Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  helt ekologiskt hus, finns det?  (läst 14901 gånger)

elisah

• Ångermanland
SV: helt ekologiskt hus, finns det?
« Svar #60 skrivet: 08 sep-09 kl 11:27 »
Vad är slamfärg? Vet du var man får tag på ett tillräckligt bra kärnvirke? Ett skurgolv låter jättebra. Var får jag tag på det och en liten fråga. Vad är ett skurgolv? Är det tjocka plankor som oljats in med linolja?

Förlåt Monica att jag  missat detta, här kommer några rader även om jag ser att du fått en del svar. Har just läst igenom hela tråden igen, mycket intressant är den!

SLAMFÄRG
Recept på traditionellt framställd slamfärg finns på Skansens web, under byggnadsvård/receptbank. Kan varmt rekommendera deras sida, där finns recept på det mesta i färgväg, lim, kitt etc. Och även om någon ingrediens inte känns bra tycker åtminstone jag att det är bättre att själv ha "ställt till det" än att köpa någon färdig soppa man alls inte förstår sig på.

Fixade inte att få fram en länk men här kommer Skansens recept saxat:

RÖDFÄRG
50 l vatten
2 kg järnvitriol
2,5-3 kg finmalet rågmjöl (eller vetemjöl)
8 kg rödfärgspigment (Falu Ljus)

Vattnet kokas upp. Järnvitriolen tillsättes och får smälta i ca 15 minuter under omrörning. Mjölet rörs upp i en mindre mängd av vattnet och tillsättes under omrörning. Låt sjuda i ca 1 timme tills mjölet har smält. Tillsätt rödfärgspigmentet under omrörning. Låt sjuda ca 30 minuter.

Skansens rödfärg innehåller ingen linolja. Slamfärg får innehålla högst 8% linolja. Om du vill tillsätta linolja måste du även tillsätta såpa.

Måste erkänna att jag ännu inte provat men har sett flera hus där hemkokt färg använts. Blev lycklig när jag hittade receptet (i Nya Värmlandstidningen av alla ställen) eftersom det känns rätt sunt trots allt. Och priset på färdig Falu ljus är inte är att leka med. Hoppas ha stökat undan en del mer akut här till nästa vår så att det kan bli lite måla av!

Slamfärg kan förresten vara gul, grå, svart, vit (men den vita gulnar har jag precis upptäckt  :'()...  kanske mer intressant än ljusrött om man vill bygga "samtida" (stilmässigt alltså). Kolla "Röda torget" på Falu Rödfärgs web - mest röda stugor men en och annan stilig svart, ex på sid 34: http://www.falurodfarg.com/frf_templates/RedSquareMain.aspx?id=585

KÄRNVIRKE/SKURGOLV
Har själv aldrig köpt virke eftersom jag har ett gammalt och friskt hus och hittills har lappat och lagat med virkesspill som jag hittat i uthusen. Men när den dagen kommer så tänker jag vända mig till någon mindre såg i här i Hälsingland eller försöka få tag på rivningsvirke. Vill egentligen inte göra reklam för ställen jag inte provat själv men http://www.veckebosag.se/ talar många gott om. Det sägs att det bästa och mest senvuxna virket finns på dessa breddgrader och norrut. Tilläggas kan att det enligt vissa olyckskorpar är så illa ställt att "gammelskogen" är mer eller mindre utdöd och att gammal virkeskvalitet därför inte går att få. Låter så ledsamt att jag hoppas på mothugg här!

Ang skurgolv, tjocka (inte ovanligt med 4-5 cm) plank av god kvalitet. Använd endast kallvatten och riktig linoljesåpa, ytan blir då hård och motståndskraftig, dessutom väldigt vacker. Till skillnad från lackade furugolv ligger mattorna still och man kan gå i strumpfötterna även på vintern utan att frysa. Min erfarenhet kring detta gäller som säkert framgår, gamla hus där golven skulle kunna beskyllas för att vara kalla. Så fort golven slipas eller behandlas med något förlorar ytan sin "skurkvalitet" och det är bara att börja om -något som tar lååååång tid.

Vet att det ofta rekommenderas någon typ av oljebehandling för ex kök och farstu men har själv inte provat, tycker skurgolvet funkar. Har på senare tid sett att museer etc lagt in fina trägolv med behandlad, matt yta och att golven verkar hålla stilen trots många besökare med storstövlar och även stilettklackar. Någon typ av vax kanske?

ändring: misslyckades m citatrutan...illa!  :)
« Senast ändrad: 08 sep-09 kl 11:34 av elisah »

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #61 skrivet: 08 sep-09 kl 12:42 »
ORENOVERADE gamla lantgolv kan man definitivt beskylla för att vara kalla. Och har man inte golvvärme blir de knappast knallheta även med riktig isolering.

Tyvärr är det ont om gammelskog ja. Svenskar har en modern syn på naturen som skafferi och skogen som åker (trädodling). Sverige låg, när jag kollade sist, dåligt till på en internationell skala över procentuell skyddad natur. MEN, det finns naturreservat och det ser mycket bättre ut här än i England och Danmark. Och vanlig svensk kultiverad natur har ju enligt tyskar ett högre egenvärde än deras.

Långsamväxande norrlandstimmer är bättre kvalitet ja men oftast duger det ju med normalgamla träd. Det är ju bara om man ska ha riktigt breda golvplankor som det behöver vara antikt virke.

elisah

• Ångermanland
« Svar #62 skrivet: 08 sep-09 kl 22:14 »
ORENOVERADE gamla lantgolv kan man definitivt beskylla för att vara kalla. Och har man inte golvvärme blir de knappast knallheta även med riktig isolering.

Tyvärr är det ont om gammelskog ja. Svenskar har en modern syn på naturen som skafferi och skogen som åker (trädodling). Sverige låg, när jag kollade sist, dåligt till på en internationell skala över procentuell skyddad natur. MEN, det finns naturreservat och det ser mycket bättre ut här än i England och Danmark. Och vanlig svensk kultiverad natur har ju enligt tyskar ett högre egenvärde än deras.

Långsamväxande norrlandstimmer är bättre kvalitet ja men oftast duger det ju med normalgamla träd. Det är ju bara om man ska ha riktigt breda golvplankor som det behöver vara antikt virke.

Vad är ett "lantgolv"..? "Orenoverade gamla lantgolv" -gissar att du pratar husgrund och isoleringsmetoder? Jag har diskuterat ytbehandling av golv och virkeskvalitet samt hur jag upplevt lackade, äldre golv jämfört med det jag har nu, dito skurgolv.

Att lägga golvvärme under trägolv av äldre slag är bortkastade pengar och definitivt inte eko. "Knallheta" golv -vem vill ha det och varför?

Virkeskvalitet är alls inte detsamma som bredd på golvplankorna! Hur virket förr valdes, när det avbarkades och fälldes, hur det förvarades, hur planken togs ut ur stocken etc. avgör. Man sjöng långsamhetens lov. Själv anser jag att mycket av äldre material samt byggtekniker/kunskaper kan och bör översättas till samtida ekobyggen. Det är de bra egenskaperna och miljö-/hälsovinsterna man vill åt, eller hur!

Kan tipsa om en mycket trevlig och lärorik bok, Levande trä, Svenska Turistföreningens Årsbok 1987. För den som inte var född då kan jag som loppisråtta rekommendera en tur till närmaste Erikshjälpen, Myrorna etc. De brukar översvämmas av turistföreningens årsböcker och säljer dem oftast för småpengar.

Vad bla tyskarna uppskattar med våra svenska skogar kan nog vara att slippa trängsel, kunna plocka bär och svamp, skåda en och annan älg och andas förhållandevis ren luft.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #63 skrivet: 09 sep-09 kl 04:12 »
Hehe nej jag rekommenderar inte (golvvärme under) trägolv.

MonicaA

« Svar #64 skrivet: 09 sep-09 kl 11:46 »
Tack, Elisah! Det var väldigt hjälpsamt av dig att föreslå den färgen. Vad är järnvitriol och var får man tag på den?. Kan man måla med denna färgen utanpå annan färg? Måste jag inte tvätta bort sporer och annat från trät först innan jag målar över? Vad använder jag då för att tvätta av det med som inte är kemikaliefarligt för mig och naturen? Är inte linolja bra? Var får man tag på linoljesåpa? Ska planket vara 4-5 cm tjockt för att man ska slippa golvvärme? Om man vill ha golvvärme vad har man då för golv?

Jag planerar att bygga lite "grand design" om jag har råd när det är dags och tänker bygga ett hus på minst 250 kvm. Hade varit kul att ändå bygga detta som ett lerhalmhus eller timmerhus. Jag antar att det kommer att bli väldigt dyrt om man bygger i timmer. Eftersom att vi borde spara på virke så kanske det är bättre att bygga ett halmhus. Jag har börjat söka lite på nätet om halmhus och jag har blivit positivt överraskad. Jag ska titta vidare på detta. Men huset ska ju målas och då vill jag ju använda en bra färg så tack än en gång!
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

stedevil

« Svar #65 skrivet: 09 sep-09 kl 15:30 »
Vad är järnvitriol och var får man tag på den?.

Finns normalt där andra färgpigment och byggnadsvårdande färger/tillbehör finns.
Slamfärg kan dock ENDAST målas med om det tidigare varit slamfärg eller på nytt ohyvlat virke.

Citera
Måste jag inte tvätta bort sporer och annat från trät först innan jag målar över?

Jo, i varje fall om du har mycket påväxt.

Citera
Är inte linolja bra? Var får man tag på linoljesåpa?

Jo, bra linolja är ett väldigt bra alternativ med (oberoende av vad det målats med tidigare).
För bra färger och såpa titta tex här
http://www.linoljeprodukter.se/
eller här
http://www.gysinge.nu

Citera
Ska planket vara 4-5 cm tjockt för att man ska slippa golvvärme? Om man vill ha golvvärme vad har man då för golv?

Trä är en väldigt dålig värmeledare, så är det bara tjockt nog så det inte sviktar när du går på det så känns det (förhållandevis) varmt.
Det är också därför det är TUNNT trä som gäller om man vill kombinera trägolv och golvvärme (annars tar det för lång tid för systemet att anpassa sig till dyngsvariationer i uppvärmningsbehov). Men det krävs diffusionstäta dukar eller rör för att förhindra att golvbrädorna vrider sig av fukt om man ska bygga med spont. Parketter är betydligt med vridstyva pga att de är gjorda av flera lager trä i olika riktning. Men bäst för golvvärme är ju sten/klinker golv.

Citera
Eftersom att vi borde spara på virke så kanske det är bättre att bygga ett halmhus.

Eftersom ett massiv trähus håller 100-500år, så kan det knappast kallas att slösa med material. Men har du inte egen skog så drar det ju snabbt iväg med pengar.

Citera
Jag har börjat söka lite på nätet om halmhus och jag har blivit positivt överraskad. Jag ska titta vidare på detta. Men huset ska ju målas och då vill jag ju använda en bra färg så tack än en gång!

Halmhus ska lerklinas och på leran är det kalk eller lerfärg du ska ha om du ska måla.  Kalk och passande pigment hittar du tex här
http://www.malarkalk.se/

elisah

• Ångermanland
« Svar #66 skrivet: 09 sep-09 kl 22:34 »
Jag planerar att bygga lite "grand design" om jag har råd när det är dags och tänker bygga ett hus på minst 250 kvm. Hade varit kul att ändå bygga detta som ett lerhalmhus eller timmerhus. Jag antar att det kommer att bli väldigt dyrt om man bygger i timmer. Eftersom att vi borde spara på virke så kanske det är bättre att bygga ett halmhus. Jag har börjat söka lite på nätet om halmhus och jag har blivit positivt överraskad. Jag ska titta vidare på detta.

Spännande, spännande, hoppas du fortsätter skriva här! Och vilken tur att jag slipper försöka svara på frågorna om golvvärme, lera och halm, där är jag totalt  ??? . Men det finns helt klart flera med stor och gedigen irl-kunskap på forumet, har faktiskt fastnat totalt o läst inlägg i timmar sen jag började hänga här!  :)

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #67 skrivet: 10 sep-09 kl 12:49 »
Men bäst för golvvärme är ju sten/klinker golv.

Det finns även ett nytt obeprövat byggmaterial, lera..

MonicaA

« Svar #68 skrivet: 10 sep-09 kl 12:55 »
Tack så hemskt mycket för hjälpen!!! Jag har så lite tid så jag kan inte svara alla enskilt. Jag har en son på 1 år och en på 2 år och en flicka på 7 år. Livet är så fruktansvärt intensivt just nu. Det är därför jag planerar att bygga om ca. 5 år för då är barnen lite större. Jag har även varit sjuk i kronisk trötthetssyndrom i 11 år, men blir bättre och bättre och hoppas på hel tillfrisknad inom snar framtid. Jag är jättekänslig för lukter och kemikalier och därför har jag under åren som gått blivit mer och mer medveten om hur viktig ekologisk mat är och hur viktigt det är att ta hand om vår natur. Vilken dröm det hade varit att bo i ett hus som man kan andas i utan att känna minsta obehag av kemikalier från det ena och det andra.

Om jag inte kan måla med slamfärg på mina vanligt målade plankor på mitt nuvarande hus, vad kan jag då göra? Ska jag byta ut plankorna mot nytt obehandlat trä som jag sedan målar med slamfärg? Vad tvättar man plankor med innan man målar om?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #69 skrivet: 10 sep-09 kl 13:02 »
Det är inte speciellt miljövänligt att riva ner prima panel och sätta upp ny, bara för att man vill ha en annan färgtyp.
Linoljefärg är ganska miljövänligt - bara pigment och linolja, och fäster på de flesta underlag.
Målarsoda går bra att tvätta med före ommålning.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #70 skrivet: 10 sep-09 kl 13:03 »
Om jag inte kan måla med slamfärg på mina vanligt målade plankor på mitt nuvarande hus, vad kan jag då göra? Ska jag byta ut plankorna mot nytt obehandlat trä som jag sedan målar med slamfärg? Vad tvättar man plankor med innan man målar om?
Det är synd att riva bort fasaden på ditt nuvarande hus om den är i bra skick. Är den halvrutten p g a att den målats med plastfärg är saken en annan. Vet du vilken typ av färg huset är målat med nu?

Det verkar vara fullt upp för dej just nu :) . Har samma tankar som du om att bo i ett friskt hus, men är det inte ett alternativt att köpa ett redan existerande hus som är byggt på gammalt vis, det är betydligt mindre arbete? Jag blir själv fruktansvärt täppt i näsan av att bo i farsans kataloghus från 80-talet, men mitt eget 20-talshus (som ändå är fullt med djurhår :P ) mår jag bra i.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

MonicaA

« Svar #71 skrivet: 10 sep-09 kl 14:06 »
Det är inte speciellt miljövänligt att riva ner prima panel och sätta upp ny, bara för att man vill ha en annan färgtyp.
Linoljefärg är ganska miljövänligt - bara pigment och linolja, och fäster på de flesta underlag.
Målarsoda går bra att tvätta med före ommålning.

Det är jättebra att du kommer med andra förslag, men det hade även varit bra om du berättade vad målarsoda är. Det handlar nämligen inte om att jag absolut bara vill använda slamfärg utan det handlar om att jag inte tål farliga kemikalier. Då blir jag sämre i min sjukdom.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #72 skrivet: 10 sep-09 kl 14:25 »
Vet inte om målarsoda är en farligt kemikalie som du inte tål...man blandar målarsodapulver med hett vatten, och det blir en basisk lösning. Hur basisk beror på hur starkt en blandar, har en mycket målarsoda kan det lukta lite skarpt och stickande.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #73 skrivet: 10 sep-09 kl 14:42 »
Google leder ofta till bra förklaringar av ord och begrepp, bättre än vad jag kan prestera.  ;)

Asp används obehandlat till träpanel i Norge och Finland. Virket grånar med tiden.
Det passar nog inte på hus av standardmodell i villaområden, men kanske om man vill att ett hus på en skogstomt ska se lite väderbitet ut.

stedevil

« Svar #74 skrivet: 10 sep-09 kl 15:16 »
Det finns även ett nytt obeprövat byggmaterial, lera..

Hmm, har sett lergolv oljade med linolja, men aldrig med golvärme i leran. Gör man på samma sätt för övrigt?
Är det inte stor risk det spricker? Behöver man mer sand i? Kan man få det tunnt nog så det inte är opraktiskt värmetrögt?

jenses

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 10 sep-09 kl 15:29 »
Hmm, har sett lergolv oljade med linolja, men aldrig med golvärme i leran. Gör man på samma sätt för övrigt?
Yupp, gör man. Med lera går jobbet enkelt och smidigt.

Är det inte stor risk det spricker? Behöver man mer sand i?
Kan man köpa koppar och andra hushållsgrejer gjort av lera som inte är sprucken vid inhandlingstillfället?

stedevil

« Svar #76 skrivet: 10 sep-09 kl 15:45 »
Kan man köpa koppar och andra hushållsgrejer gjort av lera som inte är sprucken vid inhandlingstillfället?

Jo, men jag har aldrig sett en kopp av obränd lera på 20m2 yta och någon dm tjocklek som utsätts för varierande tryck och temperatur, så var inte säker på att det var en relevant jämförelse. ;)

Rödskägg

• Småland
« Svar #77 skrivet: 10 sep-09 kl 15:55 »
Fascinerande om man skulle klara detta utan torksprickor, sedan har vi ju temp & fuktrörelser. Men jag är inte heller ngn expert på lera.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #78 skrivet: 10 sep-09 kl 16:51 »
Ja man får läsa på om varför lera håller som golv

MonicaA

« Svar #79 skrivet: 11 sep-09 kl 10:08 »
Google leder ofta till bra förklaringar av ord och begrepp, bättre än vad jag kan prestera.  ;)

Asp används obehandlat till träpanel i Norge och Finland. Virket grånar med tiden.
Det passar nog inte på hus av standardmodell i villaområden, men kanske om man vill att ett hus på en skogstomt ska se lite väderbitet ut.

När jag tänker efter så kanske det inte hade varit så dumt med ett hus som inte behöver målas då och då. Jag läste att asp var snabbväxande. Är du säker på träslaget?

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser