Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till mina kycklingar  (läst 1057 gånger)

lienmattsson

Foder till mina kycklingar
« skrivet: 09 sep-09 kl 15:23 »
Stämmer det att kycklingarna klarar de första två dagarna utan mat? Har läst att man kan ge dom vanligt foer blandat med äggula! Stämmer det?? Har två dunbollar inne som mamman inte vill veta av. Vill mest ligga inanför min tröja. Är ett dygn gamla. Har försökt göra dom intresserade av mat men utan resultat. Anna

EvaE

• Gäst
SV: Foder till mina kycklingar
« Svar #1 skrivet: 09 sep-09 kl 15:34 »
Japp, det stämmer. De 2 första dagarna lever de av gulesäcken.
Sen brukar jag blanda kokt ägg gula (mosa den) & a-fil i ngn dag
& sen tillsätter jag kycklingfoder (start) i nån dag & sen får de bara
kycklingfoder. Flera andra skriver säkert här hur dom gör så du får
flera tips på hur du kan göra :)

//
Eva

johe71

« Svar #2 skrivet: 09 sep-09 kl 15:39 »
Stämmer det att kycklingarna klarar de första två dagarna utan mat?

någonstans i den storleksordningen är det :) det var därför man kan/kunde skicka daggamla kycklingar i ett paket med posten (så länge som posten godkände det.. de gör inte det längre efter vad jag har förstått)

Har läst att man kan ge dom vanligt foer blandat med äggula! Stämmer det??

jag ger mina startfoder (säck köpt på granngården) från dag 2 och framåt, har aldrig gett något annat till dem i början. När de är några veckor så får de grönt (inte gräs då det påstås att det kan fastna i krävan utan annat grönt... kirskål funkar bra, och det har jag ett överskott av)

Har två dunbollar inne som mamman inte vill veta av. Vill mest ligga inanför min tröja. Är ett dygn gamla.

då behöver de en värmelampa, 38-40 grader ska man ha i början och sedan sänka med någon/ett par grader i veckan... klumpar de ihop sig mitt under lampan är det för kallt, sprider de ut sig i ytterkanten så är det för varmt

Har försökt göra dom intresserade av mat men utan resultat.

ta en vanlig penna (eller fingern) och picka i maten... det är så hönan gör för att visa vart maten är (ok, inte med en penna utan med näbben :))

lienmattsson

« Svar #3 skrivet: 09 sep-09 kl 16:11 »
Finns värmelampa att köpa på granngåren? Har hitintills kört stenhårt med vetekudde och mig själv =) Går inte med vanlig glödlampa tills den andra är inköpt antar jag??! Har pickat i maten med fingrarna och nu har om ätit pytte lite. Har just nu vanligt hönsfoder och kokt äggula....

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 sep-09 kl 16:19 »
Finns värmelampa att köpa på granngåren?

Japp.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 09 sep-09 kl 22:00 »
Jag köpte min värme lampa på granngården för nåra dagar sen , kostade typ 200kr + glödlampan för 69kr .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 2 användare
Kycklingen, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser