Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Körsbärssnaps/-brännvin med kärnor - vågar jag dricka?  (läst 4996 gånger)

Björn T

• Skåne
Gjorde snaps i somras på bl.a. körsbär. I receptet skulle man ha i bär + krossade kärnor. Jag fyllde en stor burk med bär och hade väl i ungefär hälften av kärnorna (krossade) och så vodka upp till kanten. Burken stod i ca två veckor innan jag silade den.
Nu till frågan, vågar man dricka av den här snapsen?
Läste här på forumet att kärnorna innehåller cyanid och det känns ju inte särskilt bra. Vätskan är inte upphettad på något vis.
Har inte smakat än men ska man våga? :-\   

winnie_poe

• Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
SV: Körsbärssnaps/-brännvin med kärnor - vågar jag dricka?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-09 kl 13:36 »
Hrm? Farmor hade karnor i da hon gjorde sin korsbarssaft, vet inte vilken mangd, men jag lever idag!! Aer man osaker for framtida kok, kan man istallet for karnor ha bittermandelessence  :P
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

Silje A

• Västmanland
SV: Körsbärssnaps/-brännvin med kärnor - vågar jag dricka?
« Svar #2 skrivet: 02 sep-09 kl 14:22 »
ska tydligen vara bra för hållbarheten och ge en liten nötigare smak... jag skulle smaka men i små mängder åt gången

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser