Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  för tunn?  (läst 4504 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: för tunn?
« Svar #20 skrivet: 14 sep-09 kl 23:32 »
Pelletsen ger du uppblött, det blir "krubbskrammel" precis som kraftfoder fast det är ett grovfoder. Hacket fungerar som finhackat stråfoder (hö och hösilage). De har samma värden.

Jag ger lusernen i pelletsform eftersom min åring på lösdriften äter sig mätt på vanliga hösilaget och inte orkar stå och tugga i sig ännu mer stråfoder.

Hur mycket horsehage gav du per dygn?

För övrigt så är jag inte motståndare till kraftfoder. Jag tycker det absolut viktigaste är att hästen får i sig precis vad den behöver. Kan det göras på bara grovfoder är det toppen (selen måste förstås alltid ges extra om man bara ger grovfoder) men fungerar det inte ser jag som självklart att ge kraftfoder.
« Senast ändrad: 14 sep-09 kl 23:34 av Sar »

saint206

• Småland
« Svar #21 skrivet: 15 sep-09 kl 10:05 »
ja, givetvis så ska ju pållan ha kraftfoder om hon behöver det, jag menade bara att hon(?) har ju bara ägt hästen en månad, och bara flytten i sig kan påverka kropp och knopp, så hon kanske inte ska ha panik redan..
för övrigt som sagt, avmaska, lägg in dina foder i ett program så du ser vad det innehåller, komplettera med det som fattas, gärna i form av lucern.
min shettis hatade lucernet då jag gav i pelletsform, provade både som gröt och torra(det ska man inte, dom sväller) dom verkade inte smaka så gott helt enkelt. hacket går bättre, det blandadr jag med höet, dock blir det en hel del spill efetrsom det är så fint..
testa att blanda betfor i liten mängd i lucernpelletsen, det kanske blir godare..jag kunde inte det då min redan hade fång.
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #22 skrivet: 15 sep-09 kl 21:09 »
Tack snälla för all hjälp!

Det får nog bli pelletsform eftersom hon tuggar och tuggar för allt hon är värd redan för att få i sig hösilaget (därför kollade jag bla upp hennes tänder). Huvudsaken att hon får i sig som sagt.....

Men hur fodrar man? 1 kg lusernhack - hur mycket blir det i pellets? Bara som ett exempel...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #23 skrivet: 15 sep-09 kl 21:51 »
Stoppa i ett kraftmått och väg på en hushållsvåg så ser du vad det väger.
Jag blöter alltid lusernpelletsen men väntar sällan tills det blir helt en gröt eftersom mina hästar tycker det blir mindre smakligt.
Man kan också blanda i lite betfor i samma röra för högre smaklighet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser