Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Opastöriserad mjölk  (läst 1154 gånger)

Lars Pers Maria

• -
Opastöriserad mjölk
« skrivet: 07 sep-09 kl 13:41 »
Ni som gör ost på opastöriserad mjölk, vad ska man tänka extra på då, och när i tillverkningen?
Använder ni pH-mätare eller lackmuspapper eller inget alls?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Mushi

SV: Opastöriserad mjölk
« Svar #1 skrivet: 07 sep-09 kl 14:57 »
Det är väl främst hygien vid mjölkning och hantering av mjölken som man ska vara noga med. Man låter bli att pastörisera för att man vill behålla de nyttiga bacillerna och inte döda mjölken, men man måste se till att inte få med några e-coli eller annat bus. Pastörisering eller inte påverkar inte pH såvitt jag vet.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #2 skrivet: 07 sep-09 kl 23:06 »
Nähä, där ser man. Alltid nå'nting nytt!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Mushi

« Svar #3 skrivet: 08 sep-09 kl 13:38 »
Vid närmare eftertanke kanske det är skillnad på hur man syrar opastöriserad och pastöriserad mjölk. Hoppas att någon annan kan uttala sig om det för jag har aldrig ystat av pastöriserad mjölk.

Jag har heller inte kommit så långt att jag har börjat mäta pH-värde utan följer syrnings-anvisningarna tidsmässigt så gott jag kan eller på känn. Ofta får mjölken stå för länge för att det kommer saker emellan, men det verkar inte ha gjort någon större skillnad hittills. Syrar gör mjölken alltid i alla fall, och alltför översyrad verkar den inte ha blivit hittills.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 10 sep-09 kl 04:00 »
Nja, asså.....om man nu väljer att mäta PH, så är det för för att ta reda på om syrningen börjat som det ska.

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser