Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan kaniner äta allt ???  (läst 6808 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
kan kaniner äta allt ???
« skrivet: 31 aug-09 kl 19:00 »
har just fått fram en bra "deal" med vår ica-butik och får ta deras grönsaks och fruktrester till djuren. blev jätteglad !
men vad kan man ge dom ? inte får mkt kål och inga citrusfrukter antar jag, men något annat ??
fick hem 3 lådor idag men vågade bara ge kanienrna äpple och päron idag, resten fick hönsen och ankorna äta på dyngan.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

kattfot

• Östergötland
SV: kan kaniner äta allt ???
« Svar #1 skrivet: 31 aug-09 kl 19:04 »
Jag har fått lära mig att kaniners matsmältning fungerar ungefär som hästars, dvs de ska ha mycket stråfoder och lite kraftfoder. Jag har också blivit varnad för morötter eftersom de är så söta och det är ju även äpplen och päron.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 31 aug-09 kl 21:09 »
De kan äta många olika frukter och grönsaker men i måttliga mängder, hö är ju fortfarande själva maten. Har inte superkoll på vad de inte bör äta, men lök och avocado är ju giftigt för många djur. En del grönsaker, speciellt baljväxter, innehåller antinutritionella substanser som kan bli giftiga på lång sikt och bla ge minskad tillväxt och problem med fertiliteten.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 01 sep-09 kl 07:20 »
självklart får de hö och kraftfoder, detta är bara en bonus upp till. jag är mktr fundersam på om man ska ge dom bl.a. banan, paprika, svamp ?? annars får hönsen det......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 01 sep-09 kl 07:22 »
jag ger mina lite banan i alla fall och det uppskattas storligen. Lite paprikarens har de nog fått ibland också och det har försvunnit utan problem.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 01 sep-09 kl 08:51 »
Det beror kanske ocksa lite pa vilken sort kaniner man har.

Vet att sötsaker är uppskattad men skulle aldrig mata mina gotlandskaniner med banan eller russin som ocksa är poppis hos kelkaniner. Bara för mycket socker i dom. 

Rätt konservativ matsedel här: äpplen, morötter, gurka, sallader, kvistar fran beskärningen, tistlar och annat 'ogräs' som uppskattas kanon. Baljväxter vägrar dom likasa paprika. Eftersom gotlänningar anses som relativ 'down to earth' litar jag pa deras matsinne.

Paprika, tomater, kokta potatis och baljväxter är uppskattade i hönshuset - ankorna har jag inte testad än.

Better safe than sorry när det gäller djurens hälsa och kost.

Januschka
« Senast ändrad: 01 sep-09 kl 08:52 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 01 sep-09 kl 11:21 »
Selleri och rovor är mina favoriter när jag köper. Ibland även broccoli och morot.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Januschka

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 01 sep-09 kl 14:04 »
Selleri har jag inte testat men rödbetor äts under vintern.

Meritaton

« Svar #8 skrivet: 02 sep-09 kl 10:47 »
Mina gillar mandariner och apesliner.
Men de får bara 2-3 klyftor per kanin såna gånger och då skalade givetvis.

I princip kan du nog ge allt utom lökväxter och avokado som nån sa.

Tänk bara på att det är små djur och att man bör dosera enligt det.

Samt att man ska va försiktig med kål och sånt.

Kål ger ju även bismak på köttet tror jag att jag läste nån stans, så de är ju kanske inte så lyckat att ge om de är slaktkaniner.

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #9 skrivet: 02 sep-09 kl 18:56 »
Hur länge sitter en bismak kvar i köttet? Alltså om man slutar med foder som sätter smak tex en månad innan slakt, hinner köttet bli bra?
Mina kaniner får en hel del kålväxter efter utprovning av vad dom klarar, jag har stort grönsaksland och tycker det är roligare att odla än att äta, blomkål finns det mycket just nu, likaså nerblåsta solrosor som uppskattas, sockerärtsblast, rödbetsblast, gurkor och lite jordgubbsblast går ner, tyvärr inte selleri, palsternacksblast och squash.

Januschka

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 03 sep-09 kl 08:26 »
Jag fodra bara med lite blomkalsblast ibland, om inte annat färsk grönt finns. Andra kalsorter ger jag inte kaniner. Smak eller ej, vill enkelt inte ta risken att se dom dör av gaser i tarmen, ska vara mycket plagosam. Säger man sa pa svenska?

Jag förvälla kal och ger till hönsen, det är kalas.

Januschka

Meritaton

« Svar #11 skrivet: 03 sep-09 kl 09:24 »
Hur länge sitter en bismak kvar i köttet? Alltså om man slutar med foder som sätter smak tex en månad innan slakt, hinner köttet bli bra?
Mina kaniner får en hel del kålväxter efter utprovning av vad dom klarar, jag har stort grönsaksland och tycker det är roligare att odla än att äta, blomkål finns det mycket just nu, likaså nerblåsta solrosor som uppskattas, sockerärtsblast, rödbetsblast, gurkor och lite jordgubbsblast går ner, tyvärr inte selleri, palsternacksblast och squash.

Kanske gösta kan svara på det? Han är ju insatt i detta med kött. Kan mycket väl hända att de va han som skrev det också?

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 03 sep-09 kl 21:20 »
Selleri har jag inte testat men rödbetor äts under vintern.

Åh, kom ihåg att mina vart förtjusta i rädisor när vi hade det ett år  ;D
Kaninuppfödare och pelargontant.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #13 skrivet: 05 sep-09 kl 08:04 »
Kan kaniner äta plomon som man har tagit ut kärnorna på ??
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 05 sep-09 kl 09:25 »
Kan kaniner äta plomon som man har tagit ut kärnorna på ??
Ja de kan de, men kaniner brukar inte vara särskilt förtjusta i kärnfrukter över huvudtaget.
Som typ plommon, vindruvor, körsbär. Har du höns så ge det till dem istället, de uppskattar det.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #15 skrivet: 05 sep-09 kl 09:44 »
Ja jag har höns. det var jag som hade guldsvartrandade orpington.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 05 sep-09 kl 09:50 »
Mina knäppa kaniner käkar allt o mår toppen , då dom har bott tillsammans med hönsen så har även dom kastat sej över matresterna o käkat i sej dom .
Jag har inte sett dom äta paprika eller citron .
allt annat funkar tydligen , dom lämnar det dom inte vill ha .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

matterik

• http://kaniner.matterik.com
« Svar #17 skrivet: 05 sep-09 kl 16:22 »
Jag ger mina kaniner rabbfor, (havre för gotlandskaninen), hö, vatten, torkade nässlor, grenar och en sådan där häst saltsten :
http://www.hanson-moehring.se/images/3-smak.jpg
Fast min är naturell. Jag köper den på granngården för 15 kr styck. Den innehåller mineraler. Jag vet att de va prat på forumet förutom om mineralsten till kanin. Jag har frågat på husdjursaffärer och granngården om detta men de har det inte. Däremot finns det mineralsten för häst. Den innehåller 99 % koksalt men sedan dessutom andra mineraler. Produktbeskrivning tror jag finns här :
http://www.hanson-moehring.se/pdf/4313.pdf

Melica

« Svar #18 skrivet: 06 sep-09 kl 01:19 »
Hur är det med ängssyra och skräppa? Jag har gott om det där jag river gräs tillkaninerna, och tycker att det är lite besvärligt att undvika dem.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 5 användare
LimJans, simon.arvestrand, alfhild, Tångräkan, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser