Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äldre monogram /märkböcker?  (läst 5576 gånger)

elisah

• Ångermanland
Äldre monogram /märkböcker?
« skrivet: 13 sep-09 kl 21:04 »
Håller precis på och sorterar en massa äldre textilier, mest sänglinne som jag ärvt och fyndat på loppis. Satt och letade märkböcker på Tradera igår men äldre än 40-50-tal verkar inte helt lätt att hitta. Kanske ritade man av och bytte monogrammönstren med varann sent 1800-tal /tidigt 1900? Men några märkböcker med hela alfabet och gärna även siffror (det behöver inte vara original) borde väl gå att hitta ändå? Dels vill jag kunna tyda snirklet och dels funderar jag på att rita egna mönster men använda gamla monogram till ett par hänglakan (fast såna är antagligen ännu äldre...). Ska leta på bibblan i veckan men om någon här vet så blir jag glad för tips!

Evendim

• -
SV: Äldre monogram /märkböcker?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-09 kl 09:52 »
En del loppisar kan ha märkböcker...... men varför inte ta en titt på Antikvariat? Kanske kan vara nåt.....

kattfot

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 14 sep-09 kl 11:00 »
På många skolor finns det massor av gamla märkböcker i textilslöjden, som ofta inte används så mycket.
Traska iväg till närmsta skola och flörta med textilläraren :), han/hon blir säkert glad att kunna hjälpa till och låna ut sina böcker, eller så kanske du rent av får dem?
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 15 sep-09 kl 14:14 »
Varje gång jag ser denna topic så vill mina ögon läsa "Äldre monogam"  :-[

I alla fall, mormor hade riktigt gamla märkböcker. Så det finns i alla fall.

elisah

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 15 sep-09 kl 21:18 »
Varje gång jag ser denna topic så vill mina ögon läsa "Äldre monogam"  :-[

I alla fall, mormor hade riktigt gamla märkböcker. Så det finns i alla fall.

Haha... passar ju faktiskt bra. Såg just att jag fått svar på min fina kontaktannons av någon som inte verkar det minsta mono...   ???

Ang MONOGRAM- /märkböcker av äldre årgång så tror jag det blir till att leta nytryck. Originalen verkar plocka iväg, tusenlappar inte ovanligt. Har inte sett äldre än 30-tal på loppis heller men man vet aldrig! Ännu en anledning att ta en liten runda emellanåt alltså...  ;)

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #5 skrivet: 16 sep-09 kl 23:17 »
Vet att jag ska ha några gamla liggande, men minns inte var ::) letar........

elisah

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 17 sep-09 kl 21:09 »
Vet att jag ska ha några gamla liggande, men minns inte var ::) letar........

:D Om du skulle hitta dem och kan tänka dig sälja/byta eller kopiera får du jättegärna höra av dig! Jag har massor av böcker, kanske finns några som du skulle vilja ha istället!

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #7 skrivet: 17 sep-09 kl 22:15 »
Börjar kolla imorgon, efter vi fått lägenheten värderad...idag har jag barat städat, städat och åter städat :P

elisah

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 18 sep-09 kl 13:59 »
Börjar kolla imorgon, efter vi fått lägenheten värderad...idag har jag barat städat, städat och åter städat :P

Ingen stress kära du, bara bra om det dröjer (gärna flera veckor...)! Befinner mig själv i en obeskrivlig röra med saker utspridda över halva mellansverige och trolig flytt i antågande. Det är ju inför sånt stök man  ALLTID får för sig att börja plocka med RIKTIGT högprioriterade sysslor - som att sortera gammalt linne tex....  ;D

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 02 okt-09 kl 14:02 »
Jag har laddat ner och sparat Monogram från 1890 och nyare.  Om det är gammalt nog, så delar jag gärna med mig. De kommer från sidor där det finns böcker där copyright har gått ut.
Mvh Lena aka Pussling
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Appeltorp 13

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 okt-09 kl 08:53 »
Jag har laddat ner och sparat Monogram från 1890 och nyare.  Om det är gammalt nog, så delar jag gärna med mig. De kommer från sidor där det finns böcker där copyright har gått ut.
Mvh Lena aka Pussling

Har du det på en hemsida? Kan du inte lägga ut en länk till oss alla? Snälla! :-[ :)

pussling

• Notorisk stickare
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 03 okt-09 kl 17:37 »
De flesta kommer från
http://www.antiquepatternlibrary.org/booklist.htm
(tryck på CATALOG)
Längre ner finns länk till DMC
Hoppas du/ni finner vad ni söker!
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

elisah

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 06 okt-09 kl 23:26 »
De flesta kommer från
http://www.antiquepatternlibrary.org/booklist.htm
(tryck på CATALOG)
Längre ner finns länk till DMC
Hoppas du/ni finner vad ni söker!

Tack snälla du, absolut värt att kolla upp. För visst måste det vara så att monogram och mönster ofta "importerades" hit till Sverige?

Marga Lund

• The Marga Lund Quilt .se
    • Västergötland
    • The Marga Lund Quilt .se
« Svar #13 skrivet: 26 jun-10 kl 20:50 »
Vi har en bok med lakan broderier. http://www.themargalundquilt.se/broderi.php
Mvh

www. The Marga Lund Quilt.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser