Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  för tunn?  (läst 4514 gånger)

gård t salu

• Uppland
för tunn?
« skrivet: 12 sep-09 kl 20:45 »
Vad anser ni om den här hästen? Visst hon är lite tunn, pga att hon ger di, och ev är lågdräktig. Men är det tillräckligt för att få en punkt på sig att åtgärda av djurskyddsinspektören?
Kan nämna att hon går på en klöverrik, gödslad vall samt får spannmål.
Mvh

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: för tunn?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-09 kl 21:03 »
Hon ser på tok för tunn ut i mina ögon. Hon ser dessutom specifikt ut att lida av proteinbrist.

Hur gammalt är fölet? Hur mkt spannmål får märren?
Så här års kan du inte räkna med något vidare krut i gräset så det blir lite näring därifrån.

Ett sådant här sto hade jag gett fri tillgång på lusern + ev. krafft protein och olja. Jag hade dessutom börjat tillskottsfodra fölungen så att den behover föda sig mindre på märren.
Kanske även börjat ta in på nätterna för att förhindra all energiförlust.

Är stoet kollat för mask? I vilket skick är hennes tänder?

Vissa ston är sådana att de ger allt till fölet, andra har helt enkelt fått för lite mat. Oavsett orsaken så måste man börja öka upp fodret INNAN märren blir alltför tunn. Är fölet kring 3,5-4 mån så tar den väldigt mycket från mamman.

Jag tycker att djurskyddsinspektören är helt rätt ute och det är positivt att en tunn märr uppmärksammas eftersom det innebär att det kommer att åtgärdas.
Det är inte alltid lätt att få till fodringen, jag var själv 2 veckor för sen med tillskottsfodringen nu under betet vilket gjorde att min åring gick ner i vikt och då tar det alltid lite tid innan man är i fas igen.
Lycka till med uppfoddringen!

gård t salu

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 12 sep-09 kl 21:27 »
Tack för svaret. Proteinbrist alltså..

Norrsken

• -
« Svar #3 skrivet: 12 sep-09 kl 21:51 »

Mycket troligt! Luzern är toppen!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 12 sep-09 kl 23:30 »

Antagligen både och (energin ger fetman), men hon har typiskt proteinbristutseende med tunn överlinje och lite kantig över korset och hängmage (som antagligen är en följd av dräktigheten också förstås.
Överskott av protein från grovfoder omvandlas till energi.

Nu när jag fick fart på uppfodringen av åringen (min egen uppfödning) har han fått lusern med iblandad olja + lite kraft protein.

gård t salu

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 13 sep-09 kl 11:17 »
Hon får en blandning på ca 50 % havre, 20 % ärter, 20 % korn, 10 % vete. Fölet äter också av den blandningen. Måste erkänna att jag inte räknat så mkt på hästarnas foderstat som på dom andra djuren, men tyckte ju förstås att den blandingen borde vara bra. Kortet är taget för några veckor sen, nu är hon något mer rundad över skinkorna eller vad det nu heter.
Visst är det bra att hon ser att stoet var "något tunn i hullet" som hon skrev, men jag förstår ju då förstås inte varför hon tar upp det som något jag behöver åtgärda när jag redan gör det ??? Det kostar liksom dryga tusenlappen då.
Tack för bra svar och tips på foder iaf.
Mvh

mli79

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 sep-09 kl 11:19 »
Håller med de andra om att hon ser tunn ut. Har själv haft en ardennervalack som av olika anledningar har varit tunn i början av sommaren. Luzern är bra. Nu går han på luzern och Dodson & Horrel´s Build Up som verkligen är ett bra foder när det gäller att få upp hästar både i vikt och i muskelmassa. Ett tips bara.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 13 sep-09 kl 11:52 »
Hon får en blandning på ca 50 % havre, 20 % ärter, 20 % korn, 10 % vete.

Men.... vete är väl inte bra för hästar?! Eller har jag aldeles fel för mig?!

gård t salu

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 13 sep-09 kl 12:34 »
Man kan ge hästar vete. Det man bör tänka på (som med allt annat oxå) är att öka givan succesivt eftersom det är väldigt rikt på stärkelse och kan störa balansen i grovtarmen om man ger för mkt på en gång.
Jag ger bara 10 % vete och kör med långsam succesiv invänjning på hela blandningen. Är nu uppe i ca 500 g (totalt) och det har tagit ca 4 veckor i och med att dom nu går på en ganska kraftig återväxtvall. Även om det inte är lika mkt krut i den nu som på försommarn så är den nog bra kraftig ändå.
Stannar troligtvis på 500 g eftersom hon verkar lägga på sig.

Men undrar vad ni tror, om ni tror att ärterna kan ersätta luzern? Är ju mer råprotein i ärterna.
Allt ges som kross/gröpe.
Mvh

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #9 skrivet: 13 sep-09 kl 18:28 »
Jag är själv rädd för stärkelse och försöker undvika det så gott som möjligt. Oftast kan hästen behandla den i tunntarmen men om om kraftfodergivan är för stor vid utfodringstillfället går den outnyttjade delen av stärkelsen ut till grovtarmen där det kan blir problem.

Det går att läsa om processen på Agrias hemsida;

"Vartefter hästen äter portioneras magsäcksinnehållet ut i tunntarmen. I den första delen av tunntarmen tillsätts bukspott och galla. Dessutom neutraliseras det sura innehållet med buffrande ämnen som tillsätts med galla, bukspott och tarmsaft.

Bukspottet innehåller enzymer, som spjälkar näringsämnena. Varje näringsämne har sina egna enzymer, men koncentrationen av enzymer i hästens bukspott är låg. Detta gäller i hög grad det enzym, amylas, som spjälkar stärkelse. Det innebär att hästen inte kan spjälka stora mängder stärkelse på en gång.

I naturen äter hästen aldrig mycket stärkelse, eftersom det bara finns i gräsens frön inte i det gröna. När vi ger hästen rena frön, det vill säga spannmål, hinner den inte med att spjälka all den stärkelse som spannmål innehåller, om den får för mycket på en gång. Den osmälta stärkelsen fortsätter då ner i grovtarmen, där den kan orsaka störningar på grund av en ändrad jäsningsprocess.

Hästens amylas räcker till att spjälka stärkelse motsvarande 0,4 kg havre per 100 kg vikt och måltid, det vill säga en häst som väger 500 kg bör få högst 2 kg havre per utfodringstillfälle. Andra spannmålsslag med högre stärkelsehalt eller stärkelse, som är mer svår att kommat åt för amylaset (t.ex. korn och majs) kan behöva ges i ännu mindre portioner och dessutom sönderdelas. "

Jag har ingen egen erfarenhet av ärtor som foder men i alla foderblandningar är de microniserade för att öka energitillgänglighet och optimal smältbarhet. Så med ledning av det antar jag att det inte är helt lätt för hästen att tillgodogöra sig ärtorna men det är helt min egen fundering.

Jag googlade på vete som jag själv alltid hört är förkastligt som hästfoder och jag hittade följande;
"Vete, bör inte ges om det inte är värmebehandlat. Stärkelseinnehållet i vete är så högt som 85 %. Om man vill ge obehandlad vete så ska givan vara mindre än hälften av dagsransonen spannmål."

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 13 sep-09 kl 18:39 »
Jag får skriva två inlägg då det numera är helt omöjligt att skriva långa inlägg på Alternativ utan att texten börjar darra etc. (kanske ngn form av censur ;D ;))

Hur som, om jag nu får ge en fingervisning om ditt foder utan att du tar illa upp så anser jag att du ligger på alldeles för stärkelserika foder (främst vetet men även kornet kan du vara lite uppmärksam på. Det brukar fungera men är eg. inget optimalt fölfoder) och antagligen svårupptagliga-trots-gröpe (ärtorna?!).
Det är eg. bara havren jag kan tycka fungerar (och till viss del korn till märren).

Vanlig havre brukar ligga på ca 9-10 energi och 70-80 smrp. Lusern ligger på ca 8,5 energi och 105 gr smrp och räknas som ett grovfoder. Krafft protein landar på 12 energi samt 330 gr smrp.

I ditt fall hade jag nog behållit havren och lagt på lusern för att se vad det gav för effekt. Går det för sakta skulle jag sätta till lite kraft protein också. Vetet hade jag definitivt lagt av med, ärtorna kan jag för lite om för att uttala mig men du kan väl söka på hur upptagliga de egentligen är utan att vara microniserade men i "gröpesform". Kolla också på smrp istället för rp.

Ska du ge fölet något extra hade jag valt en fölpellets som innehåller mjölk för bästa upptagningsförmåga eftersom de inte spjälkar så bra innan 7 mån ålder.

Skönt att höra att märren tar sig, kämpa på!

Hälsnignar Sar  
« Senast ändrad: 13 sep-09 kl 18:41 av Sar »

Norrsken

• -
« Svar #11 skrivet: 13 sep-09 kl 20:30 »
Men undrar vad ni tror, om ni tror att ärterna kan ersätta luzern? Är ju mer råprotein i ärterna.

Det fina med luzern är att det är ett grovfoder, och... hästar är anpassade till grovfoder... Funkar bättre i magen! Så, i första hand luzern, och om höets värden är riktigt dåliga så får man lägga till andra proteinfoder..

saint206

• Småland
« Svar #12 skrivet: 13 sep-09 kl 22:31 »
nu kommer jag inte här och säger att jag VET följande, men detta är min egna erfarenhet av att få upp pållar i hull:
hade en unghäst, mager och eländig, proteinbrist så det skrek om honom, hingst och växande dessutom.
fodrade honom så jag trodde han skulle spricka, fri tillgång på lucern, vilket han åt bra av, mängder med korn, olja,betfor,sojamjöl, ja det mesta med energi och protein och i otroliga mängder.. :o
kusen hände det inte ett dugg med, och jag slet mitt hår..
så kom en ny hästbekantskap till mig, och frågade om jag hade koll på Ca/P kvoten.
va? öh, nja sa jag... jag bara knölar fett och protein..
tillsammans räknade vi ut kvoten på det jag gav honom, den var ju tokgalen, då just lucern innehåller extremt med P, det blev så knasigt så att vi uteslöt detta ur foderstaten.
med en foderstat på korn,betfor och liite soja, skulle allt bli bra lovade den nya vännen.
denna foderstat hade ett exemplariskt Ca/P.
tjen, tänkte jag, detta går aldrig, det var väl en fjärdedel av vad jag hade gett honom innan, och kallt hade det blivit också(midvinter), men jag var desperat.
efter två månader på den nya foderstaten så såg pållen nästan normal ut i hullet,var piggare och trevligare än innan, och började växa.
när jag sålde honom som ett år och tre månaders hingst så var han superfin, köparen kunde inte tro att han var så ung, då han var en stor pojke. :-[
så... kolla kvoten på foderstaten, enligt mig, så betyder den en hel del.
fråga mig inte varför eller hur, men det funkar.
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #13 skrivet: 14 sep-09 kl 00:23 »
Självklart är kvoten viktig och ska alltid kollas så foderstaten är i balans!

Jag hade själv för många år sedan en häst som kom upp till mig och var tunn. Jag tyckte att jag gjorde en långsam invänjning på kraftfodret (fick fritt m. grovfoder) och hästen var glad och pigg men gick inte upp i vikt. Efter samtal med vetrinär om anledningen till att han inte la på sig fick jag ta bort allt kraftfoder och sedan börja om på nytt med kraftfoderinvänjning, YTTERST långsamt. Och då fungerade det! :)

Så här många år efteråt kan jag tänka mig att hans tarmflora inte var i bra skick och i nuläget hade jag gett bakjäst i samband med ändringen av foderstaten.

Norrsken

• -
« Svar #14 skrivet: 14 sep-09 kl 07:12 »
Finns olika sorters mineralfoder, så man kan till viss del balansera kalcium/fosfor-balansen via mineralfoder...

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 14 sep-09 kl 14:25 »
Kan jag också få hjälp?  :-[

Jag har ett 7-årigt minishetlandssto som är för mager - troligtvis proteinbrist då hon har mage, men ryggen är urlakad så ryggraden ligger som på en vinthund  :o. Hon är i sig själv lugn och snäll men jag upplever henne som lite "ledsen" eller hur jag ska säga. Har bara haft henne i månad, tog ut veterinären som kände igenom munhålan utan att hitta nått direkt vasst eller onormalt (själva munstegen var för stor för hennes lilla mun), hon är avmaskad med Euqimax då jag tog hem henne. Har gått på bete hela sommaren.
Nu går hon hemma på gården och utfodras med sk horsehage med värdena:
69% torrsubstans, smältbart råprotein foder 34 g/kg, energi foder 6,8 MJ/kg, kalcium 1.4 g/kg, fosfor 1.4 g/kg,magnesium 0.8 g/kg, kalium 11.4 g/kg
Råprotein 85 g/kg torrsub, smältbart råprotein 49 g/kg torrsub. energi 9.8 MJ/kg torrsub.

Är livrädd att överutfodra henne med kraftfoder! Hur ska jag ge henne och vad? Hon är ev dräktig.

Tycker det här med utfodring och foderstater är en djungel  ::)

Tacksam för hjälp och råd!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #16 skrivet: 14 sep-09 kl 16:39 »
Hur mycket väger hon? Går hon i något sorts arbete? Hur många kilo horsehage får hon?

Ett tips kan vara att använda dig av hippocampus foderstatsprogram (http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm).
Det ger i alla fall en ledning över var man bör ligga foderstatsmässigt. Sedan är ju varje häst en individ och kanske inte riktigt passar i "tabellerna".

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #17 skrivet: 14 sep-09 kl 16:46 »
Det jag kan säga bara så här är att proteinhalten verkar lite låg. Kvoten ca/p behöver också bättras på, hästen ska få mer kalcium än fosfor. Sedan behöver hon förstås selen.

Så utan att ha räknat på foderstaten så skulle ett allmänt hållet råd vara att byta ut en del av horsehaget mot lusernhack som både har bra proteinhalt och är kalciumrikt. Och sedan komplettera med ett mineralfoder som tar upp bristerna i selen (jag vet inte utan att räkna vad hon behöver i magnesium etc.

saint206

• Småland
« Svar #18 skrivet: 14 sep-09 kl 20:11 »
vad du än gör, börja inte med kraftfoder om det inte är akut!
tänk också på att det kan ta tid, och det måste få ta tid, även om dräktigheten ställer till det. du kan inte kolla upp om hon är dräktig?
annars som sagt, ge gärna lucern, men kolla kvoten på Ca/P och ta det lugnt.
om hon ser mycket parasitangripen ut(raggig,slö,osv..), kan det vara läge att avmaska en gång till, för att få bort ännu mer mask, min lilla fick jag avmaska tre gånger med någon månads intervall för att få bort skiten...ge gärna lite jäst också, det hjälper magen..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

mattetillmånga

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: 14 sep-09 kl 23:28 »
Nej jag vill undvika kraftfoder in i det längsta.... Hon kommer avmaskas igen då de har styngflugeägg på benen (hon är så liten att det är även på övriga kroppen).
Har ingen aning om vad hon väger, men kan tro ca 150 kg. Hon är knappt 80 cm hög. Varken riden eller körd ännu så hon går bara och skrotar.
Vad är skillnaden mellan lucernhack och lucernpellets?

Ang dräktigheten så är veterinärer inte pigga på att ultraljuda så här små hästar så jag måstte vänta minst 120 dagar på att ta blodprov. Det trista med shettisaveln är att de nästan alltid går på lösdrift med hingsten så det finns ingen riktig koll på när och om hästen är betäckt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser