Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mucoid enterit!  (läst 3704 gånger)

Viopet

• Västergötland
Mucoid enterit!
« skrivet: 10 sep-09 kl 19:46 »
Jag tror att en av mina kaniner drabbats av mucoid enterit! Har läst lite nu om denna sjukdom men inte blivit så mycket klokare på vad som ska göras och vad som orsakat detta.
Våran kanin är ca 11 veckor gammal och har bott hos oss i två veckor nu. Jag tycker att vi varit ganska försiktiga med foderbytet då vi fick med hans tidigare foder som vi då blandat med en del av det vi kommer att utfodra honom med sen.
Jag antar att det inte är så mycket man kan göra åt honom, tyvärr, så det får väl antagligen bli en snabb avlivning i morgon antar jag.
Något jag funderar på nu är om denna sjukdom är smittsam och om vi ska vara oroliga för att våra andra kaniner också kommer att drabbas?
Finns det något man kan göra så är jag tacksam för att få snabbt svar. Vill ju inte gärna avliva våran lilla kelgris. En mycket pigg, trevlig och sällskaplig kanin före han blev sjuk och hängig så jag kommer verkligen att sakna honom.

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
SV: Mucoid enterit!
« Svar #1 skrivet: 12 sep-09 kl 01:21 »
Hur e kaninen sjuk?
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Hajjen

• Kaninuppfödare
    • -
    • Solbackens kaniner
« Svar #2 skrivet: 12 sep-09 kl 09:59 »
Jag har en kaninunge här hemma som drabbades av det vid 4 veckors ålder. Han blev riktigt dålig, men jag behandlade honom med Tribissen vet(oral pasta) och Primperan(tablett). Det tog en vecka, men sen plötsligt en dag så var han pigg och bajsade normalt igen! Innan var det endast gele som kom ut.
 Nu är han 6 veckor och är piggare än någonsin, och har börjat lägga på sig vikt.

Viopet

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 12 sep-09 kl 10:17 »
Tyvärr så fick vi avliva honom igår.
Jag skrev visst inget om symptomen!  :-[
Jo han blev först väldigt hängig och nästan lite apatisk. Åt inget och drack väldigt lite och bara om vi ställde vattenskålen precis under nosen på honom.
Han hade diarré och när jag lyfte honom och skakade lite försiktigt så kluckade det i magen på honom. Det lilla jag läste om mucoid enterit så var det just ett av symptomen, att det kluckade.
Igår när vi kom hem från jobbet så hade livsgnistan helt försvunnit  och då tyckte vi att det var bäst att sätta stopp för hans fortsatta lidande. Tråkigt men nödvändigt. Han var definitivt våran mest kelsjuka och pigga kanin.
Det jag framförallt vill veta är om denna sjukdom smittar? Vi har nu gjort rent hans bur och skålar och kommer köpa hem nån slags desinfektionsmedel för att städa ur buren ordentligt, men man blir ju lite orolig att detta ska sprida sej ändå.
Men detta kanske är en sjukdom som drabbar vissa individer utan att vara smittsam?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 sep-09 kl 16:47 »
Jag har haft kaniner som råkat ut för detta, några gånger. Det verkar inte vara smittsamt eftersom jag haft flera djur i samma bur/box och endast en blivit dålig osv.
Landsflykting i storstan...

Meritaton

« Svar #5 skrivet: 14 sep-09 kl 10:38 »
Mucioda har att göra med foderstaten enlgt vad jag läst.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #6 skrivet: 14 sep-09 kl 11:43 »
Kan det inte vara coccidios? Tycker det stämmer med symptomen som mina hade när mina djur drabbades av det för en antal år sedan.

Sorenia

« Svar #7 skrivet: 14 sep-09 kl 19:27 »
Mucoid enterit är helt enkelt mag/tarmstörning.
Det kan bero på mycket och kaniner i den åldern är känsliga.
De har flera 'känsliga' tidpunkter under sin uppväxt (t o m 6-8 mån beroende på ras) när de är mer mottagliga för att just drabbas av mag/tarm störningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser