Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tryckimpregnering  (läst 12398 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Tryckimpregnering
« Svar #20 skrivet: 14 okt-09 kl 00:51 »
Om man nu kan hålla reda på om de där 20-30 år gamla murkna trästolparna/brädorna var impregnerade. Om man ens vet det.

A bug

« Svar #21 skrivet: 14 okt-09 kl 01:01 »
Om man nu kan hålla reda på om de där 20-30 år gamla murkna trästolparna/brädorna var impregnerade. Om man ens vet det.
Det man inte vet mår man inte illa av sägs det, stämmer inte i det fallet.
Å andra sidan kan man vara rätt säker på att de är impregnarade om de varit i kontakt med jord i 20 - 30 år och det fortfarande finns struktur kvar.
Annars hade det inte varit mycket kvar överhuvudtaget av dem.

Täljer man en flisa och tänder eld på den så kan man inte ta miste på om den är impregnerad eller inte, speciellt inte om det är äldre virke. Men då måste man lukta på röken vilket inte är så hälsosamt, å andra sidan får man i sig så mycket annat skit hela dagarna så lite extra krydda gör väl varken till eller från i det stora hela.

Eller förresten, många bäckar små heter det ju..hmmm.

MonicaA

« Svar #22 skrivet: 14 okt-09 kl 10:00 »
Eller förresten, många bäckar små heter det ju..hmmm.

Det har du alldeles rätt i och det är därför jag ville veta detta med impregnering för jag har alltid varit skeptisk till det. När jag frågade min svärfar så sade han att det var alldeles ofarligt utan att blinka ens.

Först kan jag tänka mig hur det kan se ut på en fabrik där de håller på med tryckimpregnering och om de tar hand om allt spill eller tar naturen skada runt omkring. Sedan kan jag tänka mig läckaget från träet särskilt i jorden till de som odlar ekologiskt. Till sist som ni nämnde så går det ju inte att elda utan att det blir giftigt.

Nu för tiden finns det gift över allt och försöker vi inte minska det på vissa områden där vi har möjlighet så kommer våra kroppar att bli helt överbelastade till slut. Kroppen behöver energi för att ta hand om gifterna, men samtidigt så behöver vi ju energi för att fungera i vardagen och vi har bara en viss energimängd per dag och trötta sega människor kan ju inte arbeta särskilt bra. Är man väldigt trött och tvingas arbeta ändå så kan det bli som en ond cirkel för det går inte att återhämta sig och så kommer det finnas fullt med irriterade och griniga människor överallt( vänta, det finns ju redan ;))för det blir man ju när man är trött.
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

bo_i_dala

« Svar #23 skrivet: 14 okt-09 kl 11:09 »
Hej!
På ett impregneringsverk är det gjort så att det nyimpregnerade( som är helt genomdränkt- så att det droppar) ska lagras ett dygn på en yta som är tät och det som hamnar där rinner in i impregneringssystemet igen. Personalen bär skyddskläder så att inte de ska få impregneringsvätska på huden.... I teorin funkar det iallafall!
Självklart är impregnering giftigt- det är "dödskallemärke" på emballagen osv
Tanken är dock inte att det ska utlakas till jorden men var man ska hitta detta väldokumenterar vete fan.
De gamla stolparna/virket som ska kasseras får inte eldas i annan anläggning än sådan som har avancerad rökgasrening, tex sopförbränningsanläggning.

Dock torde tryckimpregnering vara bättre än den gamla tekniken att behandla med använd motorolja ("sletolja").

Vill man vara mer miljövänlig använder man stolpar av kärnek, Västra Götalands Länsstyrelse satte så sent som i förfjol upp ett staket runt ett "Natura2000-område". Där användes INTE tryckimpregnerat virke utan kärnekstolpar i dim 3*3 tum, dessutom INTE taggtråd utan slät tråd och elstängsel, troligen vill dom följa de rekomendationer som Djurskyddsmyndigheten kom med innan den tyvärr lades ner, där man rekomenderar att inte använda taggtråd.

Viss forskning jag läste för några år sedan rekomenderade småbarnsföräldrar att inte låta småbarn leka/gåbarfota på nyss byggda tryckimpregnerade (altan) golv.

mvh

MonicaA

« Svar #24 skrivet: 14 okt-09 kl 11:47 »
Hej!
På ett impregneringsverk är det gjort så att det nyimpregnerade( som är helt genomdränkt- så att det droppar) ska lagras ett dygn på en yta som är tät och det som hamnar där rinner in i impregneringssystemet igen. Personalen bär skyddskläder så att inte de ska få impregneringsvätska på huden.... I teorin funkar det iallafall!
Självklart är impregnering giftigt- det är "dödskallemärke" på emballagen osv
Tanken är dock inte att det ska utlakas till jorden men var man ska hitta detta väldokumenterar vete fan.
De gamla stolparna/virket som ska kasseras får inte eldas i annan anläggning än sådan som har avancerad rökgasrening, tex sopförbränningsanläggning.

Dock torde tryckimpregnering vara bättre än den gamla tekniken att behandla med använd motorolja ("sletolja").

Vill man vara mer miljövänlig använder man stolpar av kärnek, Västra Götalands Länsstyrelse satte så sent som i förfjol upp ett staket runt ett "Natura2000-område". Där användes INTE tryckimpregnerat virke utan kärnekstolpar i dim 3*3 tum, dessutom INTE taggtråd utan slät tråd och elstängsel, troligen vill dom följa de rekomendationer som Djurskyddsmyndigheten kom med innan den tyvärr lades ner, där man rekomenderar att inte använda taggtråd.

Viss forskning jag läste för några år sedan rekomenderade småbarnsföräldrar att inte låta småbarn leka/gåbarfota på nyss byggda tryckimpregnerade (altan) golv.

mvh

Tack för informationen, men det med altan är tyvärr för sent. Mina barn har gått barfota på den hela 2 sommrar nu.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #25 skrivet: 14 okt-09 kl 12:30 »
Det man inte vet mår man inte illa av sägs det, stämmer inte i det fallet.

Det var ungefär det som var min poäng. Att det i längden troligen är enklast och bäst att låta bli tryckimpregnerat virke. Impregnering med varm tjära och linolja lär dock vara bra. Helst då doppa ner i riktigt varm tjära och linolja. (Alltför varmt kan det självantända. Så se upp.)
« Senast ändrad: 14 okt-09 kl 12:33 av Anders Skarlind »

A bug

« Svar #26 skrivet: 14 okt-09 kl 15:11 »
Tjära ja, det är väl det giftigaste man kan bruka i impregneringssyfte. Men bra är det..

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #27 skrivet: 14 okt-09 kl 17:19 »
Tjära ja, det är väl det giftigaste man kan bruka i impregneringssyfte. Men bra är det..

Gift och gift. Det är ämnen som är extraherade från trä. Då är det väl giftigt att bygga med trä överhuvudtaget?

MonicaA

« Svar #28 skrivet: 14 okt-09 kl 17:50 »
Gift och gift. Det är ämnen som är extraherade från trä. Då är det väl giftigt att bygga med trä överhuvudtaget?

Jag läste att det finns olika sorters tjära och det du menar är trätjära och då verkar ju det vara naturvänligt, fast jag läste inte så mycket att jag vet exakt vad det är.

esten

• -
« Svar #29 skrivet: 14 okt-09 kl 18:16 »
Det finns trätjära och stenkolstjära .
Det är ur stenkolstjäran man framställer kreosotet som användes till inpregnering av slipers och telefonstolpar .
trätjäran innehåller mångagånger Mindre skadliga fenoler än stenkolstjäran vilka är starkt canserframkallande .
Det är därför det i dag inte får säljas eller skänkas av dessa stolpar .
De gamla grönfärgade telefonstolparna var inpregnerade med en arsenikförening som har varit borttagen sedan flera år .
Och än en gång har virket varit av hög kvalitet från början har det inte inpregnerats , det görs bara med det sämsta.

A bug

« Svar #30 skrivet: 14 okt-09 kl 19:37 »
Visst är trä giftigt om man ser det så, tjäran som framställs ur träet är dock så koncentrerad att det endast är det giftiga kvar.
Miljövänligt och tjära är ord som inte kan användas i samma mening och ändå gjorde jag det precis..

MonicaA

« Svar #31 skrivet: 14 okt-09 kl 21:05 »
Visst är trä giftigt om man ser det så, tjäran som framställs ur träet är dock så koncentrerad att det endast är det giftiga kvar.
Miljövänligt och tjära är ord som inte kan användas i samma mening och ändå gjorde jag det precis..

Jag förstår inte alls. Är trä giftigt?

bo_i_dala

« Svar #32 skrivet: 14 okt-09 kl 21:28 »
Hej!
Ja på sätt o vis!
Kärnved hos bla Ek o Tall innehåller ämnen som är giftiga
mvh

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #33 skrivet: 14 okt-09 kl 22:12 »
Jag menar förstås trätjära. Sen finns det olika tillverkningsmetoder på trätjära. Dalbränd och en eller flera industriella metoder (autoklavering? pyrolys?). Månne det är skillnad i "giftighet"? Extraktion är mer eller mindre av denaturering, beroende på hur den görs.

Ingen har föreslagit att man ska dricka trätjära. Det lär dessutom rimligen vara biologiskt väl nedbrytbara "gifter" eftersom trä förmultnar. Förvisso kan ek och tall lämna spår i marken som finns där länge och hämmar växtlighet. Det hör till deras natur. Jag har svårt att se detta som en förorening. Det är mer en balansfråga i naturen. Om det kommer lite tjärrester i marken när t ex behandlade stolpar bryts ner så skulle jag preliminärt vilja räkna in det i samma kategori.

Jag undrar om inte detta med den mycket giftiga tjäran ar av samma diskutabla halt som de oerhört farliga rökgaserna från vedeldning; larm som vid närmare skärskådande visar sig bygga på att likartade men olika ämnen har räknats som likvärdiga ur giftsynpunkt m.m. Men kom gärna med faktaunderbyggnad, referenser...
« Senast ändrad: 14 okt-09 kl 22:15 av Anders Skarlind »

A bug

« Svar #34 skrivet: 14 okt-09 kl 22:23 »
Visst förmultnar trä, trä dränkt i tjära däremot förblir fräscht under århundraden, det hittade en bit för ett tag sedan som var ordentligt tjärad och helt oförstörd trots sin ålder.
Varför förmultnar inte tjärat trä när otjärat trä av samma sort åtegår till moder natur på något årtionde utan att lämna något spår efter sig. Giftigheten i tjäran gör att inga nedbrytare på några villkorsvis kan överleva om de tar sig en tugga, tadaaa.

Rökgaser däremot kan vara rena hälsokuren, om den kommer från brasor med björkved.

bo_i_dala

« Svar #35 skrivet: 14 okt-09 kl 22:25 »
Hej
Mitt svar var riktat främst till föregående inlägg!
I övrigt håller jag med dej, trä är miljövänligt! I huvudsak är träbaserade produkter detsamma.
mvh

stedevil

« Svar #36 skrivet: 19 okt-09 kl 09:39 »
Visst förmultnar trä, trä dränkt i tjära däremot förblir fräscht under århundraden, det hittade en bit för ett tag sedan som var ordentligt tjärad och helt oförstörd trots sin ålder.
Varför förmultnar inte tjärat trä när otjärat trä av samma sort åtegår till moder natur på något årtionde utan att lämna något spår efter sig. Giftigheten i tjäran gör att inga nedbrytare på några villkorsvis kan överleva om de tar sig en tugga, tadaaa.

Trä som är torrt (under ca 15-20% fukthalt) förmultnar inte. Så hur mycket av tjärans funktion bygger på giftighet och hur mycket bygger på att det helt enkelt håller vattnet borta från träcellerna? Min gissning är att det främst handlar om det senare.

bo_i_dala

« Svar #37 skrivet: 19 okt-09 kl 09:49 »
Hej!

Om ditt resonemang vore helt rätt borde en torr (18-20%) träbit i en plastpåse vara räddad för evigheter!
Men jag tror inte den skulle vara så långlivad- trätjära har dödande effekt på mikroorganismer, bakterier och svampar mm.
Det är nog en kombination av dess egenskaper som ger effekten.

mvh
PS jag har aldrig haft båt- men hur funkar det när man tjärar en eka? blir virket inte vått? Jag trodde att en eka blev tät av det faktum att virket blev blött och svällde?? DS

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #38 skrivet: 19 okt-09 kl 10:09 »
Tjäran ska ju helst tränga in för att göra nytta. Då fyller den väl ut porer, så att vattnet inte har så mycket plats kvar. Det är inte som en plastpåse.

Om man inte tjärar ekan utan bara slänger den i vattnet så blir den inte så tät efter ett tag. Så verkan kommer nog av en kombination av att underhålla träet, fylla ut porer och hämma mikroorganismer, gissar jag.
« Senast ändrad: 19 okt-09 kl 10:26 av Anders Skarlind »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #39 skrivet: 19 okt-09 kl 10:20 »
Här är en berättelse från en kompis.

Vedkamin eldas (utomhus eller i brandsäkert utrymme förmodar jag) med 30-literskärl ovanpå (gammalt mjölkmått). I kärlet står granstörar (blivande stängselstolpar) som sticker ner 6-7 dm. Kärlet är för övrigt fyllt med hälften tjära och hälften rå linolja. I kärlet finns dessutom en termometer som tål högre temperatur. (Går tydligen att köpa på Clas Ohlsson.) Man eldar på rätt skapligt upp till ca 120 grader i tjära-linolja-blandningen. Då börjar vattnet koka ur störarna så det skummar. Därför ska man ta det lugnare med eldningen då ett tag tills det lugnar sig, d v s då vattnet kokat bort. (Minns inte hur länge detta kunde ta. En halvtimme tror jag. Man märker väl.) När vattnet går ut går linolja+tjära in efterhand. Man eldat sen på upp till ca 160 grader i vätskan. Därefter slutar man elda och låter det stå och dra in på eftervärme i jag tror ett halvt till ett dygn. Enligt uppgift ser man om man sågar itu en stör att kärnan är helt genomträngd med tjära+linolja (det har en mörk ton).
Stolparna har hittills bara stått i marken i 13 år. Hittills syns ingen påverkan på dem.

PS. Man bör dock inte gå högre i temperatur. Vid ca 270 grader finns risk för antändning då tjära-linolja-blandningen börjar förgasas. Det är bra att ha lite marginal. Och jag skulle nog helst använda något annat än en vedkamin att värma med. Kaminer kan bli så heta.
« Senast ändrad: 19 okt-09 kl 10:29 av Anders Skarlind »

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare
Staem, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser