Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tryckimpregnering  (läst 12387 gånger)

MonicaA

Tryckimpregnering
« skrivet: 21 sep-09 kl 11:20 »
Går kemikalierna från det tryckimpregnerade träet ner i jorden?
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Tryckimpregnering
« Svar #1 skrivet: 21 sep-09 kl 11:47 »
Ett visst läckage blir det säkert.
Men idag används "snällare" impregneringsmedel än tidigare, ibland undrar jag om det inte rentav tangerar gränsen för falsk marknadsföring.

stedevil

« Svar #2 skrivet: 22 sep-09 kl 04:49 »
Ja tex Ek & Lärk är relativt motståndskraftig från början och hjäler du till med att bränna av/kola den del som ligger i/mot mark så håller det minst lika bra som modern snäll impregnering. Kanske lite mer jobb, men säkert billigare och definitivt miljövänligt. :)

MonicaA

« Svar #3 skrivet: 22 sep-09 kl 09:02 »
Ja tex Ek & Lärk är relativt motståndskraftig från början och hjäler du till med att bränna av/kola den del som ligger i/mot mark så håller det minst lika bra som modern snäll impregnering. Kanske lite mer jobb, men säkert billigare och definitivt miljövänligt. :)

Är det så man gör med ekfat som vin lagras i?

stedevil

« Svar #4 skrivet: 22 sep-09 kl 12:33 »
Är det så man gör med ekfat som vin lagras i?

Nä vintunnor behöver inte skyddas. Ek är både väldigt tåligt mot vatten och i vin dör de flesta mikroorganismer kvikt (tom jästsvamparna som gör det till vin) så det är i princip steriliserat.

I marken har man dock massor med glada mikrober som inte vet något mumsigare än blött trä. Kol är det dock inget som gillar.

MonicaA

« Svar #5 skrivet: 22 sep-09 kl 13:16 »

skulle du kunna berätta exakt hur det går till?

stedevil

« Svar #6 skrivet: 23 sep-09 kl 11:37 »
Ganska enkelt egentligen. Förr gjorde man helt enkelt upp en brasa och svedde änden som skulle ner i marken. Ska man vara lite modern kan man ju använda någon gasollåge värmare/brännare.

MonicaA

« Svar #7 skrivet: 23 sep-09 kl 12:50 »
Ganska enkelt egentligen. Förr gjorde man helt enkelt upp en brasa och svedde änden som skulle ner i marken. Ska man vara lite modern kan man ju använda någon gasollåge värmare/brännare.

Tack!!! Det är så kul på detta forum att få tillgång till gammal bra visdom som blivit bortglömt.

stedevil

« Svar #8 skrivet: 23 sep-09 kl 22:24 »
Tack!!! Det är så kul på detta forum att få tillgång till gammal bra visdom som blivit bortglömt.

Ja, det är ju svårt att tjäna pengar på eller ta patent på tekniker som folk enkelt kan göra själv hemma. :)
I princip alla gamla gärdsgårdar är gjorda på detta sätt, med gran kolade i delen som är nerslagen i marken.

idawedin

« Svar #9 skrivet: 30 sep-09 kl 15:21 »
kom ihåg att tryckimpregnering bara går att göra på dåligt snabbvuxet och sugande virke.

Det var först när sågarna slutade såga kärnfura och istället ville ha snabbvuxen kvistfri gran som problem uppstod och man blev tvungen att uppfinna tryckimpregnering.

Väljer du kärnfuru så har du bättre impregnering än tryckimpregnerat. Kärnfuru är dessutom så hårt och bra att det inte GÅR att impregnera. Ville man ha extra bra impregnering förr så barkade man en fura på rot och lät den stå och självdö under något år. Den utsöndrade då massor av kåda i veden för att skydda sig och blev sedan superimpregnerad redan vid fällning. Sk. törved.
/ida Wedin

http://www.byggnadsvardstorget.se

bo_i_dala

« Svar #10 skrivet: 05 okt-09 kl 00:29 »
Hej!
Ovanstående metod kallas "skatning", men är idag förbjuden enligt lag.

Enligt min avlidna mor sades det att "för dj...ligt länge sen" började man "skata" ett antal furor den dag ett gossebarn föddes- dessa skulle bli de nedersta stockarna på sonens blivande hus.

Orsaken till att kärnfuran inte tar åt sig impregneringsvätskan speciellt bra är att kärnveden har som enda uppgift att vara bärande, och har av trädet "impregnerats" med kåda( olika hartser). har inget med hårdhet att göra.

Kom ihåg att det inte är gran utan bara futa som impregneras, både av naturen och impregneringsverken.
mvh

Jonte

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 05 okt-09 kl 01:06 »
Av vilken anledning har man förbjudit skatning?

bo_i_dala

« Svar #12 skrivet: 05 okt-09 kl 10:32 »
Hej!
Som alltid-pengar!!

Troligen för att det ömöjliggjorde hyggesbruk- jag vet inte men ska kolla......

MonicaA

« Svar #13 skrivet: 05 okt-09 kl 12:25 »
"skata" ett antal furor den dag ett gossebarn föddes- dessa skulle bli de nedersta stockarna på sonens blivande hus.
quote]

Det låter så trevligt. Man planerade sunt i förväg och inte bara för dagen som de flesta gör nu förtiden. Köp och släng är det värsta jag vet. Sophögar växer och plastskräp ser man i varenda buske nuförtiden.

sub rosa

« Svar #14 skrivet: 06 okt-09 kl 19:52 »
Hej!
Ovanstående metod kallas "skatning", men är idag förbjuden enligt lag.

Katning menar du säkert! I det fallet barkade man furan i 8-10cm lodräta remsor från rot och ca 2m upp på stammen två år i förväg. Trädets naturliga terpentinutsöndring fungerar som rötskydd i den mättade veden. Av virket tillverkades främst fönsterbågar och andra väder-utsatta detaljer.

P.S Wiskey-tunnor kolas invändigt (därav den rökoga tonen) ;D......nejmen säkert! det är så! 
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

bo_i_dala

« Svar #15 skrivet: 07 okt-09 kl 10:00 »
Hej!
Ja katning ska det vara- sorry!

Men vad gäller whiskeytunnor så är jag inte överens med dej- det är snarare hur mycket torvrök som torkat det grodda kornet u nder malttillverkningen som ger röksmak, har jag fått lära mej!
MVH

Tapio

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 07 okt-09 kl 12:15 »
Men vad gäller whiskeytunnor så är jag inte överens med dej- det är snarare hur mycket torvrök som torkat det grodda kornet u nder malttillverkningen som ger röksmak, har jag fått lära mej!
MVH

Halaj!

Såhär säger wikipedia: Torkningen eller rostningen sker traditionellt med en viss mängd torv dock finns stora regionala skillnader. Torv ger vid eldning en kraftig rökutveckling, rökigheten i whiskyn kommer av fenoler som finns i torvröken och som sedan följer med från malten till den färdiga whiskyn

Men jag har två gamla whiskytunnor som dagvattentunnor, och de är, precis som sub rosa säger, rejält kolade inuti.

//T

A bug

« Svar #17 skrivet: 14 okt-09 kl 00:20 »
Går kemikalierna från det tryckimpregnerade träet ner i jorden?
Förr var det så, idag är de ämnen som används så hårt bundna i cellulosan att snudd på inget löses ut.
För några år sedan var jag hänvisad till lärk eller värmebehandlat virke, idag säger Naturvårdsverket att impregnerat är helt OK enligt ovan.

Lyckad lobbying eller sanning, vad vet jag??

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #18 skrivet: 14 okt-09 kl 00:38 »
Men fortfarande gäller att tryckimpregnerat med tiden blir miljöfarligt avfall som man inte ska elda upp hemma? Eller?

A bug

« Svar #19 skrivet: 14 okt-09 kl 00:43 »
Jepp, eldning är en åtgärd som inte skall företas om man är det minsta rädd om sig själv, eller miljön för den delen.
2500:- m3 vill tippen här ha för att ta emot skiten!

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser