Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppfödning för slakt?  (läst 2120 gånger)

Miranda

Uppfödning för slakt?
« skrivet: 15 sep-09 kl 20:35 »
Jag och min sambo har funderat lite på det här med kött, allt man köper i butik känns som ett litet hugg i hjärtat när man tänker på hur illa de flesta köttdjur har det egentligen.

Min sambo har nyligen tagit jägarexamen, snart har vi kött på bordet som faktisk har växt upp naturligt och "lyckligt"

Så börjar vi tänka på självhushåll av kött... nja, något större djur har vi faktisk varken råd,tid eller plats med. Men kaniner då? De tar inte så mycket plats (ingen ladugård i alla fall), de är inte så värst dyra i drift, de förökar sig som...ja, just det, kaniner!
Med andra ord har intresset sakta byggts upp.

Själva skötseln och djurhållningen har jag helt koll på, haft och har kelkaniner sedan länge. Men hur fungerar det här med uppfödning egentligen? Hur många djur har man om man vill ha kött till två personer? Byter man ut dem då och då? Vilken ras? Vilket system?  ???

Hoppas ni inte tycker vi verkar helt bakom flötet, man måste ju lära sig någon gång  :-[

Väntar hoppfullt på bra svar!

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Uppfödning för slakt?
« Svar #1 skrivet: 15 sep-09 kl 23:58 »
Vill du föda upp kaniner bara till husbehov kan jag rekommendera Gotlandskaniner.. Blir inte jättestora ca 3-4 kg.
Men de är inte så krävande i mat.. bra hö är grunden + lite spannmål (havre/korn).. härdiga och duktiga mammor.

De kan användas som avelsdjur i ca 5-6 år..

Dessutom väldigt varierande i färg om du vill ta rätt på skinnen..

Om du har två honor och tar 4 kullar/hona och år med i snitt 6,5 ungar som överlever till vuxen ålder så kan ni äta kanin en gång i veckan  :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

matterik

• http://kaniner.matterik.com
« Svar #2 skrivet: 16 sep-09 kl 07:28 »
intressant. Jag har en gotlandshona som jag tänkte para med min tyringer/rex blandras hane. Jag undrar över när man ska slakta kaninungarna. Jag menar hur lång tid tar det tills ungarna når den vikt då den kan slaktas. Jag antar att min tyringer/rex blandras hane är lika dan som en gotlandskanin när det gäller viktökning. Vilken vikt har dom när du slaktar ungarna. Dvs är det vid vikt på 3 kg. Hur stor slaktkropp får du av det. Om man slaktar vid 3 månaders ålder slipper man sära på hanar och honor. Men jag antar att gotlandskanin inte kommer upp i en vikt på 3 kg till 3 månaders ålder. Då måste man väl separera hanar och honor. Kan man då ha alla gotlandshanarna i samma bur eller måste man skilja dem åt och ha dem i en bur var för att de inte ska kastrera varandra. Det blir en enorm massa burar för lite kött framför allt om man får vänta 8 månader tills kaninerna når en bra vikt för slakt. Eller hur gör ni. Jag är nyfiken eftersom jag själv har liknande kaniner och faktiskt eventuellt kommer att skaffa fler gotlandskaniner eftersom jag kan få tag på det här där jag bor. Det är omöjligt att få tag på vit lant och new zealand i dalarna men gotlandskaniner finns det en del.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 16 sep-09 kl 10:21 »
Ungefär halva vikten går bort vid slakten. En slaktkropp på 1½ kg räcker till middag för 5 - 6 personer.

Är man 3 4 personer i hushållet kan man ju slakta vid runt 2 kg levande vikt om man ska ha kaninerna för eget bruk.

Lite annorlunda om man ska leverera till slakteri, men det är en annan fråga.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 16 sep-09 kl 12:57 »
Jag brukar göra så att honorna och hanarna får gå i varsin box och så håller man lite koll om nån börjar bråka, då tar man bort den och sätter i en egen bur, och så håller man på så tills man har slut på burar (några extra måste man ha), då börjar man slakta bråkmakarna istället. ;)
Just nu har jag tolv honor tillsammans i en box, fem hanar i en bur och fyra hanar i en annan bur. Sen sitter tre hanar för sig i egna burar och även två honor i egna.
Anledningen till att hanarna sitter i två mindre grupper är att det ena gänget är yngre, och jag ville inte sätta ihop dom med dom äldre när dom skulle flytta från honorna. Det har funkat jättebra för mig.
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

matterik

« Svar #5 skrivet: 16 sep-09 kl 15:11 »
Jag brukar göra så att honorna och hanarna får gå i varsin box och så håller man lite koll om nån börjar bråka, då tar man bort den och sätter i en egen bur, och så håller man på så tills man har slut på burar (några extra måste man ha), då börjar man slakta bråkmakarna istället. ;)
Just nu har jag tolv honor tillsammans i en box, fem hanar i en bur och fyra hanar i en annan bur. Sen sitter tre hanar för sig i egna burar och även två honor i egna.
Anledningen till att hanarna sitter i två mindre grupper är att det ena gänget är yngre, och jag ville inte sätta ihop dom med dom äldre när dom skulle flytta från honorna. Det har funkat jättebra för mig.
/Sara
Är det gotlandskaniner? Hur länge brukar du ha dom innan du slaktar dom. 5 månader? Vad väger dom innan slakt när du slaktar dom?

Miranda

« Svar #6 skrivet: 16 sep-09 kl 17:34 »
Bra svar  :D

Är inte risken för att hanarna skadar varandra väldigt stor? Eller är det just pga att de varit tillsammans sedan de föddes som gör att det fungerar?

Är det någon skillnad på hankaniner/honkaniner vad gäller köttet?
Är det någon skillnad om man låter kaninerna bli könsmogna innan man slaktar dem?

matterik

« Svar #7 skrivet: 16 sep-09 kl 17:54 »
Så här såg det ut på 1600-talet :
« Senast ändrad: 16 sep-09 kl 18:00 av matterik »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 16 sep-09 kl 21:26 »
Är det gotlandskaniner? Hur länge brukar du ha dom innan du slaktar dom. 5 månader? Vad väger dom innan slakt när du slaktar dom?

Det är mest gotlandskorsningar. Har en BW-hane och en jätte/tan/nzr-hane. Honorna är gotland, gotlandskorsning, frassekorsning och stora silver.

Dom väger väldigt olika mycket när jag slaktar. Jag väntar nästan alltid till 20 veckor eftersom jag tar tillvara skinnen. Jag skulle tippa på att dom flesta väger strax under 3 kilo när jag slaktar dom, men då får dom inte särskilt mycket kraftfoder under uppväxten.
Dom som är snälla och trevliga spar jag längst.  ;)

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 16 sep-09 kl 21:52 »
Bra svar  :D

Är inte risken för att hanarna skadar varandra väldigt stor? Eller är det just pga att de varit tillsammans sedan de föddes som gör att det fungerar?

Är det någon skillnad på hankaniner/honkaniner vad gäller köttet?
Är det någon skillnad om man låter kaninerna bli könsmogna innan man slaktar dem?

Dom hanar jag har haft ihop har varit trevliga med varandra. Förra gänget så var det en liten bw-hane som agerade "polis", så när två andra gruffade så gick han emellan. Skitgulligt!  ;) Men man får såklart vara uppmärksam på hur dom agerar mot varandra. Vilket innebär att man måste vara närvarande mer än bara hiva in mat och vatten en gång om dan. Men jag måste nog säga att det har mindre att göra med kön och mer att göra med påbrå. Ungarna efter en av mina gotlandshonor är helt omöjliga att ha tillsammans med andra. Dom sätter igång att bråka när dom är 12 veckor, honor eller hanar spelar ingen roll. Medans både hanar och honor efter andra honor är jättetrevliga mot varandra hela tiden.

Enda skillnaden jag märkt med honor/hanar när dom ska slaktas är att hanar är mycket svårare att flå när dom blir lite äldre. Smaken tror jag inte det är nån skillnad på...

Ska man slakta innan dom är könsmogna så blir det inte mycket kött...  ;) Dom är könsmogna när dom är ca 12 veckor.  ;D

/Sara

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #10 skrivet: 17 sep-09 kl 13:30 »
Hej! Burar kan du köpa av mig, finns både nya och beg. 2,4 o 6-fackare.
Beekepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser