Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  helt ekologiskt hus, finns det?  (läst 14866 gånger)

Rödskägg

• Småland
SV: helt ekologiskt hus, finns det?
« Svar #80 skrivet: 11 sep-09 kl 10:14 »
asp är rötbeständigt om det inte är i kontakt med marken och relativt tätvuxet skulle kunna funka. däremot är det j-t spännande att såga vill alltid böja i väg åt alla håll i.e. utåt eller som en skruv.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

stedevil

« Svar #81 skrivet: 11 sep-09 kl 14:23 »
Ek, lärk och ceder är annars bra utomhus träslag som inte vrider sig så fasligt.

MonicaA

« Svar #82 skrivet: 22 okt-09 kl 10:51 »

Murbruk består av kalk/kalciumhydroxid (eller kalk+cement) och sand. Lerblocken fogas samman med lerbruk, dvs lera + sand.

Kan man foga samman återanvänt tegel med lerbruk? Jag tycker nämligen tegel är så vackert och skulle bara vilja ha vissa innerväggar i det materialet.

Anledningen till att jag tar upp denna tråden igen är att mina planer har blivit ändrade. Jag ska åka och titta på en gård på lördag där huvuddelen av huset är byggt 1909. Om stomme, grund och tak är okej så funderar jag på att riva ut alla väggar och isolera med halm och bygga lerväggar och göra en liten tillbygnad av samma material, fast vad det blir för grund i tillbygdnaden vet jag inte. Betong var ju inte så naturvänligt fast å andra sidan så håller det i evigheter och det är väl ett bra material att använda?

Eftersom jag inte väntar några år så är jag nu begränsad av ekonomin och det hade varit kul att få lite tips från er andra. Det går ju inte att fälla lite träd på marken som man äger och använda det direkt i renoveringen.

All el måste bytas ut och så måste jag ju se så att brunnen är bra? Avlopp och sådant förstår jag mig inte på alls. Hur fungerar det på en gård? Jag kommer ju att ha mulltoa, men även en vanlig toalett. Disk, bad och tvättvatten måste ju ändå tas om hand, men hur?

Jag tänker bli medlem i Naturligt byggeri. Finns det någon som är medlem där? Får man massor av mer information och hjälp om man går med?

Ladan ska ju helst också renoveras med en gång så att man kan börja med lite djur. Jag tror inte det finns en gödselplatta(heter kanske inte så). Måste man ha det? Tänkte nämligen ha lite kor och grisar så småningom och de måste väl vara inne på vintern.

Takpannorna ser bra ut på bilden, men vi tänkte tilläggsisolera på vinden med en massa halm. Hur funkar det egentligen med möss och råttor.

Om man anställer hantverkar/byggarbetare så kanske man kan hjälpa till så sparar man lite pengar på det sättet. Vi vet nämligen ingenting själva och behöver någon som kan. Vi har även begränsat med tid så därför är vi beroende av att andra kan hjälpa till.
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

poze

• Östergötland
« Svar #83 skrivet: 22 okt-09 kl 15:14 »
Läst igenom trådens alla sidor och förundras av att ingen har yppat det självklara i ekobyggsammanhang.

ANVÄND BEGAGNAT BYGGMATERIAL...

-Det finns fönster som går att renovera så det blir energieffektiva, har man mindre rutor så får man väll sätta in några till spröjs.
-det finns elkablage redan så det räcker till 1000tals nybyggnationer.
-det finns isolering (skulle aldrig befatta mig med glas/stenull i andra hand själv(fårull ska det va!))
-det finns rör i alla dess former för vattentransport. varmt, kallt,smutsigt.

detta är ju en ändlig källa som bygger på att någon i andra sidan skall konsumera så att det produceras andrahands grejjer från början. men man skall väll ta till vara på skiten som finns..

Nu när jag har en gård och renoverar och bygger till så önskar jag att jag skulle samlat på mig allt det där som man gått förbi och tänkt - den kanske skulle vara bra till något.  skaffa en hangar och hamstra grejjor så behöver du knappt köpa en enda grejj till nybygget. resterna kan du sälja på blocket.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

MonicaA

« Svar #84 skrivet: 22 okt-09 kl 15:28 »
Läst igenom trådens alla sidor och förundras av att ingen har yppat det självklara i ekobyggsammanhang.

ANVÄND BEGAGNAT BYGGMATERIAL...

-Det finns fönster som går att renovera så det blir energieffektiva, har man mindre rutor så får man väll sätta in några till spröjs.
-det finns elkablage redan så det räcker till 1000tals nybyggnationer.
-det finns isolering (skulle aldrig befatta mig med glas/stenull i andra hand själv(fårull ska det va!))
-det finns rör i alla dess former för vattentransport. varmt, kallt,smutsigt.

detta är ju en ändlig källa som bygger på att någon i andra sidan skall konsumera så att det produceras andrahands grejjer från början. men man skall väll ta till vara på skiten som finns..

Nu när jag har en gård och renoverar och bygger till så önskar jag att jag skulle samlat på mig allt det där som man gått förbi och tänkt - den kanske skulle vara bra till något.  skaffa en hangar och hamstra grejjor så behöver du knappt köpa en enda grejj till nybygget. resterna kan du sälja på blocket.

Vet du om det finns speciella ställen där begagnat byggmaterial finns, jag menar heter dem ställena något speciellt så att man kan söka på det på nätet.

stedevil

« Svar #85 skrivet: 22 okt-09 kl 17:07 »
http://www.sysav.se/Templates/Page.aspx?id=214
http://www.byggigen.se/
http://www.byggbazar.se/

PS Återvunna elkablar hade jag använt sparsamt... kopparn är det nog inget fel på, men gummi/plastisoleringen åldras...  :P
« Senast ändrad: 22 okt-09 kl 17:10 av stedevil »

sub rosa

« Svar #86 skrivet: 23 okt-09 kl 16:20 »
Fascinerande om man skulle klara detta utan torksprickor, sedan har vi ju temp & fuktrörelser. Men jag är inte heller ngn expert på lera.

http://svenskajordhus.se/nggallery/page-15/album-1/gallery-2/

Här finns de som gör det!

http://svenskajordhus.se
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Rödskägg

• Småland
« Svar #87 skrivet: 23 okt-09 kl 17:04 »
Det fanns ju sprickor där?

Henry David Thoreau

MonicaA

« Svar #88 skrivet: 23 okt-09 kl 21:15 »
Det fanns ju sprickor där?

ja, det såg faktiskt ut så. då blir jag ju lite nervös. Inte visar man väl sådant, det blir ju ingen bra reklam. värre är det ju om inte ens de har märkt det, för då är de ju inte så noggranna.
« Senast ändrad: 23 okt-09 kl 22:45 av MonicaA »

Solanum

« Svar #89 skrivet: 23 okt-09 kl 21:45 »
Vill bara tillföra ett litteratur tips som är outstanding gällande "ekologiskt" husbygge.
Ekologiskt byggande och boende
Tomas Schmit-Günter
Könemann förlag
Är dock slut i handeln men kolla på antikvariatens hemsida.
Det är en RIKTIGT bra och informativ bok.

Rödskägg

• Småland
« Svar #90 skrivet: 24 okt-09 kl 09:41 »
Sedan och där är vi ju olika men jag skulle vilja ha en jämnare struktur på mina golv än vad det verkar från bilderna, inte minst när det ska städas.

Henry David Thoreau

MonicaA

« Svar #91 skrivet: 24 okt-09 kl 12:58 »
Sedan och där är vi ju olika men jag skulle vilja ha en jämnare struktur på mina golv än vad det verkar från bilderna, inte minst när det ska städas.

Gör man leran helt slät och sedan målar den måste det väl också bli rätt halt, eller? Städningen är jätteviktig att tänka på och då trodde jag innan att lergolv skulle vara perfekt, men nu vet jag inte. Fogar mellan kakelplattor kan jag bli tokig på. Det går ju inte att tvätta golvet mellan plattorna med min praktiska tvättvara mopp.

Huggorm

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 24 okt-09 kl 13:21 »
Tänk bara att försöka ställa ett fyrbent bord på det där lergolvet

Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser