Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu har jag plöjt för första gången...  (läst 8422 gånger)

JBF

• Småland
Nu har jag plöjt för första gången...
« skrivet: 20 sep-09 kl 12:22 »
Med överlag gott resultat om jag får säga det själv..  8) Plöjde med en enskärig plog med stödhjul.. Den var lite rostig men det släppte fort. (det var den gamla potatisåkern jag plöjde upp-den var i fint skick så jag tänkte att jag börjar där) Jag ställde in plogen efter tips i plogtrådar här. På vissa ställen ville inte plogen välta tiltan helt, medan det på andra ställen gick hur smidigt som helst. Vad kan detta bero på? Jag märkte att man måste ha lite hastighet för att få det snyggt. Ibland fastnade det lite tilt-rester på plogen så att jag fick lyfta upp och skaka loss.. Varför då?

Nu plöjde jag liksom från båda långsidorna inåt, men de sista fårorna blev det riktigt nybörjarvarning på. Borde man som nybörjare plöja endast från ett håll, alltså lägga tiltorna åt samma håll, trots den extra körning detta innebär?

Tips emottages tacksamt, eftersom jag har ett skifte på nästan en hektar som skall plöjas upp här..

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Nu har jag plöjt för första gången...
« Svar #1 skrivet: 20 sep-09 kl 12:40 »
Det kallas tegplöjning, det du gjorde, och nästa gång lägger du ryggen där "slutfåran" är nu, alltså mitt i åkern.
Stega då gärna upp och markera ryggen med störar i åkerändarna, så att ryggen blir så rak som möjligt.
Lägga tiltorna åt samma håll över hela åkern är bara aktuellt om man har växelplog.
Varför inte tiltan vände...kanske gick plogen lite djupare där, jordarten är annorlunda, inte helt genomplöjt så att ogräsrötter håller kvar tiltan...
Mullrik jord vill gärna klibba fast vid vändskivorna, det brukar vara sparka bort med stöveln som gäller.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #2 skrivet: 20 sep-09 kl 21:37 »
Har du nu fått plogen blank så se till att smörja in den så den inte rostar igen, på grusblandad jord funkar även en rostig plog, men är det lerigt eller mull fastnar det på vändskivan och plogen börjar arbeta som ett årder.
"Kärleken är livets bäste vän"

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 21 sep-09 kl 16:44 »
Det finns många faktorer som avgör om man får en bra tilta eller ej - plogdjupet i förhållande till plogens arbetsbredd, hastigheten, eventuella rötter m.m.

Man får helt enkelt pröva sig fram utifrån jordens och plogens beskaffenhet för att få bra tiltor, pröva med att ändra plogdjupet eller hastigheten.

Går plogen för grunt så blir inte tiltan tillräckligt bred för att lägga sig rätt, har du skumvingar så bör tiltan nå upp ganska precis så att skumvingen "skummar" kanten på tiltan.

Även hur plogen ligger i sidled påverkar tiltan, ligger plogen för långt ifrån landsidan så får man för lite material att plöja upp och man får då inte någon bra tilta - då får man pröva att placera plogen lite olika bakom traktorn tills plogen går lagom långt in på landsidan.
Om man har en plog med flera skär så är det ganska vanligt att första skäret går för långt ifrån "land" så att det blir tex 2,5 tiltor på en 3 skärig plog... då måste plogen flyttas i sidled på traktorn så att man verkligen får 3 tiltor.

Ofta får man även höja/sänka ena lyftarmen, då traktorns ena hjulpar går uppepå landsidan så lutar ju traktorn och följaktligen lutar även plogen... vilket kan påverka om man får bra tiltor eller ej.

Eventuell rost lossnar på de första 5 minterna, jorden sliter nått otroligt på stålet... som en sandblästring ungefär.
Vill du ha en blank plog så kan du efter avslutad plöjning duscha plogen med en blandning av lika delar diesel och motorolja.

Var inte orolig för att pröva dig fram, eventuella "krondiken" kan man sladda till när du såbäddsbereder - det är ju inte frågan om att vinna SM i plöjning.

Friskt vågat är hälften vunnet !

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 21 sep-09 kl 22:12 »
Ja, övning ger färdighet. Idag plöjde jag ytterligare en halv hektar. Det gick riktigt bra efter att jag ställt in plogens lutning gentemot traktorns lutning...
Hur plöjer man vändtegarna bäst(?) Idag behövdes det inte plöjas speciellt, men storåkern som väntar härnäst är lite svår att plöja rakt på bara, så där måste jag nog vända traktorn en 5 meter innan åkern tar slut...

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Aqualize

« Svar #5 skrivet: 22 sep-09 kl 10:34 »
Jag har ingen erfarenhet av plöjning (kanske får i höst, men med växelplog :)).
Det jag dock tänkte tipsa om är en bok, "Jordbrukets fältmaskiner", som jag tycker tog upp rätt mycket om inställning av tegplog och körning.

http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=14979
Men för att använda skattepengarna, kolla om den finns på ett bibliotek nära dig;
http://www.bibliotek.se/session/showrecord?titleId=2834201 (klicka på "var finns titeln?")

Jag tror det kan vara en bra bok för många alternativare som börjar med mekaniserat jordbruk. Boken riktar sig till naturbruksskolor men även för studier på egen hand.

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 23 sep-09 kl 17:36 »
Hallå, boken är nu beställd.. Hoppas den kommer till nytta!! Tack för tipset.
Ingen som plöjer vändtegen? Eller är det jag som förklarar konstigt vad jag menar?

//JBF

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 23 sep-09 kl 18:04 »
Har du plöjt "utåt" på långsidorna så gör likadant på vändtegen.
På smååkrar räcker det att börja plöja vid åkerkanten, backa, plöja, osv.
Eller tvärtom (plöj "inåt") ifall du startat med en rygg i mitten av åkern.
På stora åkrar brukar man lämna en lika bred vändteg runt hela åkern, och sen plöja runt, runt tills det är klart.
Då plöjer man också varannan gång utåt, varannan inåt.

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 23 sep-09 kl 22:25 »
Tack Foppas fot, nu förstår jag hur jag skall göra-jag kör backametoden på åkern som skall plöjas härnäst.
Det är ju riktigt roligt att plöja har jag kommit på  :D. Tyvärr kan man ju inte njuta av ljudet av plogen och jorden inifrån traktorn... Men doften känner man ju!!
//JBF

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 23 sep-09 kl 22:29 »
Det händer att jag saknar lukterna från jordbrukandet, särskilt på våren och hösten.
Men för att dom ska komma helt till sin rätt ska man helst ha en traktor utan hytt, eller ännu hellre en häst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 3 användare (2 dolda)
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser