Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bärplockning och Allemansrätten.  (läst 2801 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Bärplockning och Allemansrätten.
« skrivet: 10 sep-09 kl 10:18 »
Vad tycker ni?,,,,

Ska bärplockningsindustrin få bedriva komersiell/organiserad verksamhet på privat skogsmark med stöd (?), av Allemansrätten (AR) och ett par tusen fattiga låglönearbetare fr Thailand/Baltländerna?.

Inslag/Uppdrag Granskning:

http://svtplay.se/t/103535/uppdrag_granskning

LRF driver tydligen frågan "centralt" numera, där man vill ha restriktioner runt exploateringen av AR.

http://www.lrf.se/PageFiles/6987/36%20Organiserad%20b%C3%A4rplockning.pdf

anette i bugared

• -
SV: Bärplockning och Allemansrätten.
« Svar #1 skrivet: 10 sep-09 kl 10:35 »
Jag trodde inte att AR gällde när det är arrangerad verksamhet. Tidigare har ju tex kanoting kunnat "förbjudas" där detta varit en del i researrangörs regi som bedrivits på privatägd skogsmark, men i o. f. sig har det där krävts att markägaren gjort en anmälan av missbruk av AR på hans/hennes mark.
Fast just denna fråga gäller väl egentligen inte AR, utan huruvida bärplockarna skall få vettig ersättning eller inte. Någon/några andra gör ju otvivelaktigt stora vinster på plockarnas bekostnad.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Pong

« Svar #2 skrivet: 10 sep-09 kl 17:14 »
Frågar du mig så skall inte bärplockning tillåtas kommersiellt utan markägarens tillstånd.

Det ser FAAAAN där u-landsplockare har varit. Skräp och skit, och då inte allt för sällan inbrott förstörelse i stugor och jaktkojor. Jag hade kört bort sådana där människor om jag hade ägt någon mark.

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 sep-09 kl 22:15 »
Var för inte låta bär upp sköpare få betala en lissens på olika bär sårtter ? mvh
« Senast ändrad: 11 sep-09 kl 00:09 av pålle »

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 sep-09 kl 10:48 »
Allemansrätten är till för privatpersoner, inte kommersiell verksamhet. Då kan man ju dra det en bit längre, och hävda att det ingår i allemansrätten att plocka äpplen hos folk, eller potatis. Egentligen har jag ingenting emot bärplockare, men skräpar dom ner lika mycket som svampplockarna gör på min mark så är det bara att bussa hunden på dom  >:(

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #5 skrivet: 14 sep-09 kl 06:28 »
Allemansrätten är till för privatpersoner, inte kommersiell verksamhet. Då kan man ju dra det en bit längre, och hävda att det ingår i allemansrätten att plocka äpplen hos folk, eller potatis. Egentligen har jag ingenting emot bärplockare, men skräpar dom ner lika mycket som svampplockarna gör på min mark så är det bara att bussa hunden på dom  >:(

Odlade grödor ingår inte i allemansrätten, så att plocka äpplen eller potatis hos någon annan är inte brott mot allemansrätten. Det är stöld.

Hasselnötter ingår inte heller i allemansrätten.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

poze

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 09 okt-09 kl 15:58 »
Det funkar väll så att vem som hälst utan så stort krav på inkomststorlek får sälja till uppköparna och att vissa av dessa kontaktar förmedlingar i olika låglöneländer och erbjuder paketlösningar som är mer eller mindre bra utbyte av och att de köper upp bären/svampen av dem när de kommer hit.

så det är privatpersoner som plockar som säljer till företag.
Det går inte att förbjuda folk att plocka svamp och bär som vi puckade Svenskar inte inser värdet i. Men det går däremot att informera att det går relativt lätt att sälja till någon annan än de som beter sig illa och betalar för dåligt. En del har stått på torget i karlstad och sålt svam och bär  direkt till kund och fått 150:-/kg för kantarell istället för 40:-/kg från uppköparna i närheten.

De större företagen säljer främst sina blåbärntill Kina för att utvinna vissa antioxidanter, dessa företag konkurerar på internationell marknad med sovjet, kanada,norge,finland mfl som stora andra aktörer med annorlunda företagsklimat än sverige. Vart ligger skevheten, jo att inte dessa produkter ges sitt rätta värde till rätt led i produktionen.

Så vad är lösningen  ? slänga ut folket som plockar ? nej, skapa fler kanaler för uppköpning, skapa efterrågan med färre mellanhänder och sluta gnäll och gå ut i skogen och njut och ta del av detta enorma överflöd (vilket genererar bra mycket mer pengar än trädkrakarna i "skogsbruket" som granbarkborreodlarnas riksförbund förespråkar).
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Pong

« Svar #7 skrivet: 09 okt-09 kl 17:46 »
Det funkar väll så att vem som hälst utan så stort krav på inkomststorlek får sälja till uppköparna och att vissa av dessa kontaktar förmedlingar i olika låglöneländer och erbjuder paketlösningar som är mer eller mindre bra utbyte av och att de köper upp bären/svampen av dem när de kommer hit.

Det går inte att förbjuda folk att plocka svamp och bär som vi puckade Svenskar inte inser värdet i. Men det går däremot att informera att det går relativt lätt att sälja till någon annan än de som beter sig illa och betalar för dåligt. En del har stått på torget i karlstad och sålt svam och bär  direkt till kund och fått 150:-/kg för kantarell istället för 40:-/kg från uppköparna i närheten.

De större företagen säljer främst sina blåbärntill Kina för att utvinna vissa antioxidanter, dessa företag konkurerar på internationell marknad med sovjet, kanada,norge,finland mfl som stora andra aktörer med annorlunda företagsklimat än sverige. Vart ligger skevheten, jo att inte dessa produkter ges sitt rätta värde till rätt led i produktionen.

Så vad är lösningen  ? slänga ut folket som plockar ? nej, skapa fler kanaler för uppköpning, skapa efterrågan med färre mellanhänder och sluta gnäll och gå ut i skogen och njut och ta del av detta enorma överflöd (vilket genererar bra mycket mer pengar än trädkrakarna i "skogsbruket" som granbarkborreodlarnas riksförbund förespråkar).

Du menar att bärplockning genererar mer pengar är skogsbruket?

poze

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 10 okt-09 kl 09:29 »
Du menar att bärplockning genererar mer pengar är skogsbruket?

Potensiellt.. 80-100 år på ett skifte med varierad tillgång på bär och svamp som man förädlar och tar hand om.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #9 skrivet: 10 okt-09 kl 12:26 »

Plockarna som kommer hit är anställda/kontrakterade av ett bemanningsföretag och således inte "privatpersoner".
Uppköparna här (se företagare), köper tjänsten av bemanningsföretaget i syfte att bedriva organiserad
verksamhet/plockning, och detta sammantaget är knappast förenligt med vår svenska Allemansrätt.

Däremot kan jag hålla med om att vi svenskar säkert är "puckade" sett till ersättningen som "första leverantörsled"
får av köparna.

Köp en burk lingonsylt - titta på priset och innehållsdeklaration så förstår ni varför.

Pong

« Svar #10 skrivet: 10 okt-09 kl 12:35 »
Potensiellt.. 80-100 år på ett skifte med varierad tillgång på bär och svamp som man förädlar och tar hand om.

Knappast.

bo_i_dala

« Svar #11 skrivet: 10 okt-09 kl 16:06 »
Hej!
Intressant fundering, 80-100 års bär/svampskörd ställt i förhållande till markens virkesproduktion!
Men idag är det inte funkis eftersom AR gör att bär/svamp ju tillfaller den som plockar inte markägaren.......

Vore ju intressant och få det faktum att uppköpare i princip har anställda som plockar(kommersiell verksamhet), prövat i domstol
Det är ju så att kommersiell vht INTE faller under AR
MVH

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser