Vuxna brahma på pinne?

Startat av JennyN, 10 Sep-09 kl 17:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

JennyN

Jag har sittpinnar på ca 120-140 cm ovan mark. Liten kycklingtrappa ditupp, men de flesta flyger.

Jag hade en vuxen brahmahöna förra sommaren som vägrade sitta på pinne.
Nu har ajg två egenhändigt uppfödda 20-veckors, som tar sig upp utan problem verkar det som, för de sitter där varje natt med alla andra höns. På morgonen står de på bajsbrädan och piper ett tag, innan de tar sig ner.
Höjdrädda?

Någon som har vuxna brahmahöns på pinne så högt upp?
Eller bör jag hitat en annan lösning?

Jag har brahma-leghornkorsningar som är som jättelika svanar på sisådär 4 kg, de flyger upp och ner utan knussel.

Fredrikslund

Dom brahmor jag har haft har aldrig varit särkillt förtjusta att hoppa upp på pinnen. Men det är väldigt vanligt för tunga raser. Oftast är det golvet, men ibland blir det den lägre pinnen. På ca 1,20. men ner tar dom sig utan problem. Hade dock en faverollehöna för ett tag sedan som jag alltid lyfte upp för att hon kom inte upp på pinnen. och på morgonen dagen efter gick hon fram och tillbaka på hyllan och gnällde. hon kom ner såsmåningom, men ibland kom hon inte ner alls  :-X

Therese K

Mina vuxna brahmor hade inga problem att ta sig upp på pinnen, dom hade "språng-bräda" och pinnen, eller rättare sagt stocken satt ca 140-150 cm från golvet.. men sen flyttade vi.. och nya reden och pinnar.. men nej.. nu totalvägrar dom :o Dom sover i redena.. det är blir ju ganska äckligt där efter bara 2 dagar.. ligger ju där inne och skiter.. har försökt att lyfta upp dom på kvällen men nej... mina unga brahmor på ca 4 mån har fattat galloppen ;D dom går upp eller flyger upp på pinnen och sover där hela natten... så jag har tyvärr ingen bra lösning till dig.. bara erfarenhet...
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

mascot

Några av mina brahma hönor och kycklingar sitter uppe på pinnarna i 140 cm höjd, tuppen nöjer sig att sitta lite längre ner på natten. ;DBlev ju paff att se dem så högt upp men de verkar gilla det.

Mvh Elin

dazza

vad skönt att höra att jag inte är den enda med konstiga brahmor ;) mina ungdjur på ca 10 veckor sitter alla tillsammans i ett av redena på golvet med ankorna brevid. hönsen är inte alls så sugna på att sitta på sinna pinnar inomhus men den dom har ute i hönsgården går bra fast den sitter säkert 20cm högre upp. min brahma/sussex korsning som är nog störst av dom alla nu verkar vara den som mest gillar att sitta på pinnarna inomhus men bara korta stunder. är det bara att låta tiden gå och hoppas på att dom fattar att dom ska värpa i redena och inte nåt annat?
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

Fredrikslund

Hoppas kan du alltid göra. men jag tror att du kommer att få ägg på golvet under långt tid :P Mina la alltid på golvet (nu hade jag dock inte mina sålänge), du får göra i ordning en låda på golvet med halm och myspys :)

JennyN

Ok, så ingen har höns som slagit ihjäl sig eller brutit bena för att de fått hoppa en meter ner?  :D
Det låter lovande.

Kackelkärringen

Jag har totalt 23 st hönor och tuppar (8 brahma).
Av dessa 23 sitter 3 st på sittpinnen på natten - iallafall ibland.
Resten kryper ihop i en stor mysig hög på golvet.

Aklejan

Mina Brahmor har värsta myset!  :P
Sittpinnarna sitter under den stora "barnkammaren"...
Den lägsta pinnen sitter ca 30 cm upp å den högsta pinnen ca 50 cm upp!
Alla mina vuxna Brahmor 8st å 2 tuppar myser där med 21 kycklingar om natten...(kycklingarna är mellan 5-10 veckor gamla)

Min erfarenhet av Brahma är att jag lär visa dom ett par g, så fattar dom sen...
När vi tex fått klart dom fina värpredena med äggformade öppningar *STOLT* :),
så var jag där å lyfte in dom vid första tecken på att det var ägg på g....nu går alla dit dom ska å lägger goa ägg! ;D
Lika med pinnarna, lyfte upp dom några kvällar i rad...

Therese K

Ja, det fick jag med göra när mina nu vuxna hönor var små.. lyfta upp dom på pinnen.. men sen fattade dom.. Men sedan vi flyttat så vill dom inte.. trots att jag lyft upp dom.. :-\  mina andra brahmor som är ca 4 mån dom sitter ju där.. Kan de vara så att dom som är vuxna inte är nöjda med sina nya sittpinnar? Ska jag försöka efterlikna dom gamla sittpinnarna så att dom känner igen sig och blir mer hemma??
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Aklejan

Citat från: Therese J skrivet 15 Sep-09 kl 14:38
Ja, det fick jag med göra när mina nu vuxna hönor var små.. lyfta upp dom på pinnen.. men sen fattade dom.. Men sedan vi flyttat så vill dom inte.. trots att jag lyft upp dom.. :-\  mina andra brahmor som är ca 4 mån dom sitter ju där.. Kan de vara så att dom som är vuxna inte är nöjda med sina nya sittpinnar? Ska jag försöka efterlikna dom gamla sittpinnarna så att dom känner igen sig och blir mer hemma??

Var lite envis bara....
Jag skulle kanske satt för till värpredena om natten och lyft upp dom på pinnen...
Å sen slunkit in där lite då å då under kvällen/kvällarna och satt upp dom , igen å igen  ::) ;D

Kan det vara så att dom tycker att ungdommarna är för dryyyga å inte vill sitta med dom?
Om du har plats så kan du ju slänga upp lite fler pinnar på ett annat ställe...

Therese K

Ja, jag ska faktiskt bygga om lite där nu i helgen.. fler och andra sitt pinnar..
Citat från: Aklejan skrivet 15 Sep-09 kl 21:15

Kan det vara så att dom tycker att ungdommarna är för dryyyga å inte vill sitta med dom?
Om du har plats så kan du ju slänga upp lite fler pinnar på ett annat ställe...

Ha ha ;D ja! Det tror jag! För ungdommarna ville oxå in i redena på kvällen men blev mer eller mindra utkörda av de vuxna ::) Då lyfte jag upp dom yngre.. hmm. ja lite omorganisation i hönshuset :D

Anbis

Jag hade en brama som flög över nätet (120cm)
Hon inte i liv längre, eftersom min Jack Russell hane var på den andra sidan.
Men de andra håller sig på backen.

Luff

Sittpinnarna är inte för klena då. Jag ska fixa nya imorgon då de nya leghornshönorna inte alls verkar trakterade av de sittpinnar som finns - och när jag tittar på deras fötter så ser jag varför - dom behöver definitivt ha 10 cm i diameter för att kunna greppa bra.
Fortsätter dom att skita i redena kommer jag att stänga för på nätterna - äckel päckel m äggen i fullskitna reden.
//Luff

Therese K

Nej jag tycker inte sittpinnarna är för klena..  :-\ men vad vet jag.. jag är ju ingen höna ;) innan flytten så satt dom på en JÄTTE grovpinne, nästan som en stock :o kanske får fixa till de så igen.. ja de e inte kul med nersketna reden...

Kålrabbis Mamma

Har tre Brahmor ur samma kull, två ligger tillsammans på golvet, den tredje sitter på pinne högst upp nästan 1.60. Hon har visserligen lägre pinnar att stampa av på men har aldrig haft så tung ras som suttit högst upp. Första gången hon satte sig trodde jag att räven tagit henne innan jag fick se henne trona högst upp bredvid tuppen ;D
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

211 Gäster, 0 användare