Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bråkiga skator  (läst 6348 gånger)

enebacke

• Blekinge
Bråkiga skator
« skrivet: 08 sep-09 kl 19:53 »
En av mina Jättar skuttar fritt omkring på gräsmattan hemma. Två st. dvärg v. Har jag i stor kompostgaller hage på samma gräsmatta. (utan golv å tak) Nu har vi fått problem med skator. Fyra, fem stycken kommer alltid framåt efm. Dom är verkligen stygga vid de stackars kaninerna. Retar dom genom att flyga på dom å picka på dom. De får inte ligga och vila i fred utan dom kommer å är elaka. Jag brukar släppa ut hundarna (som är kaninernas kompisar) då försvinner skatorna, men i bland är ju hundarna inne å då är dom där i ett nafs igen. Vill ju att dom ska få skutta omkring på gräsmattan på dagarna. Är i sina burar på natten. Varför gör skator på detta viset (rumpnisse :) ) Vad kan man göra åt det >:( jag kan omöjligt stå å passa dom hela dagarna... Eller får dom enbart stå ut med det. ps... Bor inne i ett villa område om någon tänkte på gevär :-X
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Bråkiga skator
« Svar #1 skrivet: 08 sep-09 kl 20:41 »
När du är och jobbar så kan du ha hundarna hos kaninerna. du kan göra en bur på gräset med tak så kommer inte kråkorna till dem.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

enebacke

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 08 sep-09 kl 20:47 »
Sant med bur å tak... det är nog bara av bekvämnliga själ jag inte gjort det ännu :-[ Vill bara att dom ska få så mkt frihetskänsla som möjligt på sommaren. Men av två onda ting, eller hur ;)
MVH//Anna
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 08 sep-09 kl 20:54 »
Ok
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #4 skrivet: 08 sep-09 kl 21:01 »
Skator och kråkor gör så för att testa Dina kaniner. Om de en dag inte reagerar lika piggt som tidigare eller om skatorna blir hungrigare kommer de att fortsätta med att några avleder kaninen med nyp i baken medan två hackar ut ögonen. Sedan då kaninen inget ser, genom allt blod eller för att ögonen fallit ut, kommer de att börja att äta av den skyddslösa kaninen!
Du MÅSTE ettdera täcka över buren och sätta de andra i burar eller ta in dem helt eller vara med kaninerna själv.
Detta utan dröjsmål!

Skator och kråkor kan på samma sätt döda harar, lamm och kalavar och t o m kor om de inte kan komma in i skydd.

Att be kommunen skjuta av skatorna kan Du göra, men utan skydd för kaninerna klara de sig inte i längden.
Enligt djurskydds-bestämmelserna skall kaninerna ha tillgång till fullgott skydd eller tillräcklig  tillsyn (i praktiken hela tiden de är lösa!).

Kråkfåglar är bland de mest intelligenta fåglar vi har!

Än en gång Du har ingen tid att förlora!!!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

enebacke

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 08 sep-09 kl 21:08 »
Fy vad hemsk. Tusen tack för den upplysningen. Detta viste jag absolut inte. Jätte snällt att du upplyste mig om det. Trodde bara dom va retfulla inte att dom kan ha en sådan hemsk baktanke >:(
Ska genast ändra om. Tack igen
MVH//Anna

matterik

• http://kaniner.matterik.com
« Svar #6 skrivet: 09 sep-09 kl 02:13 »
en skata (tror det var en skata) bet av en del av en fot på en kaninunge vi hade. riktigt hemskt. Japp de kan döda kaninungar. Kan picka dem mellan ögonen så att de sen sakta dör. När jag var liten tog jag hand om en nötskrikaunge. Vi satte den i bur för att mata den och hade den på verandan. Skatorna kom ner under dagen och började lemlästa ungen. När vi kom hem hade de dragit ut bendelarna genom gallren så det var nästan inget kvar av ungen. Riktigt hemskt. Skator är läskiga. Men en större kanin brukar kunna hantera skator, så länge kaninen är frisk dvs.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 09 sep-09 kl 06:57 »
Hej, kan även berätta. Men jag tror det var korp, som är större än skator, men de brukar anfalla nyfödda lamm i hagar och skada deras ögon, då överger lammens mamma dem och korparna får sig ett skrovmål....Så försök jaga skatorna, kaninerna är DIN egendom och den får du skydda.....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Fiat

• -
« Svar #8 skrivet: 09 sep-09 kl 09:56 »
Luftgevär tyst och efektivt ;D ;D

enebacke

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 09 sep-09 kl 11:44 »
 :)Lånar syrrans luftgevär. Har nu bara dom ute när jag är hemma å jag kan ha koll. Fy vilka berättelser. hemska rovdjur.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #10 skrivet: 09 sep-09 kl 13:16 »
Förtydligande:
Korp. Kråka och Skata samt Nötskrika är alla kråkfåglar med det beteende som vi talat om ovan. Själv har jag haft mest problem med Nötskrikor. Kajja och Lavskrika tillhör också kråkfåglarna men jag har aldrig hört att de tar kaniner eller harar.
Men vi har oss själva att skylla till en del, då kråkfåglarnas enda egentliga fiende är Berguven som vi ju nästan utrotat. 
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

LasseDalom

• -
« Svar #11 skrivet: 16 sep-09 kl 10:36 »
Vår Gotlänning har inga problem med skatorna här, och det är andra sommaren han går ute i hage. Vi har ca 10-15 skator som är hit flera gånger varje dag plus en flock kajor. Det är snarare katterna som skatorna håller på att tröka med men det är nog främst pga att katterna är potentiella hot mot skatungarna och inte för att skatorna skall jaga. Att utrota alla skator med ett luftgevär kommer du inte att lyckas med, är du orolig så sätt kaninenerna i kompostgallerhage med ett bärnät över. Jag har nu skaffat nät till vår hage, men det beror inte på skatorna utan på grund av att kaninen inte skall rymma!   ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 2 användare
ärt, Märtha

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser