Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slå vallen och låta ligga kvar?  (läst 4445 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Slå vallen och låta ligga kvar?
« skrivet: 19 sep-09 kl 10:49 »
hejsan
Slog vallarna senaste gången vid midsommar och nu börjar det blir väldigt långt.. Skulle vilja slå av det innan vintern och snön. Funkar det att låta det slagna gräset ligga kvar om man sprider ut det hyffsat eller bränner det sönder gräset under?

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
SV: Slå vallen och låta ligga kvar?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-09 kl 13:04 »
Nästa års gräs kommer säkert upp genom "mattan" som blir av det slagna och får för all de också lite näring av det, men du får inget roligt jobb att slå nästa år och fram för allt skörda, då du kommer att ha en massa gammal förna i ditt hö/silage... Skall det däremot betas till våren så ser jag ingen anledning att köra bort det du slagit nu.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 sep-09 kl 13:22 »
Ok.. Nej det ska inte betas till våren..

Jacob

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 19 sep-09 kl 14:06 »
Då är det bästa att puttsa av det nu, puttsen hackar det så det bara blir näring kvar tills nästa år.

Köttfår

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 sep-09 kl 15:22 »
Jag har bara tillgång till en trumslåtter tyvärr..

Jacob

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 19 sep-09 kl 19:14 »
Då blir det svårt, tror inte det är så lyckat att köra det med trumslåtter om du inte ska ta upp det. Varför inte slå det och ta ensilage på det, det finns väl alltid någon bonde i trakten som har rundbalspress+ plastare?

Köttfår

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 sep-09 kl 22:06 »
Vi brukar slå av det med trumslåtter så här på sensommarkanten och låta det ligga som gröngödsling. Det är väl iofs. bara drygt knähögt, men det har aldrig varit något problem  ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Fritjoff

« Svar #7 skrivet: 20 sep-09 kl 08:31 »
Hur högt är det Gångtrött? Jag har använt min trumslåtterkross som betesputs, där jag slog av rätt höga rator. Efter en vecka fick jag åka ut och sprätta för det låg för tjockt på gräset.

Förne blir det ju oavsett om du slår eller om du låter det stå kvar! Det är ju mest risken att kväva gräset med det avslagna, men om du har sprätt så kan du ju sprida ut det så det inte blir så tjockt.

Om det är en ogödslad vall så lönar det sig sällan att ta ensilage på andraskörden.. Det beror ju visserligen på vad "din" bonde tar för pressning och plastning.

Jacob

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 20 sep-09 kl 12:54 »
Det beror ju helt på hur mycket det är. Om det är väldigt kort så kan det nog gå utan att behöva sprätta det. Hur högt är det?
Vi kör själva bara putts på sådnana marker så jag har själv aldrig testat att köra ner det med trumslåtter.

Köttfår

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 20 sep-09 kl 12:57 »
Hyr in granne med betesputs, eller låna och kör själv.

Eller skaffa en gammal slaghack, bra att ta återväxten med och utfodra som grönfoder, funkar också någorlunda som betesputs.
« Senast ändrad: 20 sep-09 kl 13:42 av Foppas fot »

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser