Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skinn i frysen, Sen då?  (läst 2672 gånger)

eva f

• Ångermanland
Skinn i frysen, Sen då?
« skrivet: 18 sep-09 kl 06:42 »
Hej alla! Jag behöver lite hjälp! Jag har två skinn liggandes i frysen. Nu undrar jag vad jag ska göra med dem? Ett är ett getskinn och det andra är ett bagg skin från en gute. Jag fick rådet att frysa in dem om jag inte kunde göra något med dem direkt. Nu undrar jag : Hur bör jag tina dem (för jag antar att de ska tinas först) och vad gör jag med dem sedan? Tacksam för all hjälp!
 Eva

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Skinn i frysen, Sen då?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-09 kl 23:43 »
Lägg skinnet i stensaltat kallvatten så det täcker skinnet. När det är tinat skölj det i såpvatten även det kallt eller 20-25 grader, kolla så pälsen är ren. Skrapa skinnet om det inte är gjort före frysningen och därefter skölj i kallt vatten, låt det torka till lite och garva det sedan. Uringarvning är smidigast och snabbast, alternativ två är fettgarvning. Har du tillgång till bark kan du barkgarva i stället men det tar betydligt längre tid. Du har bra beskrivningar här i forumet och kan söka på garvning eller på skinn annars finns ju Lotta Rahmes böcker om skinn och fiskskinn...Mjukgör och fetta in och mjukgör igen...Viktigt  att börja mjukgöringen i kanterna först, en dm eller två inåt från kanten räknat, tag sedan resten.
Det lär finnas rekomendationer om var man börjar mjukgöringen i kanten för att få det plant, kolla i hennes böcker. Det skiljer sig även i precessen om man vill ha pälsen kvar eller inte. Resultatet blir olika bra beroende på, när det är skjutet och hur det är omhändertaget från dödandet-avdragandet av skinnet till frysningen... Skinn går också att salta in så slipper man ta upp plats i frysen.

Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

eva f

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 20 sep-09 kl 08:07 »
Tack Så jätte mycket för all hjälp och den fina beskrivningen. Ja, Jag hade bara hört att man skulle salta skinnet, men så sa jägaren att det gick bra att frya det med. Nybörjare som jag är tänkte jag att det kan vara bra att börja med ett skinn som inte är SÅ skadligt och som det inte gör så mycket om jag har önder eller nått. Åter igen: Tack för hjälpen!!

//Eva

eva f

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 29 sep-09 kl 13:55 »
Hej! Hm... Nu är jag på G att börja.... Men... :-[ Hur mycket stensalt ska det vara i vattnet och hur mycket såpa i sköljvattnet?
Jag har tänkt använda ett badkar till detta, är det en bra ide, eller?

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #4 skrivet: 29 sep-09 kl 16:47 »
Jag har aldrig gjort på det sättet med stensalt och grejer så det kan jag inte uttala mig om, däremot vill jag bara varna för såpan! Såpa är ju som bekant inte så snällt mot ull och tillsammans med varmt vatten och friktion tovar den ihop sig. Så var väldigt försiktig med hanteringen! Låt skinnen ligga och dra läänge i varje vatten, bearbeta dem inte för mycket.
Dessutom var jag med om en läskig sak med såpa i somras, använde billig såpa från Eldorado och den reagerade på något sätt med något i skinnet (ullfettet, fettet i huden?) vilket fick såpan att fästa stenhårt i pälsen och den bara går inte att få bort! Trots mängder med sköljningar och en hel flaska(!) med ättika känns pälsen fortfarande kladdig och luktar såpa.

Så använd såpa av fin kvalitet och gnugga inte för mycket i pälsen så slipper du göra några av mina misstag!

Lycka till!

/Martina

eva f

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 29 sep-09 kl 22:01 »
Okej! Tack för tipset! Får försöka vara försiktig med såpan då!

//Eva

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 sep-09 kl 08:13 »
Lotta Rahmes böcker om skinn och fiskskinn...

Böckerna innehåller väldigt mycket men jag tycker att de är ganska svåranvända och röriga.
Gå en sväng till biblioteket och kolla på hantverkshyllorna, med lite tur så finns det kvar lite av 1970 och -80 talens suveräna handböcker kvar. Har ingen titel i huvudet, men det finns ett par olika som beskriver hur man garvar.

eva f

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 01 okt-09 kl 10:36 »
Åh, vad bra! ska kolla där! Tack!
//Eva

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser