Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fårnät  (läst 5205 gånger)

morellen

• Västergötland
fårnät
« skrivet: 07 sep-09 kl 11:21 »
Är det någon som har tips på var man kan hitta fårnät till bra pris? Jula hade tidigare billigt nät men nu kostar deras över 700 kr rullen med...
Har kikat på begagnat men ofta verkar folk försöka få samma pris som för nytt där med

Birgit

SV: fårnät
« Svar #1 skrivet: 07 sep-09 kl 11:54 »
Tänk inte enbart pris, du får vad du betalar för. De billigaste är TYVÄRR ofta klena med kort hållbarhet.
Kolla istället tråd täthet/tjocklek  och totalvikt på nätet.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #2 skrivet: 07 sep-09 kl 17:18 »
Jag säljer och sätter upp nät , använder nästan bara Tornado fårnät 2,5 mm HT tråd i hela nätet.
Fördelar med det nätet är..
6-8 m mellan stolpar på slätmark
ändrar sig inte om man spänner upp det bra. (hörnor måste vara bra)
maskorna håller att klättra i utan att flytta trådar.
pris ca 1350kr/rulle 100m +moms
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

sarbe453

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 08 sep-09 kl 18:01 »
När vi skaffade får så annonserade vi efter fårnät i lokaltidningen. Vi fick massor av svar och det var flera som skänkte bort nät "på rot". De andra hade nät över liggande och sålde till 1/2 del av nypris, max. Vi åkte runt och besiktade näten och tog de som var bäst/nästan nya. Men oj, vilket jobb det var att plocka ner ett stängsel!!! Men nu har våra nät varit på plats i 2 år och de är fortfarande sträkta och fina så det verkar vara bra nät. Så vi har "bara" betalat för de klyvna ekstolparna och mälorna och sånt. Men det gick ju åt många arbetsimmar :) Men vi hade kunnat FÅTT hur mycket nät i bra skick som helst!!!
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 sep-09 kl 19:37 »
Helt rätt att man får det man betalar för!
När jag flyttade och skulle sätta upp en massa fårnät så föll jag för frestelsen att köpa billigare fårnät. Jag har ringlock tror jag det heter - rutorna sitter ihop med en ring. Tyvärr så glider dessa så lammen kan pressa sig ut. När de har pressat sig igenom en ruta så är den mycket större än de andra och inbjuder till ytterligare rymmningar. man får gå runt och dra ihop rutorna till ursprungliga storleken. Tyvärr hjälper det bara för stunden...

Fårnät som har vridknut har nackdelen att de kan sacka neråt, de krymper i höjd och blir som ett dragspel. Kräver alltså tätare stolpar.

Om jag skulle göra om inköpet så skulle jag betala de extra penningar som det kostar med ett nät av bra kvalite´. Åtminstone på de delar som vätter mot vägar och trädgård.

Min erfarenhet är att begagnat nät av bra kvalité är bättre än nytt av dålig... Ett begagnat nät är redan sträckt och släpper inte efter som ett nytt nät gör! Det är inte ovanligt att man måste spänna om ett nät som är nytt eftersom det släpper efter, trots att man tycker att man har spännt bra. Det har något med fysikens lagar och temperaturskiftningar att göra.

Från en som anser att ett fårnät ska vara så spännt att fåren kommer ut  som buljongtärningar på andra sidan om de springer in i det ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #5 skrivet: 09 sep-09 kl 19:52 »
Jag håller med dig. dessutom så tycker jag att fårnät rätt uppsatt är det bästa för får och fårägare. ;)

Birgit

« Svar #6 skrivet: 09 sep-09 kl 21:25 »
Håller också med de senaste inläggen!

Ringlock funkar bara på riktigt kraftigt nät. Tyvärr brukar de ofta ha glesare mellan trådarna från början.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #7 skrivet: 10 sep-09 kl 08:37 »
bild på knut i fårstängsel
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Birgit

« Svar #8 skrivet: 10 sep-09 kl 15:36 »
Typiskt stabil knut ;D

Vad väger ett Tornado nät?

ulfg

« Svar #9 skrivet: 10 sep-09 kl 19:05 »
Fårnät är stabilt och rejält. Det är dessutom ganska skönt att inte vara beroende av el som kan krångla, lägga av, slås ut av åska mm. Men ofta kan man inte dra fårnät pga skog, sten och topografi. Tyvärr är det ju också ofta dessa skogsbetesmarker som är roliga att använda för fårbete, utomhusdrift, mm. Det är dessutom ganska tufft att sätta fårnät med riktigt rejäla hörnstolpar och ordentligt spänn. Det tenderar att bli begränsat till öppna hagar nära intill vägar och gårdar. Görs nästan bäst av inlejda riktiga proffs, typ Klipparn. Så jag har nät runtom trädgården och el inne i skogen.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

morellen

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 10 sep-09 kl 21:13 »
tack för svaren. Anedningen till att jag vill ha billigt nät är att det har visat sig att fårdamerna är duktiga på att dyka under eltråd.... det funkar med fårnät och tråd för så kan de inte dra rätt igenom utan att känna stötar... därför får jag plötsligt sätta nät överallt istället för att bara näta vinterhagen som tanken var från början.

Birgit

« Svar #11 skrivet: 11 sep-09 kl 07:21 »
ulfg jag har precis motsatt erfarenhet. Vi har bara nät i våra naturbetesmarker. Visst kan stolpar vara knepiga, men el inne bland träd och buskar? Vår gutehage är på ca: 8-9 ha. Att gå runt och kolla stängen hela tiden, vilket blir följden med el, skulle ta alldeles för mycket tid.

Fåraherden

• -
« Svar #12 skrivet: 13 sep-09 kl 19:10 »
Synd, körde just 55 rullar fårnät till metallåtervinning. Ingen hade velat ha skiten på två år. Själv tycker jag metallnät fungerar uselt, åtmionstone på mina får på mina marker.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

trädman

« Svar #13 skrivet: 13 sep-09 kl 23:00 »
ulfg jag har precis motsatt erfarenhet. Vi har bara nät i våra naturbetesmarker. Visst kan stolpar vara knepiga, men el inne bland träd och buskar? Vår gutehage är på ca: 8-9 ha. Att gå runt och kolla stängen hela tiden, vilket blir följden med el, skulle ta alldeles för mycket tid.

Min erfarenhet är att det är lättare att ha elstängsel på "naturbetesmark" än runt åkermark, eftersom det i regel inte växer lika intensivt med gräs etc på "naturbetesmarken", utan strängslet bränner av det ganska bra. Det förutsätter dock att man sätter på elen på våren och låter den vara på.

Jag förstår inte varför man skulle "gå runt och kolla stäng[sl]en hela tiden" bara för att man har elstängsel. Vi brukar kolla stängslen innan vi släpper dit djur. Elstängsel är ganska lätt att hålla koll på att de fungerar. Spänningen i stängslet är en "indikator" som är lätt att mäta. Vissa aggregat larmar och kan skicka SMS om stängselspänningen blir för låg (exv om det blivit kortslutning pga någon älg som varit i staketet), eller om jordningen blir dålig. Tyvärr är inte alla våra aggregat av den sorten.

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 13 sep-09 kl 23:18 »
Jag har alltid en stängseltestare liggande i bilen och kollar stängslen då och då, behöver inte gå runt hela. Jag tycker att ett väl uppsatt elstängsel är överlägset både ur rymnings och säkerhetssynpunkt. Att man kan växla mellan olika djurslag på betena utan problem är också bra. Hästarna vill jag inte ha i fårnät och dikorna skulle förmodligen trampa rätt igenom.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 13 jul-12 kl 09:30 »
 Hej! Kan någon beskriva hur man sätter upp o spänner ett tornado-nät?

Vi sätter ihop dem med Gripplar men jag undrar konkret vilket sätt som är smidigast är man sätter upp o spänner. Mälorna ska inte spikas fast så hårt, nätet ska kunna spännas i efterhand, det vet jag men vad ska man tänka på? Att spänna först, sätta mjälor sen? På 200 meter verkar det svårt.

Tacksam för tips. Vi har bara raka linjer så det borde ju inte vara så svårt...

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 5 användare
roskva89, ärt, Anders Flix, Karlsdotter, Dyane68

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser