Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svarta kammar = förfrysta ?  (läst 1533 gånger)

Hönsmamman

  • Inlägg: 175
    • Södermanland
Svarta kammar = förfrysta ?
« skrivet: 10 feb-06 kl 22:26 »
Mina leghorn har fått svarta partier på kammarna. Det började på den ena med att den ena toppen på kammen blev gråsvart, sen spred det sig till två toppar till. Några av de andra har fått likadana gråsvarta partier, och de kan även finnas mer mitt på kammen. Först trodde jag att det var förfrysningsskador, ser ut som det ungefär. Jag har försökt hitta något om detta på internet, men inte funnit något. Jag har fyra leghorn, fyra dvärgkochin och en tupp (troligtvis hedemora). Det är leghornen som är drabbade.

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
SV: Svarta kammar = förfrysta ?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-06 kl 00:13 »
Ja det låter som typiska förfrysningsskador. Tuppar med relativt tunna och skarptandade kammar är mer känsliga än de som tex har en lite mindre, tjockare kam eller typ rosenkam eller ärtkam. Leghorm har ju stora, tunna och hängande kammar så det verkar ju logiskt med förfrysningsskada. I så fall brukar det läka av sig själv och inte innebära någon fara för livskraften.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Svarta kammar = förfrysta ?
« Svar #2 skrivet: 14 feb-06 kl 08:28 »
Vore klokt om du satte in ett element så de fick det varmare i sitt hönshus för att förhindra att detta upprepar sig. Förfrysningsskador gör ont!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser