Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa silver och guld  (läst 10991 gånger)

Framåt

Köpa silver och guld
« skrivet: 01 sep-09 kl 10:07 »
Jag skulle vilja investera en ganska stor del i riktigt silver och kanske lite guld eftersom mina pengar känns ganska osäkra på banken.
Någon som känner till någon bra sida man köpa lite.
Vet att tavex finns.
Hittade http://www.libertysilver.se/
guldcentralen.
« Senast ändrad: 01 sep-09 kl 10:10 av Framåt »

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
SV: Köpa silver och guld
« Svar #1 skrivet: 02 sep-09 kl 14:07 »
Sök på E-bay internationellt så får du grepp om vad guldet står i och var du kan köpa det.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #2 skrivet: 02 sep-09 kl 14:08 »
och förresten går det även att köpa tackor av andra metaller typ platina mfl.
"Fast de bästa tackorna är ulliga och gulliga"
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Framåt

« Svar #3 skrivet: 07 sep-09 kl 11:58 »
Gillar silver bäst av någon anledning tycker det är mest fräscht och snyggast

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #4 skrivet: 07 sep-09 kl 13:16 »
Vad ska du med guld o silver till? Det är helt värdelöst.  :( Går inte att äta, inte att bygga med eller sy kläder av ...  :P  :'(  :P  Nä, satsa på något som behåller värdet FÖR DIG, även om världsmarknadspriset skulle rasa ... Det är värdesäkring!  ;D
« Senast ändrad: 07 sep-09 kl 22:25 av babsan »

Framåt

« Svar #5 skrivet: 07 sep-09 kl 16:27 »
bunkra upp med mat, kläder och annat också gärna sådant som håller en längre tid. Även konst och liknande kan vara aktuellt

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 07 sep-09 kl 16:47 »
Om man oroar sig för samhällskollaps verkar det vettigare att investera i mark.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 07 sep-09 kl 17:15 »
Beror på vilken grad av samhällskollaps man väntar sig.
Det är otaliga markägare som blivit fördrivna från sin mark.
Oftast vid krig mellan stater, men om stater rasar samman så kan rövarband ta över.
Marken kan också konfiskeras, det finns fortfarande några som tycker att kulaker hör hemma i straffläger.
Guld kan man ta med sig när man flyr, marken får man lämna ifrån sig.
För brödfödan behöver man bara en markplätt på ett eller annat tunnland.
Guld kommer det nog alltid att finnas marknad för, så fort slöddret kommit upp sig lite så vill dom pråla med blingbling.
« Senast ändrad: 07 sep-09 kl 17:26 av Foppas fot »

Framåt

« Svar #8 skrivet: 15 sep-09 kl 16:04 »
Jag tror någontans 2018 är kollapsen total. Tror alla snubbar som inriktar sig på en katastrof 2012 såg fel på en 2a och en 8a

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #9 skrivet: 15 sep-09 kl 16:12 »
Beror på vilken grad av samhällskollaps man väntar sig.
Det är otaliga markägare som blivit fördrivna från sin mark.
Oftast vid krig mellan stater, men om stater rasar samman så kan rövarband ta över.
Marken kan också konfiskeras, det finns fortfarande några som tycker att kulaker hör hemma i straffläger.
Guld kan man ta med sig när man flyr, marken får man lämna ifrån sig.
För brödfödan behöver man bara en markplätt på ett eller annat tunnland.
Guld kommer det nog alltid att finnas marknad för, så fort slöddret kommit upp sig lite så vill dom pråla med blingbling.
Du har rätt. Inget är säkert! Det enda som är värt att investera i är: ... utbildning! Ingen kan någonsin ta ifrån dig den kunskap som du erhållit under livets prövningar. (OK. Visst, med tortyr o hjärntvätt o droger så går det mesta ...)
Men håll med om att överlevnadskunskap måste vara en mycket underskattad tillgång i dagens samhälle.

Framåt

« Svar #10 skrivet: 17 sep-09 kl 16:20 »
Känns som praktiska personer har minskat ganska kraftigt senaste årtionden.

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #11 skrivet: 24 sep-09 kl 16:16 »
Hehe, så en överlevnadskurs kanske är bättre att investera i än en massa guld etc. ;)

Jag har läst lite dubbla budskap när det gäller det här med ekonomins fall och att investera i guld och silver. Vissa påstår att det är det som är säkert och bibehåller ett visst värde. Andra påstår att det snarare är en svart marknad av byteshandel som har tagit över när ekonomin och samhället varit i kris på olika sätt.

Guld har även inkrävts från ägare i kristider (depressionen i USA 1919 och framåt...) så det är inte helt säkert att använda det heller såvida det inte är oregistrerat. Då känns det faktiskt som om man har mer nytta av något som är direkt användbart för folk.

Man kan ju se samma principer i fängelser där folk byteshandlar det som de själva vill komma åt som t.ex. cigaretter. Inte vad jag själv skulle välja att äta i kristider kanske  :P men ni hänger med i principen. Folk verkar vilja kapa mellanstegen när marknad, prissättning osv har slagits ut.

Jag hade satsat på att spara ihop något som inte behöver registreras, som det kommer vara efterfrågan på och som kanske går att transportera med sig om man inte kan bo kvar i sitt hem... Frågan är bara vad det skulle vara... Rötter att borsta tänderna med?
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #12 skrivet: 06 okt-09 kl 08:22 »
Ett stort lager med whiskey! ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #13 skrivet: 06 okt-09 kl 11:57 »

Hehe, då är det nog bäst att starta S:t Bernhardshund-kennel direkt så du har någon som kan kånka runt de små whiskey-tunnorna runt halsen åt dig också. :P

V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #14 skrivet: 06 okt-09 kl 18:38 »

För en trevlig ålderdom: SKÅL!  ;D

Fredagård

« Svar #15 skrivet: 06 okt-09 kl 20:25 »
Investera i bra utrustning för att bränna sprit och bunkra upp med det som behövs så som aktivt kol och liknande

Investera också i fröer (frys in dem)

Fiskeredskap och jaktredskap (fällor) samt reservdelar till dem

Arbetsredskap i vidare mening samt verktyg och reservdelar till dem

Vapen (stick, skär, slå, projektil)

Ammunition och dynamit

Bränsle

System för vattenrening

Salt, socker, tobak, olja...

Textiler och gedigna kläder (stövlar, regnrock etc.)

Ett bra fortskaffningsmedel och reservdelar till det (dubbla uppsättningen motorer)

Sen tror jag du har helt rätt i detta att lite silver och guld kan vara bra att ha också för blir det totalkris då kan man bli fråntagen sin mark och tvingas fly, tyvärr.

Personligen är jag inställd på en kollaps inom ramen för min egen livstid, jag är 36 idag. Vi lever i ett stort experiment, i en "hyperinflationsekonomi" som världen aldrig tidigare har skådat. Experimentet firar snart sitt 100 års jubileum http://sv.wikipedia.org/wiki/Jekyll_Island.

För den som är intresserad av vad som sker bakom dimridåerna som läggs ut av exempelvis TV4 och SVT så rekommenderar jag att börja här http://www.freedom-force.org Jag är själv betalande medlem och det ser jag som den bästa investering jag någonsin har gjort.

MVH

Fredrik

KarlPlaton

« Svar #16 skrivet: 13 okt-09 kl 18:51 »
Vid ett totalt sammanbrott ar det guld som galler. Jag tar dock for givet att forplagnad o s v redan ar ordnat.

Guld anvands som en likvid i slutna mikroekonomier eller i transaktioner ute i "stora varlden". Darfor kan det vara smart att ha tackor av olika storlekar, en liten engrammare kan betinga ett motsvarande varde av det du far for 400 kronor idag. Givetvis blir det en hogre premie for tackor av mindre storlek. Storre tacka=mer for pengarna och vice versa.

Du kan redan nu borja scouta vilka personer i din region(bonder, hantverkare osv) som kan tanka sig anvanda guld och silver som betalningsmedel om det smaller.

Rent procentuellt sa har silver en storre potential an guld, sa vill du "spekulera" lite bor du ocksa ha en fysisk depa av silver(tackor eller mynt).

Var ocksa beredd pa att det kan bli kraftiga fluktuationer i priset pa guld och silver det kommande aret. Du skall kopa dessa metaller med en tidshorisont pa minst tre ar.

Glada

« Svar #17 skrivet: 17 okt-09 kl 12:10 »
Det finns ju även investeringsprogram för just Guld vet jag, brukar vara lönsamma, om man nu ändå är inne på att investera och satsa lite  ;)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #18 skrivet: 17 okt-09 kl 12:16 »
Är det inte så att guld är inte lika förekommande som silver och därmed är dess pris lättare att manipulera av de med stort innehav? Utifrån det så kan alltså silver vara en säkrare investering eftersom dess värde är mer stabilt. Am I right?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

KarlPlaton

« Svar #19 skrivet: 25 okt-09 kl 19:08 »
Är det inte så att guld är inte lika förekommande som silver och därmed är dess pris lättare att manipulera av de med stort innehav? Utifrån det så kan alltså silver vara en säkrare investering eftersom dess värde är mer stabilt. Am I right?
Nej, knappast sakrare. Silver ar mer volatilt an guld och har en dessutom en storre potential an guld. Jag tror, notera tror, att vi nu borjar se hur silver separerar sig fran guldet och rent procentuellt kommer att oka snabbare i varde. Jag tror att vi kan na 50USD/Oz redan nasta ar.

Jag tror vidare att de stodbiljoner i form av papperspengar som nu pumpats in i varldens finanssystem inte kommer att generera hyperinflation(och som guldet sags vara ett skydd emot) sa snabbt. Jag bedommer(givet att nagon storbank nu inte kraschar under narmaste tiden) att hyperinflationen kommer att bryta ut forst under 2011-2012 varfor det ar fullt mojligt att guldet inte kommer att rusa till fantasisummor under den narmaste tiden. Men det ger ju fler en mojlighet att kopa pa sig fysiskt guld och silver till en overkomlig summa annu en tid.

Jag skulle havda att silver t o m ar mer manipulerat an guld.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser