Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Markberedning med gris  (läst 6776 gånger)

louise

• Gäst
Markberedning med gris
« skrivet: 16 feb-06 kl 00:16 »
Jag har förstått att grisar används till att böka upp gamla igenväxta fält och börjar själv fundera på det. Men är lite osäker på nyttan. Vilken är fördelen jämfört med att bara plöja det? Å hur djupt bökar grisar? Måste man inte plöja osv ändå? Blir man av med ogräs? Eller vad e grejen....

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Markberedning med gris
« Svar #1 skrivet: 19 feb-06 kl 20:54 »
Grisar kan böka rätt så djupa gropar. De bökar upp sly, rötter i dagen. Rötter älskar de att äta speciellt kvickrot, brännässlerötter är en delikatess. :D

Fördelen är att man inte behöver bryta vallen och kan plöja direkt. Stora stenbumlingar bökar de fram också för det kan finnas en smaskig mask under stenen. ;D

Linderödare är mästare på att böka upp jorden. Mina grisars hage är ett månlandskap nu. Så de ska få ännu större hage till sommaren.
« Senast ändrad: 19 feb-06 kl 21:25 av christine »
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 19 feb-06 kl 21:16 »
Dom funkar som markberedare i skogen också.
Såg för ett antal år sen ett avverkat skogsskifte här i närheten, som var stängslat med bara en eltråd på ca 1/2 meters höjd och där det gick grisar.
Fattar inte hur dom vågade - om en älg hade slitit av tråden så kunde ju grisarna rymt och sen hade det väl varit ett jättejobb att fånga in dom.
Men innanför stängslet såg det ut som om man kört med jordfräs.
Perfekt underlag för självsådd.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 06 apr-06 kl 16:00 »
Har själv haft funderingar på det där med grisar som markbearbetare.

Har en nyavverkad skogsplätt på en knapp hektar som jag vill upplåta till alpaccas i framtiden och har funderingar på att införskaffa några grisar att göra röjningsjobbet då mjuk mark gör det svårjobbat med traktor.
Grisarna skulle efteråt även bli ett välkommet tillskott i frysboxen.

Dock har jag en hel del värdefulla träd på tillväxt i området vilket försvårar en del....men de kanske funkar att helt enkelt bara hägna in det man vill ha i fred från trynen och grisfötter ?

Någon som har länkar till liknande projekt?

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 apr-06 kl 16:41 »
Jag har förstått att grisar används till att böka upp gamla igenväxta fält och börjar själv fundera på det. Men är lite osäker på nyttan. Vilken är fördelen jämfört med att bara plöja det? Å hur djupt bökar grisar? Måste man inte plöja osv ändå? Blir man av med ogräs? Eller vad e grejen....

http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/utan_serietitel_slu/UST01-16/UST01-16CF.PDF

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 19 apr-06 kl 08:12 »
Fred, grisarna äter inte träden. Jag vet inte om de inte gillar trädrötter, de låter i varje fall träden vara. Är det känsliga plantor så är det bara att dra en tråd runt dem. Jag har min grisar i köksträdgården just nu. Där har jag dragit en tråd kring nyplanterat äppleträd, rabarber och björnbär.
Grisar är väldigt lätta att hålla med el, så det är lätt att hålla dem borta från "privata" områden. Annat är det med getter ;D
Grisarna har ju fler fördelar; de är soptunnor till matrester och kaffesump, de tar fram fler stenar än vad vi själv orkar, de gödslar marken som de bearbetar och som tidigare sagt de är goda i frysen  ;)

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 19 apr-06 kl 12:55 »
Fred, grisarna äter inte träden. Jag vet inte om de inte gillar trädrötter, de låter i varje fall träden vara. Är det känsliga plantor så är det bara att dra en tråd runt dem. Jag har min grisar i köksträdgården just nu. Där har jag dragit en tråd kring nyplanterat äppleträd, rabarber och björnbär.
Grisar är väldigt lätta att hålla med el, så det är lätt att hålla dem borta från "privata" områden. Annat är det med getter ;D
Grisarna har ju fler fördelar; de är soptunnor till matrester och kaffesump, de tar fram fler stenar än vad vi själv orkar, de gödslar marken som de bearbetar och som tidigare sagt de är goda i frysen  ;)
Det låter jättebra. Jag läste dock en artikel om just grisar i skog som påstod att att grisarna både barkade träd och åt upp trädrötterna vilket fick träden att falla på ganska kort tid?
Området de hänvisade till var ett tätbevuxet skogsparti i nordöstra USA som på ett par år förvandlades till kalt odlingsområde med näringsrik jord, bonden som ägde marken drog bara ut träd och sten med traktor i takt med att de föll. Men det kan säkert vara som du säger att trädrötter och bark inte är något grisarna väljer som första födointag och att de lämnar dem (träden) i fred om de har tillgång till något smaskigare.

Hur som helst så verkar fördelarna vara större än nackdelarna eftersom det går att skärma av områden man vill ha lämnade ifred.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

asta

« Svar #7 skrivet: 28 apr-06 kl 20:43 »
Grisar kan böka rätt så djupa gropar. De bökar upp sly, rötter i dagen. Rötter älskar de att äta speciellt kvickrot, brännässlerötter är en delikatess. :D

Fördelen är att man inte behöver bryta vallen och kan plöja direkt. Stora stenbumlingar bökar de fram också för det kan finnas en smaskig mask under stenen. ;D

Linderödare är mästare på att böka upp jorden. Mina grisars hage är ett månlandskap nu. Så de ska få ännu större hage till sommaren.

Underbart!!!  :)  Jag ska få låna 20 grisar som markberedare över sommarenför att röja ett gammalt hygge och hoppas att kunna handså det hela till naturbete efteråt (har tidigare varit bete, innan de odlade skog).
Vi hoppas mycket på dessa grisar, men det låter ju som att vi gör rätt som försöker.

Kicket

« Svar #8 skrivet: 29 maj-06 kl 15:31 »
Hej!
Jag har ett antal linderödare som jag funderade på att hyra ut som markberedare....vad tycker ni är rimligt hektarpris för "beredning" av kalhygge?
Grisar är klart överlägsna som beredare framför maskiner.
Vet ni någon som hyr ut grisar för markberedning som jag kan rådfråga?

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser