Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla - sälja snittblommor  (läst 18125 gånger)

Vitis

• Skåne
Odla - sälja snittblommor
« skrivet: 12 feb-06 kl 17:41 »
Jag funderar lite på att odla en del snittblommor att sälja till sommaren som ett komlement till grönsaksplantor och lite annat smått och gott. Det jag tänker på främst är solrosor som jag är barnsligt förtjust i, det finns mängder av färger, storlekar och modeller av dem och dom är otoligt pampiga som snittblommor.

Är det nån som har erfarenhet av att odla och sälja snittblommor av olika sort ? Eller kanske andra saker som hör till blomsterbinderi osv. dekorationsmaterial m.m.

Hittade en artikel på temat, från "amerikat" förvisso, men affärsiden borde kunna funka även här, naturligtvis med sortimentet anpasssat till vårt klimat och vad folk vill köpa.

Kvinnan i artikeln påstår att hon omsätter $15.000 per acre/år dvs minst SEK 200.000 på en hektar på en säsong ... omräknat då. Jag hade tänkt mig några 100 kvadratmeter ...

Är ni nyfikna, läs gärna denna artikel, om ni inte orkar läsa skriv gärna här om era ider och erfarenheter ändå.

Artikeln kommer från Mother Earth News.

http://www.motherearthnews.com/organic_gardening/2002_December_January/Grow_Flowers_for_Cash
« Senast ändrad: 12 feb-06 kl 17:43 av Vitis »

Bo

Allt beror på möjligheterna
« Svar #1 skrivet: 14 feb-06 kl 07:00 »
att sälja. Plockning och buntning är sådant jobb att man måste vara rätt säker på innan att få det sålt.

Min mor hade växthus och odling av snittblommor, sålde dem på ett salutorg och levererade också till blomsterhandlare och till en grossisthall där inköpare kom från andra håll i landet.

Alma

• Västergötland
Re:Odla - sälja snittblommor
« Svar #2 skrivet: 14 feb-06 kl 10:51 »
Om det är meckigt att veta hur mycket som går att få sålt så kanske du kan köra självplock för att slippa svinn.
Om, du inte bor alltför långt ut i obygden förstås. Att odla eterneller kanske också funkar, antingen att torka själv och sälja på torget eller att ha självplock så folk får torka hemma.  /alma
Jag ska lära mig allt!

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 feb-06 kl 11:42 »
Tack för era tankar.

Jag tänker mig detta som ett komplement och "säsongsförlängare" till grönsaksplantor och grönsaker jag hoppas kunna sälja genom torghandel under våren och sommaren.

Eftersom jag inte har nån erfarenhet av att odla blommor, bara grönsaker, så ska jag köra ett litet sortiment till sommaren som övning, om jag sen säljer nåt så är det bara en bonus. Dessutom tror jag att vackra, stora, ovanliga blommor kan fungera som en "reklampelare" vid torghandel för de övriga produkterna jag vill marknadsföra. Man "köper" trots allt mycket med ögonen. Att det blir mycket svinn förstår jag också men man kan ju se överblivna blommor som vilken kompostgröda som helst ... inget går till spillo här inte. Nermalda solrosstjälkar t.ex. är guld värt som jordförbättring ... kaliumrika.

Att sälja hemifrån eller genom självplock är ingen dum ide, det är ju verkligen färskvaror vi talar om, men jag jobbar "i stan" de flesta vardagar så det blir lite svårt och lediga dagar tänker jag som sagt ändå stå på torget. Jag bor dock precis vid en landsväg och är jag ändå hemma på kvällarna kan jag ju sätta upp en skylt i vägkanten. Ska prata med några lokala florister också och se om det finns nåt intresse.

Fler tips på blomsorter välkommnas !!!!

Bo

Bra skörd på liten yta
« Svar #4 skrivet: 14 feb-06 kl 12:04 »
ger krysantemum, stor prästkrage, luktärtor. Krävande men givande är att lyckas få fram blommande lökar till jul att placera i grupper i lerfat med mossa och annat som jag glömt.

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #5 skrivet: 14 feb-06 kl 12:24 »
Dalia - då kan du sälja blommorna på sommaren och sen förvara rotknölarna (som heter rhizomer eller nåt) och sälja dom på våren.

Pioner ger ju stora blommor.

Violer?

Jag har aldrig förstått varför det bara finns de här vanliga penseerna att köpa, när det finns så många former och färger. Jag gillar de som är "skrynkliga".

Det är ju kanon att du redan står på torget och säljer då kan du ju bara ta med blommor.

Kiddo

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 feb-06 kl 20:51 »
Nu när det varit så mycket prat i medierna om de billiga blommorna vi köper som kommer från afrika besprutade med saker som varit förbjudna sedan länge här och taskiga arbetsvillkor så kanske fler har det i bakhuvet.  Vissa blomsterhandlare (i Stockholm iallafall) har nichat sig med bara blommor från Sverige och Holland läste jag. Så det kanske kan vara smart att ta med den aspekten när man pratar med återförsäljare. Bara en tanke jag fick :)

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 14 feb-06 kl 21:07 »
Bra tanke. Det är oerhörda mängder gift som sprids inom blomsterbranchen, både snittblommor och krukväxter saknar ju gränsvärden och karenstider som grönsaker har.

Johan1

« Svar #8 skrivet: 15 feb-06 kl 19:14 »
Mina grannar hade blomsterförsäljning på torget som sin huvudsakliga inkomstkälla. Här där vi bor är det många som var sommargäster med tjock plånbok som köpte blommorna. Det viktigaste var att att sälja rätt sorter till rätt högtid, t.ex. midsommar blåklint. Då kunde dom sälja allt dom hade på ett par timmar, men om det slog fel på skörden och det blev några veckor efter säsongen för en blomsort så gick den inte att sälja.

lyckans

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 feb-06 kl 20:04 »
jag okså funderat i samma sak fast både kombinerar snit blommor och blommor kruka eller som man kan plantera utt i sin trädgård.

då är perfekt stå på toget koemr massor med byar som säger störe byar med eget torg man stå i plus stan som är 4 mil bort till dom två närmaste störe byarna har vi 1,5 mil

nån som har en lsita vid vilka perioder gäler vis sorts blomma?

vi komer okså ha lite ovanliga sorters tomater plus parika okså sutit förskt gjort lite priser men går så bra när itne p åalt har en riklinje att gå

Vitis

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 feb-06 kl 21:41 »
hemmansägaren : det är nog viktigt som du säger att försöka tajma saker till speciella tillfällen när det är åtgång, typ midsommar. Jag vet inte alls vilket sortiment som funkar men det får jag väl lära mig efterhand och vädrets makter kan jag tyvärr (eller som tur är) inte påverka.

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #11 skrivet: 18 feb-06 kl 10:34 »
Vet du vilka kunder det är på torget? Åldersgrupp?
Jag tror att de flesta faktiskt är äldre så då borde du försöka hitta "gamla" snittblommor. Folk köper gärna det de minns och kanske det är omodernt och svårt att få tag på så då har du en bra nisch.

lyckans

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 feb-06 kl 11:37 »
när gäler solroser har hema två ovnliga sorter en vit och röda

Richard

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 feb-06 kl 22:56 »
Jag funderar lite på att odla en del snittblommor att sälja till sommaren som ett komlement till grönsaksplantor och lite annat smått och gott. Det jag tänker på främst är solrosor som jag är barnsligt förtjust i, det finns mängder av färger, storlekar och modeller av dem och dom är otoligt pampiga som snittblommor.

Är det nån som har erfarenhet av att odla och sälja snittblommor av olika sort ? Eller kanske andra saker som hör till blomsterbinderi osv. dekorationsmaterial m.m.

Hittade en artikel på temat, från "amerikat" förvisso, men affärsiden borde kunna funka även här, naturligtvis med sortimentet anpasssat till vårt klimat och vad folk vill köpa.

Kvinnan i artikeln påstår att hon omsätter $15.000 per acre/år dvs minst SEK 200.000 på en hektar på en säsong ... omräknat då. Jag hade tänkt mig några 100 kvadratmeter ...

Är ni nyfikna, läs gärna denna artikel, om ni inte orkar läsa skriv gärna här om era ider och erfarenheter ändå.

Artikeln kommer från Mother Earth News.

http://www.motherearthnews.com/organic_gardening/2002_December_January/Grow_Flowers_for_Cash

Varje sort har sitt eget behöv av näring ,jord och skyddsmedel
För 100 kvm behöver du lika mycket redskap och kunskap som 100 kvm.
Odlingsyte är max 80% av totalyte,man behöver också ha arbetsyte.
Däremot är det inte omsättning men "net icome" omsättning är ca. 25000 till 30000 dollar.
Texas har en längre odlingssäsong.
Så om du vill odla commercielt,bygg en liten vaxthus ,så du kan starta tidigare.
Sen skulle jag inte odla blommor men udde tulpansorter och flerarige plantor.

Vitis

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 23 feb-06 kl 00:43 »
Du har naturligtvis rätt i det du säger men ...

Visst krävs det kunskap även för en liten odling men det är ju det jag hoppas få genom att prova olika sorter i liten skala. Lära mig inte bara odling utan också om vad som är gångbart till försäljning.

Antar att det trillade bort en eller två nollor i ditt inlägg men några 1000-tals m2 har jag tyvärr inte till förfogande ... kanske 100 eller 200 när grönsakslanden är färdiggrävda. I bästa fall. Att blanda rabatter och grönsaksland tror jag också är en bra ide m.a.p. växtskydd för båda.

Växthusplats kommer jag snart att ha gott om men där kommer endast ätbara saker att bo. Men nu när du säger det så ... blommor OCH grönsaker kanske får bli lösningen.

För övrigt så har jag mitt i entusiasmen läst artikeln ganska slarvigt inser jag ....  perenner har jag dock inte tålamod med och tulpaner tycker jag inte om.

Tack för dina synpunkter ... jag klurar vidare medans dahliafröna gror.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #15 skrivet: 23 feb-06 kl 22:15 »
Jag håller med solkatten om att gamla sorter borde fungera och då har jag ett tips: borstnejlikor! Eller studentnejlikor, som en del kallar dem. Hade vi när jag var liten, så fina, håller länge...
Lin har jag också odlat, blått blomsterlin, är ju perfekt att torka. Men framför allt vackert där det står... som ett blått hav, underbart att stryka över med handen...  :)
/yrian
Höns, stickning och pelargoner

Richard

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 feb-06 kl 22:24 »
Vissa blomsterhandlare (i Stockholm iallafall) har nichat sig med bara blommor från Sverige och Holland läste jag.
Jag har jobbat 10 år inom blomsterbranchen i Holland ,och det finns ingen garantie att blommerna kommer verkligen från Holland.
Efter auktionen blir dem helt enkelt ompackat i "hollandskt " forpackning.

Richard

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 feb-06 kl 22:29 »
Du har naturligtvis rätt i det du säger men ...

Visst krävs det kunskap även för en liten odling men det är ju det jag hoppas få genom att prova olika sorter i liten skala. Lära mig inte bara odling utan också om vad som är gångbart till försäljning.

Antar att det trillade bort en eller två nollor i ditt inlägg men några 1000-tals m2 har jag tyvärr inte till förfogande ... kanske 100 eller 200 när grönsakslanden är färdiggrävda. I bästa fall. Att blanda rabatter och grönsaksland tror jag också är en bra ide m.a.p. växtskydd för båda.

Växthusplats kommer jag snart att ha gott om men där kommer endast ätbara saker att bo. Men nu när du säger det så ... blommor OCH grönsaker kanske får bli lösningen.

För övrigt så har jag mitt i entusiasmen läst artikeln ganska slarvigt inser jag ....  perenner har jag dock inte tålamod med och tulpaner tycker jag inte om.

Tack för dina synpunkter ... jag klurar vidare medans dahliafröna gror.
Hur länge är odlingssäsong i Södra Sverige?

Hon (från "grow flowers for cash")har ju en fin Asclepias curassavica på hennes site,dem är lätt att odla och ser fint ut

Vitis

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 25 feb-06 kl 01:55 »
Richard : jag vet inte exakt vad du menar med "odlingssäsongen" men för mig som mest odlat tomater så är ju sista frostnatten det som avgör,  den brukar komma i början på maj, i regel inte senare. Första frosten kommer nån gång i slutet på oktober igen. Minst 5 frostfria månader alltså.

Jag bor ganska nära kusten, Skånes västkust, bor man lite längre inåt landet är det i regel lite kallare.

Richard

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 feb-06 kl 20:13 »
Med odlingssäsong menar jag den tid som har bästa temp att odla snittblommor på friland.
Biligast att odla är perenner som Aconitum,Asclepia,Delphinium,Eryngium .
Blommor ger en bra pris och dem behövs bara plantera om  varje år

Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser