Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla - sälja snittblommor  (läst 18123 gånger)

Vitis

• Skåne
Re:Odla - sälja snittblommor
« Svar #40 skrivet: 25 maj-06 kl 19:36 »
Morning Vitis!

Jag har hittat allas vår dröm...... http://www.blocket.se/vi/8194465.htm?ca=22_s

Du kanske kan förverkliga den, är det inte i närheten av där du bor?

Mvh / G

AHHHHH !!!!  :o  :o  :o

Ok, ska bara riva huset för att få plats på tomten ... en lite uppoffring i sammanhaget va ??? Yrian ... är det ok om vi bor ute i växthuset hädanefter ??? Snälla säg att det är ok ...  :-*

... å sido ... Faktum är att jag just idag håller på o snickrar färdigt mitt "stora" växthus ... det blir på 40m2 ... ungefär vad jag har plats för.

Filip Skräplund

« Svar #41 skrivet: 25 maj-06 kl 20:34 »
Du behöver inte riva huset Vitis, du bygger upp växthuset omkring det.
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=66;action=display;threadid=6184;start=0
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #42 skrivet: 25 maj-06 kl 21:17 »
Ok, ska bara riva huset för att få plats på tomten ... en lite uppoffring i sammanhaget va ??? Yrian ... är det ok om vi bor ute i växthuset hädanefter ??? Snälla säg att det är ok ...  :-*

Mja... hm... okej då, inte helt fel att bo i ett växthus kanske, varmt och skönt och grönt! Bara det blir några kvadratmeter över åt hönsen och getterna... då kan jag bo med dig vart som helst, hur som helst...  :-*
Höns, stickning och pelargoner

Vitis

• Skåne
« Svar #43 skrivet: 28 maj-06 kl 00:41 »
Du behöver inte riva huset Vitis, du bygger upp växthuset omkring det.
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=66;action=display;threadid=6184;start=0

Tack zeke ... hade helt glömt den tråden. Det löser ju en del av problemen ... ska bara ut o mäta lite ... brb ...  :P

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #44 skrivet: 31 dec-06 kl 14:47 »
Hur gick det med blomförsäljningen?

Jag blir ju med fastighet i mars och tänkt odla dels till husbehov men även för försäljning.
Nu är ju tid att börja planera så alla tips tas tacksamt emot!

Vitis

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 02 jan-07 kl 12:31 »
Hur gick det med blomförsäljningen?

Jag blir ju med fastighet i mars och tänkt odla dels till husbehov men även för försäljning.
Nu är ju tid att börja planera så alla tips tas tacksamt emot!

Blommorna kom lite på skam eftersom grönsaker och växthus tog så mycket tid men en del gick bra.

Stora maffiga buketter solrosor var poppis på torget och trädgårdsmarknader, dom är ju också lättodlade men tar ganska mycket plats såklart. Dom fyller också en funktion som vindskydd.

Andra blommor som gick bra men inte blev så stor mängd var Inkakrage (Tithonia rotundifolia), olika högväxta astrar och såklart dahliorna ... min frösådda dahlior växte upp till stora fina buskar och gav många vackra blommor. Dahliaknölarna har jag nu grävt upp för vinterförvaring och hoppas att dom ska bli ännu bättre nästa år.

Hoppas kunna utöka blomsterodlingen denna säsong, speciellt dahliorna är jag sugen på att ha massor av. Och solrosor ... kolla mitt Solrosalbum

Alba

• Södermanland
« Svar #46 skrivet: 16 jan-07 kl 23:12 »
Fler tips på blomsorter välkommnas !!!!

Hur har jag missat denna tråd?
Jag har odlat snittblommor och eterneller på friland till självplock i 6 säsonger på en handelsträdgård.

Mina favoriter baserat på hur länge de står i blom, lättskötta, står bra som snitt osv är:
Rudbeckia- Rudbeckia hirta. Finns i många nyanser av gult, brunt, orange, mahogny. Du som gillar solrosor gillar säkert dessa. De blommar till frost, och finns i olika höjder.

Lejongap- Antirrhinum majus. Många olika färger, vitt, rosa, gult. Karamellfärger. Akta dig för de låga rabattsorterna när du vill odla till snitt, de är LÅGA. Det finns extra höga sorter, men de fröna är dyrare. Den vita höga snittsorten "Rocket White" är min favorit. Lejongapen börjar blomma relativt tidigt och fortsätter till frost. Om du håller efter dem med putsning blommar de också om, men med kortare stjälkar. Dvs de blommar hela tiden, men ser risiga ut om man inte putsar dem.

Risp- Limonium sinuatum. Finns i många färger, blått, vitt, gult, och är styv och bra att ha som stomme i vissa buketter. Många tycker ju att rispen är stel och trist begravningsblomma... Det tycker inte jag. Himla bra i snittbuketter, väldigt bra som eternell. Står sig bra i landet med minimal skötsel. Enda minuset är att de kan få svamp under fuktiga mjöldaggsår, men det är den inte ensam om.

Har du funderat i färgställningar och så? Jag tänker om du har begränsad plats kanske du vill hålla dig till färger och former som passar till dina solrosor? Har några förslag i så fall.

Inlägget blir långt märker jag, och jag vill också nämna hur bra gräs och annat grönt är, som nämnts tidigare i tråden!

Vill du ha fluffigt eller styvt? Vippa eller ax? Lindbloms har bra gräs, som du var inne på. Mina favoriter till små-medelstora buketter är:
Buketthirs- Panicum violaceaum. Som är relativt högt, men står bra och är snyggt länge, både som omoget och moget. Så fort fröna mognar kommer du dock ha mängder av små fröätande fåglar i planteringen.

Jättelosta- Bromus macrostachys. Mjuk och lite sirlig. Tar inte över buketten, men styv och bra stjälk.

Dunborstgräs- Pennisetum villosum och Fjäderborstgräs- Pennisetum setaceum. Dunborstgräset är som namnet antyder mjukt borstig. Svävar i vinden. Fjäderborstgräset är också mjukt, men inte lika fluffig och har en röd ton.

Jag vill också passa på att slå ett slag för Rävsvansarna!
De är ju lite större, men du odlar ju solrosor och de passar perfekt ihop.
Amaranthus cruentus- Hot Biscuit är min absoluta favorit. Den är upprättstående och bronsfärgad.

Lindbloms har flera Rävsvansar, både hängande och upprättstående. De går i färgerna grönt, vinrött, med gröna eller vinröda blad. Det som är bra med rävsvansarna, förutom att de är så snygga, är att de går att använda till olika stora buketter. Om du ska göra en jättebukett, tar du fram macheten ;), och ska du göra en liten bukett knipsar du av några små stjälkar.

Alla ovan nämnda är ettåringar.

Jag skulle kunna skriva om detta hela natten, men ni ska ju orka läsa också så jag slutar här.

Mvh! / Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Vitis

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 17 jan-07 kl 00:29 »
Alba, tusen tack. Jag dyker rätt ner i Lindbloms katalog igen ... håller på att sammanställa en beställning därifrån just nu.

Skriv så mycket du orkar, jag hoppas kunna utveckla detta lite i år men ambitionen är som vanligt större än realismen ... suck ... jaja, några grejer ska jag väl kunna lägga till i år. Vi har dessutom utökat landen lite så det ska finnas plats för mer än förra säsongen.

Som sagt, skriv gärna mer, vi orkar läsa !!

Alba

• Södermanland
« Svar #48 skrivet: 17 jan-07 kl 15:22 »
Fröfirmor jag brukade använda när jag odlade mycket blommor:

Runåbergs Fröer - Svensk superfirma! Brukar inte köpa så mycket blomfrö här, men de har den underbaraste luktärten, Vild luktärt från Sicilien. Den är en liten juvel i mörkblått och lila och doftar så som luktärter ska och man kan knappt slita sig från den. Annars är Runåbergs bra på ekolokiskt frö, grönskasfröer och örter.
http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm

Lindbloms Frö - Svensk superfirma! Utmärkta sortbeskrivningar på nätet, god service. Bra frö, prisvärt.
http://www.lindbloms.se/

Muller Flowerseeds - Proffsfröfirma. Dyrare frö, men har en del åtråvärda sorter. Mycket spännande för den som älskar att odla prydnadspumpor!
http://www.mullerseeds.com/

Thompson & Morgan - Engelsk superfirma! Plottrig katalog, och avancerad hemsida som det tar ett tag att lära sig hitta på. Sortbeskrivningar finns men är inte alltid så konsekventa. Fördelen är att man kan hitta roliga namnsorter, färger osv.
http://seeds.thompson-morgan.com/uk/en

Mr Fothergills - Engelsk fröfirma. Hade svenska återförsäljare -05, men nu vet jag inte hur läget är.
http://www.fothergills.co.uk/

Weibulls - Många sorter.
http://www.weibulls.com/

Bröderna Nelsons Frö- Finns i vanliga trädgårdsbutiker
http://www.nelson.se/

Impecta Handels - En hel del udda sorter.
http://butiken.impecta.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=A&wts.ACTION=loginguest&p=H

Rara Växter - Har en del roliga sorter. Överlag små portioner, ej prisvärt. Si och så med grobarheten ibland.
http://www.raravaxter.com/

De blommor jag har odlat som jag tycker passar bra tillsammans med solrosor i buketter, eller går i samma färgskala:
Rävsvansar - jag har odlat följande namnsorter:
Amaranthus caudatus   "Fat Spike"
Amaranthus cruentus   "Kupferberg"
Amaranthus caudatus   "Green Tails"
Amaranthus cruentus    "Hot Biscuits"
Amaranthus hybridus   "Intense Purple"
Amaranthus caudatus   "Love-Lies-Bleeding"
Amaranthus cruentus   "Oeschberg"
Tagetes - ej att förakta. Står himla bra som snitt. Följande namnsorter är höga och bra tycker jag:
Tagetes erecta                   "Cracker Jack"
Tagetes erecta                   "Golden Trumpets"
Tagetes erecta                   "Ragged Reggie"
Tagetes patula                   "Silvia"
Tagetes erecta                   "Zenith F.1"
Tagetes patula                   "Striped Marvel" (min ultimata favorit!)
Rudbeckia:
Rudbeckia hirta                   "Double Delight"
Rudbeckia hirta                   "Goldilocks"
Rudbeckia hirta hybrida   "Chim Chiminee"
Rudbeckia hirta                   "Moreno"
Rudbeckia hirta                   "Chocolate Orange"
Rudbeckia hirta                   "Gloriosa Daisies"
Rudbeckia occidentalis   "Green Wizard"
Rudbeckia dracopis                   "Draköga"
Rudbeckia hirta                   "Indian Summer"
Rudbeckia hirta                   "Marmelade"
Rudbeckia hirta                   "Prarie Sun"
Rudbeckia hirta                   "Rustic Dwarf"
Mexikohatt:
Ratbida columnifera                   "Red Midget"
Gräs: Alla nedanstående är kraftiga storväxta gräs, med undantag för Pennisetum som är tunnare men styva nog för mindre buketter.
Buketthirs   Panicum violaceaum   
Dunborstgräs   Pennisetum villosum   
Durra                   Sorghum nigrum   
Fjäderborstgräs   Pennisetum setaceum   
Parasollsäv   Cyperus glaber   
Pärlhirs                   Pennisetum glaucum  "Purple Majesty"
Äkta Kolvhirs   Setaria macrocheata

Andra favoriter är Guldboll - Craspedia globosa, som funkar både i knopp och fullt utslagen. Både som snitt och eternell!

Bladgrönt jag odlat:
Bladmynta        Perilla frutescens   "Akashisho"
Broktörel            Euphorbia marginata   "Icicle"
Broktörel            Euphorbia marginata   "Snow top"
Eucalyptus                      "Silver Dollar"
Eucalyptus        Eucalyptus gunnii   "Silver Drop"
Harört            Bupleurum rotundifolium   "Graffiti decor"
Irlands klockor  Molucella laevis   
Palettblad         Coleus scutellarioides     "Dragon Suns. & Volcano M."
Rabatteternell   Helichrysum petiolare   "Silver mist"

Eucalyptus måste sås extremt tidigt för att abvändas samma säsong. Växer ootroligt långsamt i början. Funkar rätt bra på friland, och är skojig i buketter. Broktörel och Harört brukar man se i floristbuketter. Fina men lite knepiga om vädret är osamrbetsvilligt-dvs blött och kallt. Broktörel är en euphorbia = se upp för växtsaften som kan orsaka brännblåsor (släkt med julstjärnan). Irlandsklockor är en klar favorit! Behöver omvårdnad och stöd om man vill att det ska vara raka. Lägger sig gärna och blir slingrande ormar.
Rabatteternell, palettblad och bladmynta är osäkra som snitt. Har mest odlat dem för att få roliga färger i landet. De funkar kanske som snitt i ett par dagar max.

Jag har långa listor med alla sorter vi odlade på självplocken. Vet ej om det går att bifoga dem här, men jag kan maila dem till dig Vitis och om det finns andra intresserade? Blir kanske lite långt att klistra in allt här i forumet.

/ Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #49 skrivet: 19 jan-07 kl 07:49 »
Tack för den utförliga beskrivningen!
Nej det kan inte bli för långa faktainlägg.  ;D

Det är jätteintressant med perenner då man kanske inte har plats till att dra upp både blommor och grönsaker inomhus. Och växter som ska ätas får väl ha första tjing i självförsörjarens planering.

Jag har väl mest tänkt att sälja för att finansiera det som behövs för odlandet som växthus, verktyg och byggmaterial.

Alba

• Södermanland
« Svar #50 skrivet: 19 jan-07 kl 11:41 »
Ja, visst är perenner bra! De kräver dock mer långsiktig planering och man kan inte räkna med skörd det första året/åren. Om man är otålig kan man börja med båda samtidigt, plantera perenner för användning längre fram och annueller för användning samma år. Vissa perenner blommar snällt i stor skala samma år man sår dem, men de är ganska få. Chrysanthemum 'Crazy Daisy' är en favorit som jag har för mig blommade första året, men det är inget fröfirman lovar.
http://www.fothergills.co.uk/en/chrysanthemum-crazy-daisy-2569.aspx?search=crazy+daisy

Bra böcker om snittblomsodling, främst om annueller men även generella odlingsråd är inte så lätta att hitta, framförallt inte på svenska.
En jag kan rekomendera är: "Nordiskt ljus och Italiensk hetta" av: Rigmor Celander Mona Holmberg
http://www.internetbokhandeln.se/bok.html?isbn=9187068265
Det är en bok om blomsterodlingarna i Göteborgs Botaniska Trädgård, men innehåller bra såscheman, dvs listor på sorter, såtider, utplanteringstider mm.

På engelska har jag: "The Flower Farmer" av: Lynn Byczynski, som innehåller det mesta man behöver veta om att odla snittblommor och sälja dessa i gårdsbutik eller på torget. Odling av annueller, perenner samt eterneller. Innehåller även intervjuer av flera odlare med olika inriktning och olika sätt att marknadsföra sina produkter. Ekologisk inriktning. Otroligt inspirerande bok med massor av färgbilder.
http://www.amazon.com/Flower-Farmer-Organic-Growers-Gardeners/dp/0930031946

"Specialty Cut Flowers, The production of annuals, perennials, bulbs, and woody plants for fresh and dried cut flowers" Av: Allan M. Armitage och Judy M. Laushman.
586 sidors blombibel. 2:a upplagan. Detta är en seriös bok späckad med fakta, illustrerad med svartvita teckningar och en del färgfoton. Mått och grader anges både i inches/feet och cm, Fahrenheit och Celcius, vilket är skönt då man slipper tänka och räkna så mycket. Zoner och klimatråd utgår från den amerikanska kontinenten. Klart prisvärd bok om man tänkt börja odla blommor i större skala och saknar litteratur.
http://www.amazon.com/Specialty-Cut-Flowers-Production-Perennials/dp/0881925799/ref=ed_oe_h/103-7638004-9969420

Nåt som jag funderat ganska mycket på är hur man med enkla medel kan få det att fungera med växtföljd, hur man ska dra upp småplantorna (eller bara odla perenner och annueller som klarar att direktsås), få krukor att räcka, så vid den ultimata tidpunkten, fixa bra växtstöd (nät) till de som annars växer krokigt osv. Det finns ju ingen universell lösning utan måste anpassas till varje odlares förutsättningar. Nu när jag inte jobbar kvar där jag odlade till självplock utan funderar på hur jag ska komma igång på egen hand, måste jag börja om att planera utifrån mina egna behov (och framförallt med tanke på att jag saknar växthus, krukor i överflöd, fiberdukar mm)

Jag tror att man måste börja odla och sen när man lättare kan identifiera sina problem, efter en säsong eller så, får man sätta sig ner och fundera på hur man ska lösa dem.

/ Alba

Anders Plogen

• -
SV: Odla - sälja snittblommor
« Svar #51 skrivet: 25 feb-09 kl 22:51 »
Dags att återuppliva den här gamla tråden...

Jag ska odla snittblommor till en butik i sommar och förhoppningsvis flera år framöver. Har odlat mycket grönsaker, men ganska lite blommor. Nu har jag lusläst den här tråden flera gånger och lärt mig massor, men det är fortfarande en del som jag funderar på. Jag tänker lite i samma banor som Vitis gjode - att så en del perenner för att spara på "grönsaksytan".

Jag funderar också på buskar (och träd) som skulle kunna fungera, både blommande och med vackra blad. Dessutom finns det ju mycket vackert i grönsakslandet och örtagården som mangold, målla, dill, myntor, åbrådd, grönkål, sparris m.m. m.m.

Det jag behöver hjälp med är: - vilka perenner, buskar, grönsaker & örter kan man använda till snitt och vilka vissnar direkt.
Det är klart att man kan prova sig fram, men jag behöver planera odlingen redan nu...

Det skulle också vara roligt med en färsk rapport från er som tidigare skrivit i den här tråden. Hur har det gått?

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser