Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterförvaring av äpplen?  (läst 20740 gånger)

Vildblomster

• Singeltjej på landet
    • Hälsingland
Vinterförvaring av äpplen?
« skrivet: 14 sep-09 kl 15:39 »
Mottager tacksamt tips om bästa sätt att vinterförvara äpplen!

Har hört att det ej är så bra att linda in äpplena i tidningspapper pga kemikalier i tidning och trycksvärta, nån som vet nåt om det?

;D
Bor i södra Hälsingland

kattfot

• Östergötland
SV: Vinterförvaring av äpplen?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-09 kl 16:06 »
Det bästa sättet att vinterförvara äpplen är att skaffa sig plastbackar av den typ som används på bagerier. Då kan man lägga ett eller två lager äpplen i varje back och sedan stapla dem på varandra i källarn. Om något äpple blir dåligt ser man det direkt och kan plocka ut det. Äpplena ligger luftigt och man riskerar inte att de blir musmat eftersom hålen i backarna är för små för möss.
Jag gör så varje år och det fungerar utmärkt.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Therese K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 sep-09 kl 21:03 »
Jag undrar jag med... ;) Kan man rulla in äpplen i silkespapper och lägga dom i banan lådor? Och förvara dom i en stenlänga?
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

kattfot

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 15 sep-09 kl 18:13 »
Jag tycker att det är till nackdel att vira in äpplena i papper el.dyl eftersom man då inte ser om ett äpple börjat ruttna. Om de ligger fritt ser man det och kan plocka bort det fula äpplet innan de runtomkring också ruttnar.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 15 okt-09 kl 11:26 »
I ett avsnitt av "Trädgårdsfredag" nyligen la de äpplen i plastpåsar, några i varje och sög ut all luft. Då bevaras fuktigheten och är ett äpple dåligt så blir det bara äpplena i den påsen som blir dåliga. Tänkte testa den här metoden i år. Jag har en massa blå stapelbara plastbackar som det varit champinjoner i, som jag tiggt till mig i affären. Men jag måste fixa en bra frigolitlåda att förvara i...  :-\
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Therese K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 okt-09 kl 11:32 »
Va de i typ ica-kassar då eller? Missade tyvärr de avsnittet och vi ska plocka äpplen på lördag.... Räcker de inte att lägga äpplena sedan i påsar i bananlådor och förvara svalt? Eller måste de va frigolit runt om?
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Nettus

• Småland
« Svar #6 skrivet: 15 okt-09 kl 11:51 »
Nä, det var vanliga plastpåsar, 4-5 äpplen i varje. Min matkällare är för varm för äppelförvaring, därför vill jag ha en frigolitlåda på balkongen.

Therese K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 okt-09 kl 11:53 »
Ahhh.. ja ok. ska prova med det, vi har ju MASSOR med äpple så det kommer ju att gå åt en hel del påsar ;D Men bara dom håller så är de ju värt det ;)

Nettus

• Småland
« Svar #8 skrivet: 15 okt-09 kl 12:18 »
En annan sak jag funderar på är när äpplena ska plockas... I en bok från 50-talet, utgiven av Hushållningssällskapet anges olika tid för plockning och förbrukning - Åkerö t ex ska plockas i september och förbrukas i november. Ska alltså alla äpplen plockas i september och ligga och eftermogna till november?

Therese K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 15 okt-09 kl 12:44 »
jag funderar på samma sak.. jag har tyvärr ingen aning. Och vi flyttade in i ett hus nu i sommras så vi vet inte vad för sort där e.. har provsmakat lite så och då för och se hur det mognar.. känns som vinteräpple :P sura och säkert jätte goda i pajer :D

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 30 dec-09 kl 02:00 »
En annan sak jag funderar på är när äpplena ska plockas... Hushållningssällskapet anges olika tid för plockning och förbrukning...
Jag hade ringt till en Äppelgård, heter de Gisebo på östra sidan om Vättern? De vet ju hur man bäst förvarar äpplen även om de har större åtgång...
Vill du att äpplena ska hålla länge så dela dem och blöt dem i citronsyrevatten och torka dem. Underbart bilgodis och tar lite plats, bra för diabetiker med...och lätta att koka kräm av.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #11 skrivet: 30 dec-09 kl 07:28 »
Äpplena ska plockas vid olika tidpunkt beroende på sort, vad gäller sommaräpplen, direkt när de är fullmogna för omedelbar användning, höstäpplen strax före fullmognad - fullmognad, för kortare lagring och vinteräpplen enligt sortlistor men helst innan frost för att inte minska hållbarheten, sedan ska de eftermogna svalt och luftigt innan de kan lagras eller användas. Tänk på att det inte är bra att förvara frukt och grönsaker i samma stuka/jordkällare eftersom fruktens etylengas gör att rotfrukterna blir dåliga snabbt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nettus

• Småland
« Svar #12 skrivet: 23 feb-10 kl 13:30 »
Tack ieenilorac för svaret! Då har jag kläm på det hela nu!

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser