Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa silver och guld  (läst 10993 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Köpa silver och guld
« Svar #20 skrivet: 25 okt-09 kl 19:26 »
Nej, knappast sakrare. Silver ar mer volatilt an guld och har en dessutom en storre potential an guld. Jag tror, notera tror, att vi nu borjar se hur silver separerar sig fran guldet och rent procentuellt kommer att oka snabbare i varde. Jag tror att vi kan na 50USD/Oz redan nasta ar.

Jag tror vidare att de stodbiljoner i form av papperspengar som nu pumpats in i varldens finanssystem inte kommer att generera hyperinflation(och som guldet sags vara ett skydd emot) sa snabbt. Jag bedommer(givet att nagon storbank nu inte kraschar under narmaste tiden) att hyperinflationen kommer att bryta ut forst under 2011-2012 varfor det ar fullt mojligt att guldet inte kommer att rusa till fantasisummor under den narmaste tiden. Men det ger ju fler en mojlighet att kopa pa sig fysiskt guld och silver till en overkomlig summa annu en tid.

Jag skulle havda att silver t o m ar mer manipulerat an guld.

Ok, så det kanske är läge att ta ut sina pengar från banken och köpa guld och silvermynt istället?  ;D
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

KarlPlaton

« Svar #21 skrivet: 28 okt-09 kl 19:05 »
Jag har tagit ett beslut att inte langre ge bankerna gratis krediter i form av lag inlaningsranta. Darfor har jag inte mer an nagon tusenlapp pa kontot(for diverse eventualiteter som kraver en banktransaktion). Sedan har jag 3-4 manaders kontantbehov liggandes hemma. Resten gar till guld och silver. Jag tror pa 50/50 cash och adelmetall i nulaget. N b. att det fortfarande finns pengar att gora pa aktier och andra vardepapper. Jag daremot vill inte langre goda detta sjuka system.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 13 nov-09 kl 17:28 »
Coolt! Hur förvarar du ädelmetallerna?

Själv har man ju ett säkerhetsskåp till älgstudsaren så det är inte omöjligt att gamla bettan får sällskap av lite "klirr-klirr". Ställer man några byttor med mat till geckoödlorna (kackerlackor och maskar) runt säkerhetsskåpet borde det vara riktigt säkert. Folk brukar inte gärna gå för nära de byttorna har jag märkt.  ;D

Klart att vi inte ska göda det ekonomiska systemet. Men är det verkligen lika troligt att kronan kommer att hyperinflateras på samma sätt som dollarn?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

trädman

« Svar #23 skrivet: 13 nov-09 kl 23:11 »

Själv har man ju ett säkerhetsskåp till älgstudsaren så det är inte omöjligt att gamla bettan får sällskap av lite "klirr-klirr". Ställer man några byttor med mat till geckoödlorna (kackerlackor och maskar) runt säkerhetsskåpet borde det vara riktigt säkert. Folk brukar inte gärna gå för nära de byttorna har jag märkt.  ;D

Klart att vi inte ska göda det ekonomiska systemet. Men är det verkligen lika troligt att kronan kommer att hyperinflateras på samma sätt som dollarn?

Det beror väl på hur dollarn kommer att hyperinflateras? Troligen inte alls, men det återstår att se. Att inflationen kommer att stiga jämfört med dagens nivå är nog troligt, men det betyder inte hyperinflation.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 13 nov-09 kl 23:27 »
Som vanligt tvistar de lärde:

Bäst är att tänka negativt så blir man inte besviken.

KarlPlaton

« Svar #25 skrivet: 24 nov-09 kl 19:10 »

Själv har man ju ett säkerhetsskåp till älgstudsaren så det är inte omöjligt att gamla bettan får sällskap av lite "klirr-klirr". Ställer man några byttor med mat till geckoödlorna (kackerlackor och maskar) runt säkerhetsskåpet borde det vara riktigt säkert. Folk brukar inte gärna gå för nära de byttorna har jag märkt.  ;D

Utanfor systemet spritt pa nagra kassaskap och faktiskt aven i ett sakerhetsskap(!). Nej jag tror inte pa den typen av inflation inom de narmaste aren i alla fall. Men aven i Sverige trycks det upp pengar for fulla muggar. Smaller det har tror jag snarare det borjar med fastigheter. Men jag koper inte adelmetall framst som inflationshedge utan for jag tror att hela systemet brakar.
« Senast ändrad: 24 nov-09 kl 19:13 av KarlPlaton »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #26 skrivet: 24 nov-09 kl 19:24 »
Silver har så dåligt värde så det är nog bara att glömma.
Men guld har jag lagt mina slantar i sen 20 år tillbaka i .
Jag letar i annonser o köper gamla guldsmycken .
Just nu står guldet rekordhögt i värde så det är säljarens marknad .

Mkt bra att spara sina pengar i vackra smycken man kan hänga på sej oxå  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Georgisten

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 24 nov-09 kl 21:44 »
Silver har så dåligt värde så det är nog bara att glömma.
Men guld har jag lagt mina slantar i sen 20 år tillbaka i .
Jag letar i annonser o köper gamla guldsmycken .
Just nu står guldet rekordhögt i värde så det är säljarens marknad .

Mkt bra att spara sina pengar i vackra smycken man kan hänga på sej oxå  ;D

Ja, jag funderar mer och mer på det där alltså. Men tycker det är läskigt med förvaringen. Men om silver har lågt värde nu så kanske det ökar sen ju. Om guld säljs på säljarnas marknad är det väl inge smart o va köpare? :)

Platon: Du är banne mig en förebild.  Själv går jag, och jag vet att andra gör det också, i lösa tankar kring att skapa en komplementär valuta. Gäller bara att få ihop folk. När allt går åt helvete kan va det vara bra att ha bytesmedel som det inte är knappt om så som det är med ädla metaller. Ithaca Hours är en rätt fräsig lösning i staden Ithaca i USA som fungerar väldigt bra till exempel. När dollarsystemet brakar finns dessa pengar kvar att handla med och de kan lätt ökas vid behov då staden har flera moderna tryckpressar. ^^ Bristen på nationella pengar borde därmed ganska lätt kunna täckas upp. Pengarna lämnar dessutom aldrig Ithaca så redan nu bidrar de till välståndet i staden.

Swami Snömos

• Oberoende Observatör - Certifierad sanningsmäklare
    • Bohuslän
« Svar #28 skrivet: 26 nov-09 kl 21:42 »
Klipper lite text ur min nya favoritblogg   http://cornubot.blogspot.com/

Citera
De senaste veckornas revansch för guldpriset utlöstes som bekant av att Indiens centralbank köpte 200 ton guld den 4:e november. Den 23:e november köpte så Rysslands centralbank nästan 16 ton guld. Mauritius centralbank har köpt ca 2 ton guld av IMF, vilket för ett litet örike inte är att förakta. 2 ton guld är värt ungefär en halv miljard SEK.Internationella Valutafonden, IMF, har kvar ca 203 ton att sälja för att fiska fram fiatdollar att låna ut till fattiga länder i utbyte mot att dessa använder de lånade pengarna för att köpa dyr infrastruktur av USA och andra västländer.

Man kan notera att det guld som IMF fortfarande vill sälja bara är värt runt 50 miljarder SEK, vilket säger något om hur lite pengar som behövs för att få guldpriset att explodera.

Citera
James Turk, som driver GoldMoney.com, utlyser nu att guldet har gått in i andra fasen i sin bullmarket, dvs den där institutionerna kommer in och priset inte längre drivs av early adopters och smart money. Nu är det big money som kliver in, exemplifierat av centralbankerna.

Den här fasen kommer sedan vara i ett antal år innan fas två går över i den maniska fas tre, då alla och envar skall kasta sig in i guld. Då pratar vi inte om den lilla skaran av early adopters och pålästa som redan köpt guld de senaste åren, utan då pratar vi verkligen om alla.

Då säljer förstås alla som gick in under fas ett och två.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #29 skrivet: 27 nov-09 kl 19:24 »
Bra blogg!  :D

I övrigt... den dagen den stora ekonomiska kollapsen kommer kan det vara bra att ha säkrat upp sig med komplimentära valutor på lokalnivå så att handeln kan fortsätta även om kronan är värdelös eller att mängden av den är på otillräcklig nivå så som var fallet vid den stora depressionen i början av 1900-talet. Ädla metaller kan också fungera som betalningsmedel i ett sådant sammanhang men fiatpengar kan lätt anpassas till behovet vilket är en garant för att det inte ska bli brist.

Swami Snömos

• Bohuslän
« Svar #30 skrivet: 27 nov-09 kl 23:44 »
Nu har jag gjort det. Reserverat Australiska nuggets guldmynt för min del. Halva mina sparpengar ska omsättas i guld  :P

valde mynt på 1 ounce styck. Lite dyrare än rena investeringstackor, men det går på ett ut eftersom säljpriset också ligger högre + eventuella numismatiska mervärden.

Klackbua

• WildBlog
« Svar #31 skrivet: 28 nov-09 kl 22:03 »
Jag visste faktiskt inte att det finns så många Svenskar som investerar i silver och guld. Jag trodde alltid att det är mer en vana på kontinenten där man hade krig och hyperinflation då och då.  ;)
Hittills trodde jag att alla Svenskar har blind förtroendet i samtliga statliga institutioner...
Förlåt att jag varit så fel!  :-[

Jag har några siverdollar och sovereigns som skulle tjäna som "Pengar" i kristider. Så länge det ser inte så farligt ut har jag resten i ETF http://www.boerse-frankfurt.de/DE/index.aspx?pageID=44&NewsID=390 Xetra-Gold. Den kan man köpa och sälja 1-gramm-stegvis vid börsen. Så det är enklare att reagera om priserna skulle faller - eller om man skulle behöver lite pengar. Och om tiderna skulle bli sämre - kan man ta ut pengarna i fysiskt guld, också.

Vilka guld och silver mynt/tackor ar mest kända i Sverige? Skulle tackorna vara helst från Boliden - eller duger även Haereus och Degussa?

« Senast ändrad: 28 nov-09 kl 22:04 av Klackbua »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #32 skrivet: 29 nov-09 kl 10:38 »
Fördelen med guldsmycken eller guld överhuvud taget är ju att man kan åka på panten om man måste få loss slantar snabbt o sen hämta ut det om man vill ha det kvar . ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Klackbua

• WildBlog
« Svar #33 skrivet: 29 nov-09 kl 17:10 »
Fördelen med guld är kanske framförallt att den inte har fiat-money´s nackdelar  ;D

M8e

• Västerbotten
« Svar #34 skrivet: 29 nov-09 kl 17:33 »
Hur stor del av guldets värde består av ett faktiskt behov? Alltså det som används i elektronik osv?

En liten undran bara.

Man vill ju inte köpa någon som bara är värdefullt för att folk investerar i det och för att det är vackert(så det använd i smycken). Folk köpte ju tulpanlökar för att folk trodde/tyckte de var värdefulla och tulpaner var vackra. ;D
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Klackbua

• WildBlog
« Svar #35 skrivet: 29 nov-09 kl 20:05 »
Jag ska ta dina argument och vrider lite på den. Nutidens pengar är mest av papper. Är det så p.g.a. det finns stor behov av papper - t.e. toapapper, tidningspapper, tapeter...?
Nä - Tanken på pengarna är naturligtvis att inte vilken idiot som helst kan föröka den. Om det vore möjligt att varsin kunde trycka t.e. Svenska Kronor skulle Kronan vara helt värdelös inom kort tid.

Värden av en valuta (t.e. Svenska Kronan) har mest att göra med två saker: 1) Mängden av SEK  i världen. 2) mängden av varor Svenskar (eller utlänningar) kan köpa i Sverige med SEK.

Nu tänker vi oss att Staten trycker mer och mer pengar - eller att produktion av varor i Sverige blir mindre och mindre. Vad händer: Mera pengar och/eller mindre (svenskt producerade) varor.
Det betyder att priserna stiger. Sparpengarna - blir mindre värda.

På andra sidan har vi guld som ingen regering kan föröka så enkelt som tulpaner - (eller så enkelt som tryckt papper). Guld är ingen "hype" heller. Sedan tusental år är människorna överens om att guld är värdefull. Så även om t.e. produktionen i Sverige skulle rasa samman - din guld är i motsats till SEK fortfarande av värde annanstans i världen - och därmed även inom Sverige, så länge gränserna står öppen för importvaror.

Visst är det lite löjligt att vi gräver för guld bara för att lägga den i kassaskåpar. Självklart vore det mycket billigare (och framförallt miljövänligare) att betala med papper eller kanske med chip-kort.
Men på andra sidan är det allt för lockande för regeringar att skapa pengar. Man kan "köpa" rösterna av sina olika folk. Man kan betala krigar även om man inte har råd med sånt. Man kan göra att fabrikerna producera produkter som egentligen ingen verkligen behöver eller har råd med.
Varför har vi just nu "Finanskris"? Därför att (inte bara) amerikanerna gjorde mer och mer pengar. Aktier och fastigheter blev dyrare och dyrare. Folk kunde börja låna pengar med säkerheter som överhuvudtaget inte fanns. Folk hade råd med att skaffa sig saker utan att själv producera.
Är det bra? För miljön och kanske även för människorna runt om i världen att några kan få varor utan att arbeta? Om man kan få saker utan att arbeta tar man naturligtvis mer än man egentligen behöver.
Så kan man även fundera på om det är kanske även miljövänligare att tvätta ibland guld med arsenik ur berg än att vi vi har råd för så mycket saker som måstes produceras bara för vi kan betala med papperslappar.

Så tanken med guld som pengar är inte bara en skönt sak för kapitalister. Guld är framförallt en sak som kan säkerställer att det finns åtminstone ingen osynlig rån. En regering som arbetar hänsynsfull ska ha inga problem med guld. Regeringen får intäkter (skatt) som kan användas för vad som tycks är bra.
Men guld är en problem för regeringar som arbetar inte alls hänsynsfull. Kolla bara när dollarn rasade mest emot guld. Det hände varje gång USA varit i krig. Framförallt Korea och Vietnam - och idag Irak. Vad tror du skulle hända om US-Regeringen kunde inte trycka pengar? Visst skulle krigsindustrin har producerad för en viss tid på kredit. Men hur länge? Skulle Du fortsätta jobba om du skulle ta reda på att din företag har ingen chans alls att få pengarna inom vettig tid för att kunna betala dig? Nej - Du skulle sluta arbeta! Och det är bra. För det kallas slaveri - om någon måste arbeta utan att få betalt.

Jag rekommenderar att läsa "The Revolution" av Ron Paul. Det skulle göra det kanske även lätt för dig att byta den gröna färgen i fanan emot den gula utan att "glömmer bort miljön" i det minsta.  ;)
« Senast ändrad: 29 nov-09 kl 20:07 av Klackbua »

Swami Snömos

• Bohuslän
« Svar #36 skrivet: 29 nov-09 kl 20:27 »
Hur stor del av guldets värde består av ett faktiskt behov? Alltså det som används i elektronik osv?

En liten undran bara.

Man vill ju inte köpa någon som bara är värdefullt för att folk investerar i det och för att det är vackert(så det använd i smycken). Folk köpte ju tulpanlökar för att folk trodde/tyckte de var värdefulla och tulpaner var vackra. ;D

Guld används knappt i industrin. Silver - däremot , en masse. Silver stiger kraftigt i pris också.

Du löser in guld mot kontanter i efterhand, oftast från samma ställe du köpt det ifrån. Vissa guldmynt som t.ex. sydafrikanska Krugerand är vanligare och smidigare att bli av med = fler köpställen. Varför guld just nu är poppis är att dollarn, som guldpriset är noterad i, riskerar att stå på näsan i.o.m. det massiva nypressandet av dollarnotor för att betala amerikansk statskuld och det massiva ekonomiska hjälppaketet som ska hålla banksystemet under armarna. För att inte tala om det nya Obama-paketet för en allmänn sjukförsäkring.

Går dollarn upp så dyker guldpriset, bara så man vet om det. Men just nu talar det mesta för en ganska så allvarlig depriciering av dollarn. Särskilt om Kina börja ryta till om dollarn tappar allförmycket i värde och vill bli av med högen av allmer värdelösa dollarsedlar och börjar växla in dom mot Euro, Guld eller annat.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #37 skrivet: 30 nov-09 kl 08:45 »
Fördelen med guld är kanske framförallt att den inte har fiat-money´s nackdelar  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=UQltMzDUqcs
http://www.youtube.com/watch?v=2A6Wzoab7Jw

FIAT-money har alla fördelar guld saknar. Don´t fall for the gold bugs talk!  ;)
« Senast ändrad: 30 nov-09 kl 08:52 av Vargalyster »

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #38 skrivet: 30 nov-09 kl 11:38 »
svar till Klackbua:

Tyvärr består inte merparten av pengarna av papper - i så fall vore problemet mindre. Den allra största delen av pengarna är - digitala - skapade av banken (inte staten). Och det är DÄR problemet ligger ...!

Guld löser inte något.

Först och främst beroende på att man varken kan äta guld, dricka guld eller värma sig med guld. I ett nödläge - absolut nödläge - är det bara tungt att bära! Men visst, så länge som det finns någon annan som är mer intresserad av guldet så kan du alltid släpa runt på det!

Pengar är ett bytesmedel och ska helst motsvara det kapital som finns (i form av arbetskraft, jord, maskiner, varor och tjänster) annars blir det brist. Att förlita sig helt och hållet på guld är meningslöst då det finns alldeles för lite av den varan för att motsvara jordens kapital.

Klackbua

• WildBlog
« Svar #39 skrivet: 30 nov-09 kl 14:36 »
Tyvärr består inte merparten av pengarna av papper - i så fall vore problemet mindre. Den allra största delen av pengarna är - digitala - skapade av banken (inte staten). Och det är DÄR problemet ligger ...!

Det är rätt och fel på samma gång. Rätt är det för att vi har inte ens koll om hur mycket pengar sätts i världen. Fel är det för att det fanns även inflation innan datorer uppfunnits.

Först och främst beroende på att man varken kan äta guld, dricka guld eller värma sig med guld. I ett nödläge - absolut nödläge - är det bara tungt att bära! Men visst, så länge som det finns någon annan som är mer intresserad av guldet så kan du alltid släpa runt på det!

Jag vet inte om sedlar smaker särskilt bra och jag är ganska säker på att man kan inte dricka dom. Men åtminstone kan man värma sig lite med pappret... det finns faktiskt bilder på nätet där man kan ser att folk eldade sina kamin och spisar med sedlar.
Men kanske det är även en fördel att guld inte ens brinner ;D. Har du någonsin sett någon kasta guld? Inte jag!

Ja det finns ibland situationer där man kan köper ingenting varken för guld eller pengar. Men då gör det ju ingen skillnad om man har guld eller sedlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser