Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ångspärr vid tilläggsisolering  (läst 39795 gånger)

fri_och_lycklig

SV: Ångspärr vid tilläggsisolering
« Svar #60 skrivet: 15 sep-09 kl 19:37 »
Två delar blålera, fyra delar sand. En jädra massa löv, gäerna färska och torra blandat, gärna mycket eklöv.
Lite boss typ industrihampa, linhalm, sågspån, torra barr etc kan vara bra att magra av den med. Kör i en bra blandare någon timme.
Kunskap är frihet.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #61 skrivet: 15 sep-09 kl 20:40 »
Skulle tro att alla hus jag varit med och byggt. Villor, hus, hammarby sjöstad(huvva ;) står i 100+ år däremot måste man naturligtvis byta ytskikten i vissa intervaller. Det som snålas mest på är att man bara har ett lager gips överallt istället för plyfa+gips eller gips+gips. Att man snålar in på skruv var väl ett skämt antar jag? :P

//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

stedevil

« Svar #62 skrivet: 16 sep-09 kl 01:08 »
Vad är det som gör att moderna byggstommar (regelstomme antar jag) ger sig? Är det en enstaka händelse, typ storm eller kraftigt snöfall? Eller är det mer långsamma skeenden, t ex sättningar i grunden?

Kan vara vilket som eller en kombination. Trä beter ju sig som plast, dvs förutom brott-gräns, nedböjning, etc så får man vid långvarig överlast krypning (trät "tänjs ut" och blir svagare och når till sist sin nya lägre brott-gräns).

Citera
Timmerhus står ju emot sånt bra, regelstommar mycket sämre, eller hur?

Timmerhus klarar sig så bra för att de så gott som alltid är massivt överdimensionerade. Spelar ju inte så stor roll om 100års stormen kommer om huset lätt klarar 10x mer, och snölastberäkningar blir oväsentligt att ens räkna på för hus som byggdes för grästak med x-antal ton jord per m2. Mycket snö då är ju bara bra, för då isolerar det mer. :)

Citera
Man tar väl dessutom ändå till lite marginal? Så att sannolikheten att huset blåser sönder de kommande 50 åren är låg. Och då lär den vara ganska låg även de kommande 100 åren.

Naturligtvis finns det marginaler inbyggda i systemen, för konsekvenserna av hus som kollapsar kan ju lätt vara att folk dör.  Och som jag sagt, det är hela tiden priset som styr, både för material och underhåll. När det inte längre är lönsamt att underhålla, då kommer grävskopan. Hus dimensionerade för tex 50 år kommer ju snabbare till den brytpunkten än ett som tex är dimensionerat för 100år. Det är dit vi börjar komma med en del av miljonprogramshusen, som så sakta börjar rivas lite här och där.

Citera
Jag har förresten hört att huggen sten, t ex granit, till grundmur, inte är så dyrt.

Jag har själv byggt en tillbyggnad i år med granit som grundmur fogat med hydraliskt kalkbruk just pga de fördelar du tar upp. Men betong är väl så mycket enklare för de stora byggföretagen att handskas med, bara gräva ut med maskin till frostfritt djup (eller flytande platta), slänga ner lite armering och sen fram med en pumpbil med betong. Starkt och hållbart och fuskar man inte för mycket så kan man tom klara fuktproblemet skapligt.
« Senast ändrad: 16 sep-09 kl 01:23 av stedevil »

stedevil

« Svar #63 skrivet: 16 sep-09 kl 01:18 »
Att man snålar in på skruv var väl ett skämt antar jag? :P

Om det på konstruktionsritningen står att det ska sitta 5 skruvar/spik i tex en balksko, sätter du 6 då (dvs överdimensionerar på eget bevåg)?
Konstruktören har definitivt inte satt 5 om 4 räcker enligt beräkningarna.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #64 skrivet: 16 sep-09 kl 05:50 »
Jag sätter nog en hel del till faktiskt :) Sån är jag... Inte ofta man kollar på en konstruktionsritning heller :P Det finns det sämre folk till ;)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

stedevil

« Svar #65 skrivet: 16 sep-09 kl 23:35 »
Jag sätter nog en hel del till faktiskt :) Sån är jag... Inte ofta man kollar på en konstruktionsritning heller :P Det finns det sämre folk till ;)

Ja bara det blir "fel på rätt håll" så är det ok, men tittar man inte alls på ritningarna så kan det gå riktigt illa. Rasade någon idrotshall i utlandet för ett tag sedan pga av att någon snickare satte sina vanliga typ 5 spik men konstruktionen krävde 30 i just det förbandet.  :P

Snickarn

• Dalarna
« Svar #66 skrivet: 17 sep-09 kl 05:49 »
Hahaha :D

Sånt är aldrig kul... Men det är tack och lov sällsynt i sverige med allvarligare tillbud pga snickarslarv :) Klart man kollar på konstruktionsritningarna men det känns bara som att du har lite väl negativ syn på modernt byggande. Tycker det finns både bra och dåligt inom ny och gammal byggteknik och hoppas lära mig det bra från båda så man kanske kan kombinera det i framtiden :)

Må väl :)
//Snickarn

stedevil

« Svar #67 skrivet: 17 sep-09 kl 10:53 »
... men det känns bara som att du har lite väl negativ syn på modernt byggande.

Precis som du säger så finns det bra och dåliga sidor med byggande i alla tider.

Det jag egentligen vänder mig mot i modernt byggande är hur nya hus framhålls som miljövänliga. Den enda aspekt som branschen då talar om är hur välisolerade de är. Faktorer som vilka material som används och vad det blir av dem efteråt, total livslängd, transporter och inomhusklimat ger man blanka tusan i. Visst är totala uppvärmningsbehovet en viktig faktor, men likaså är tex hur många generationer som kan bo där och att man inte blir sjuk av att vistas i huset. Man har i mångt och mycket kastat ut gamla kunskaper och visdommar och tar inte så mycket hänsyn till vilka andra kvalitéer man offrar på vägen till ett bra u-värde. Trist när man i historien kan hitta lösningar med som kan leda till både bra u-värden och mindre "biverkningar".

Existens?

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 17 sep-09 kl 11:43 »
Men det är väl inte bara för att få ner uppvärmingskostnaden som man kör med nya grejer som kanske inte alltid är så lyckade.. Jag tror två stora skäl kallas pengar och fort... Det ska vara billigt och gå fort helt enkelt. Frågan är ju då egentligen varför det ändå är så förbenat dyrt att bygga.... Kan det månne vara så att pengarna går till byggentreprenörernas egna lyxvillor och dito bilar...

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #69 skrivet: 17 sep-09 kl 13:53 »
Det finns inte mycket till stomme att lappa på i nya hus, bara lättbalkar.
Hur lång tid tar det innan limmet i träbalkar blir skört och släpper?

Rödskägg

• Småland
« Svar #70 skrivet: 17 sep-09 kl 17:44 »
Givetvis Existens? tänkte inte på det... fy fan vilken j-a attityd. Dags att droppa denna tråd.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Menteverde

« Svar #71 skrivet: 18 sep-09 kl 11:23 »
Klart att det är många gånger som Existens säger överallt i världen idag. Ett fåtal profitörer som roffar åt sig ofantliga summor. Att Kamprad mfl. bestämt sig för att dom blir lyckligare av att ha miljarder som ligger och skräpar på något konto i Schweiz gör ju inte det dom säljer billigare direkt.

Globalt sett så är ju förresten hela väst ett fåtal profitörer som tar sin vinst från den stora majoriteten människor som slavar för oss runt om i världen.

Att det är så dyrt att bygga och beställa tjänster i allmänhet beror oftast på att lönerna är såpass skyhöga för alla på ett bygge och förresten överallt i samhället. Jag tycker nästan det har gått för långt. Allas höga inkomster leder till en rent äcklande konsumtion där det slösas en massa i onödan. Jag hade hellre sett att folks inkomster gick till t.ex. fullkomligt avgiftsfri kollektivtrafik, större miljöinsatser och helt statligt finansierad tandvård igen istället för en massa skit som vräkiga Volvobilar och stora TV apparater som inte gör någon lyckligare egentligen ändå.

Kanske inte har så mycket att göra med montering av ångspärr eller inte men...

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #72 skrivet: 18 sep-09 kl 11:28 »

Globalt sett så är ju förresten hela väst ett fåtal profitörer som tar sin vinst från den stora majoriteten människor som slavar för oss runt om i världen.

Det där är troligen ett parentetiskt förhållande i tiden, vi blir ju av med jobben i samma process, och kan så småningom inte konsumera lika mycket.

Menteverde

« Svar #73 skrivet: 18 sep-09 kl 21:36 »
Än så länge är det ju inte så, men sett i ett längre perspektiv får ju iallafall Kina och länder i samma situation allt större materiellt välstånd och makt p.ga. all industri som nu finns där. Till slut kan dom stå helt på egna ben och det blir en konkurrenssituation världsdelar emellan.

fri_och_lycklig

« Svar #74 skrivet: 22 sep-09 kl 19:32 »
Men du... modernt byggande, vad innebär det? Hur definierar du det egentligen?
Kunskap är frihet.

matsbj

« Svar #75 skrivet: 23 sep-09 kl 21:56 »
Hej 
Du skriver att du skall tillägsisolera din stuga.Är det meningen att du skall ha värme hela året eller bara delar av året.
Jag rekomenderar dig att inte använda plast i ett hus med timmerväggar.Sätt hellre en vind tät papp på timmer stommen sedan isoleringen utan plast.Det är ingen höjdare att blanda in ett plast matrial i ett timmrathus.Avänd ett vidtätt matrial istället.Ett gammalt timmerhus (stomme)ändrar sig efter årstiderna och "ventilerar " bort ev,fukt.Anväder du plast så hindrar du träsyommen att andas.
Lycka Till Önskar Snickarn

Menteverde

« Svar #76 skrivet: 23 sep-09 kl 22:03 »
On topic.

Jaså, säker på det där? Inte kunnat se att Paroc mfl. varnat för det iallafall. Jag skulle tro att eventuell fukt vandrar ut som det ska i ett timmerhus med ångspärr, precis som i ett modernt hus med ångspärr, om det är uppvärmt året runt. Nu misstänker jag dock att detta hus inte kommer stå uppvärmt året om så därför skippar jag ångspärren i vilket fall och satsar om du säger på vindtätning.

Väggen är nu som sagt klädd med tretexskivor och ovanpå denna sitter tapet med plastbeläggning som sedan målats med latexfärg. Risk att denna är för diffusionstät om huset står ouppvärmt på vintern?

Det har klarat sig med denna färg och med huset ouppvärmt tre vintrar utan synbara problem, men det kanske blir väldigt mycket värre ifall det kommer 45 m.m isolering på också?

EDIT: Den som söker skall finna.

Latexfärg i ett skikt på 0,05 m.m inomhus har ett ånggenomgångsmotstånd på högst 20 Zv × 10-6[m2/s] vilket inte är värre än en 10 m.m spånskiva. Samma värde för 0,2 m.m PE folie är >2000, så jag borde ju lugnt kunna ha kvar min tapet.

http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:223541/FULLTEXT01
« Senast ändrad: 23 sep-09 kl 22:33 av Menteverde »

sub rosa

« Svar #77 skrivet: 26 sep-09 kl 13:41 »
Jag har fört detta korståg förr på Alternativ....
Jag hävdar att du inte ska använda åldersbeständig plast över huvudtaget. Samma sak gäller parock, isover eller annan lågdensitet isolering av sten eller glasfibertyp.
- Varför?
- Jo, torp av korsvirkes, eller annan massiv träkonstruktion är fuktreglerande genom materialets naturliga förmåga att ta upp, förvara, och avge fukt utan att ta skada. Detta borgar för ett sunt innomhusklimat. Skulle du kapsla in konstruktionen hindras denna naturliga omfördelning av fukt och du kan få stora problem. 98 av 100 snickare skulle säga emot mig för de är skolade enligt -70talets energikristänkande. Problem som detta orsakat ser vi följderna av först nu.  

Tag notis och hörsamma det logiska i reonemanget så besparar du dig framtida problem.
Många "moderna" konstruktionslösningar, som föds ur jakten på
energieffektivitet, missar att det är levande organismer som ska
vistas i byggnaden.

Ett antal ekologiska och alternativ finns på marknaden för isolering av äldre träkonstruktioner betydligt mer anpassade för att passa människa och hus tex:http://www.westra.fi/trafiberisolering.pbs

Lycka till!
« Senast ändrad: 26 sep-09 kl 14:46 av sub rosa »
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Existens?

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 26 sep-09 kl 14:44 »
Man kapslar ju inte in konstruktionen om man sätter plasten på rätt ställe. Dvs på insidan, då är ju eventuell fukt fri att röra sig in i väggen och sen ut därifrån igen om den vill.

sub rosa

« Svar #79 skrivet: 26 sep-09 kl 14:49 »
Man kapslar ju inte in konstruktionen om man sätter plasten på rätt ställe. Dvs på insidan, då är ju eventuell fukt fri att röra sig in i väggen och sen ut därifrån igen om den vill.

Förvisso kan fukten röra sig i konstruktionen men som jag skrev tidigare "Många "moderna" konstruktionslösningar, som föds ur jakten på
energieffektivitet, missar att det är levande organismer som ska vistas i byggnaden."
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

897 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser