde den metoden också. Den har även nämnts här på forumet. Jag vet inte för jag har inte testat. Men det låter ganska rimligt att det skulle funka.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #43 skrivet: 19 okt-09 kl 11:24 »
Tjäran ska ju helst tränga in för att göra nytta. Då fyller den väl ut porer, så att vattnet inte har så mycket plats kvar. Det är inte som en plastpåse.

Om man inte tjärar ekan utan bara slänger den i vattnet så blir den inte så tät efter ett tag. Så verkan kommer nog av en kombination av att underhålla träet, fylla ut porer och hämma mikroorganismer, gissar jag.

Förtydligande: Jag menar verkan av tjäran. Sen har vattnet en verkan också, för att få båten tät. Men utan tjära blir det inget bra, särskilt inte efter ett tag.

A bug

« Svar #44 skrivet: 19 okt-09 kl 11:59 »
PS jag har aldrig haft båt- men hur funkar det när man tjärar en eka? blir virket inte vått? Jag trodde att en eka blev tät av det faktum att virket blev blött och svällde?? DS
Visst blir virket vått, annars skulle båten läcka som ett såll oavsett hur mycket tjära man häver på. Iofs, om du bygger upp ett lager utanpå båten som härdar till ett tätt skikt så förblir ju båten torr.

Har själv en nio meters snipa och en sjumeters segelbåt i trä. Skroven byggs alltid i virke som återfuktar sig, furu och lärk till exempel. Tjära och olja fyller ut en viss del av porerna men har inte den verkan att virket sväller som vattnet har då vattnet har en molekylsammansättning som gör att det når in i porer som olja/tjära inte kommer in i.

Däck och överbyggnader byggs ofta i gran då granen inte återfuktar sig när den väl torkat vilket inte gör överbyggnaden tung och båten instabil. Gran i skrov finns också men då den båten aldrig blir tät av vattnets svällande egenskaper måste ett granskrov förses med ett tätskikt, ofta något plastiskt.

Traditionellt så tjäras båtar mot skeppsmask vilken bara finns i saltvatten men även alger och andra påväxter blir mindre då giftigheten inte är inbjudande för levande organismer.

A bug

« Svar #45 skrivet: 19 okt-09 kl 12:07 »
Om man inte tjärar ekan utan bara slänger den i vattnet så blir den inte så tät efter ett tag. Så verkan kommer nog av en kombination av att underhålla träet, fylla ut porer och hämma mikroorganismer, gissar jag.
Den viktigaste anledningen till att behandla båter med olja/tjära är att minska fuktvandringen och framförallt hastigheten på densamma.
Skrovet måste ta åt sig fukt för att hålla tätt, samtidigt får det inte på några villkor torka för snabbt när båten tas upp på hösten utan det optimala är att det behåller så mycket fukt som möjligt under vintern, men inte så mycket att den fryser sönder.
 Därför blir ett obehandlat träskrov inte långlivat, blött virke som torkar snabbt spricker obönhörligen, om inte första året så garanterat det andra.

Så i båtens fall är oljan/tjärans viktigaste funktion att i första hand inte släppa ut fukten  och i andra att med sin giftighet mota växter och djur i grind.

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser