Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  frågor om mjölkfår  (läst 1057 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
frågor om mjölkfår
« skrivet: 12 sep-09 kl 15:44 »
hej jag funderar på att skaffa mjölkfår för att göra ost och sälja. Men jag undrar om ni vet hur mycket mark man behöver till ca 40 djur (hade inte tänkt skaffa mig alla på en gång, men om jag ska köpa mark så är det nog bäst att tänka framåt).

allt annat ni kan komma på att berätta om dessa fantastiska djur är välkommet.
Live simply......so that others may simply live.

ulfg

SV: frågor om mjölkfår
« Svar #1 skrivet: 15 sep-09 kl 20:53 »
Du behöver väl en 4-5 ha prima åkervall enbart för betet och lika mycket vall till för vinterfodret/spannmål. Dubbla betesmarken minst om det inte är odlad åkervall. Mjölkfår mycket bra idé för den som vill uppnå lönsamhet i liten skala. Men oerhört arbetsintensivt och krav på utbildning och marknadsföring för att utveckla sitt varumärke för sin ost. Dock ont om lokal fårost i Sverige, alltså gynnsam konkurrenssituation. Kan vara svårt hitta tillräckligt många bra livdjur i Sverige. Kontakta och gör studiebesök hos redan verksamma producenter och leta bra livdjur. Finns på Gotland, mm. Lycka till.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Falin

• -
SV: frågor om mjölkfår
« Svar #2 skrivet: 15 sep-09 kl 21:49 »
Om du bor söderöver så ordnar länsstyrelsen i Kristianstad kurser i osttillverkning. Det finns inte jättemycket litteratur på svenska, men googla på engelska så hittar du mycket!

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser