Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svart st. Faverolle  (läst 2762 gånger)

prince

Svart st. Faverolle
« skrivet: 29 aug-09 kl 20:50 »
Tänkte ev även börja med svart stor faverolle Någon som har några råd man ska tänka på angående hur de bör se ut etc? Samma grundkrav och sånt gäller väl men hur är det med näbbar och ben och sånt, hur bör färg etc se ut?  Är det vanligt att de svarta är större eller mindre i sin storlek?

Tacksam för alla tips och råd!

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Svart st. Faverolle
« Svar #1 skrivet: 30 aug-09 kl 22:01 »
De jag hade var i samma storlek som "orginalet" laxfärgade.  Problemet är ju att hitta nytt avelsmaterial i en så ovanlig färg.  :-\

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #2 skrivet: 30 aug-09 kl 22:45 »
Det går ju alltid att korsa in en annan ras med dominant svart och sen avla bort det som inte är rastypiskt för faverolle, tar 3-4 generationer innan fåglarna är rena igen men då måste du givetvis ha koll på rasstandarden, annars räcker det gott och väl att ta in nytt blod i tupparna vartannat år även om det för oss människor är lite äckligt med far-dotter korsning skadar det inte kommande generationer bland hönsen så länge inte tuppen nedärver nåt fel.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

prince

« Svar #3 skrivet: 31 aug-09 kl 14:11 »
ok!

tack för svaren!  Jag ska börja lite med svart faverolle och är ju lite osäker på standarden på dem då jag ännu inte sett dem. Det är rasrena svarta faveroller, de jag kommer ha.

Vet inte om jag ska avla för utställning och sådant, men det skulle vara vara roligt att ha några svarta faveroller och kanske då kunde ruva fram någon kull någon gång.. Man vill ju då ha bra material från början även om jag inte bryr mig om småskavanker då jag mest vill ha dem här hemma!

Har själv aldrig sett svarta så jag vet ju inte om de är samma storlek men på er som svarat så förstår jag att de bör vara det.

Håll tummarna för de jag får in är fina!!!

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
« Svar #4 skrivet: 31 aug-09 kl 19:18 »
Jag har kycklingar, kläckta i början av juni, både svarta och laxfärgade och dom svarta är mindre... än så länge iallafall :)
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

prince

« Svar #5 skrivet: 31 aug-09 kl 21:45 »
Ok, då är buden lite olika, då kanske jag kan förvänta mig att de blir mindre än lax eller samma som lax, tackar så mycket!!!!!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 06 apr-12 kl 09:03 »
Svart Faverolle (stor) ?!

Faverolle som ras är ju vanlig men det verkar bara vara lax som finns. Annars ska ju rasen vara godkänd i 7 färger om jag fattat det rätt så då är 6 färger väldigt sällsynta.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Mumsabo

• Skåne
    • Mumsabos Höns
« Svar #7 skrivet: 06 apr-12 kl 09:34 »
Ja, efter mina efterforskningar är de andra färgerna väldigt ovanliga i norden. I England finns är de andra färger lite vanligare.

Men absolut är rasen Faverolle rätt vanlig i Sverige. :-)
Bor i de gula huset invid skogen i nordöstra skåne, tillsammans med en händig man, en busig dotter, en flock Faverolle höns och två katter. //Pernilla

http://mumsaboshons.wordpress.com/

Tulleoannelie

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 07 mar-13 kl 10:25 »
hejsan, mina är nästan större, inte mycket men mer grova i sig

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 07 mar-13 kl 14:02 »
Var har du fått tag på dina? *nyfiken bara*  :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Tulleoannelie

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 07 mar-13 kl 14:52 »
från 60 ägg av 3 olika uppfödare:P hade bara tur antar jag att där kom ut 5 svarta kycklingar

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 07 mar-13 kl 15:10 »
Kul! Jag har två svarta tuppar som ännu är rätt unga/små.

Tulleoannelie

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 30 mar-13 kl 08:30 »
Ah är det något du skulle vilja sälja en av? Kan va bra att ha en tupp till:)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 30 mar-13 kl 13:12 »
Det skulle ju vara i utbyte mot en höna isf.  :P ;)

havsrosen

• Skåne
    • Havsrosens stuteri
« Svar #14 skrivet: 25 jun-13 kl 16:39 »
var har ni fått tag på era svarta faveroller? jag är på jakt efter några stycken.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 25 jun-13 kl 18:40 »
Jag har nu två svarta tuppar som ska vara korsning mellan svart stor Faverolle och svart dvärgfaverolle. De är kläckta ur ägg från Enbärsfallet. De är i mellanstorlek. Om nån är intresserad så kan jag tänka mig att sälja. ;)

havsrosen

• Skåne
    • Havsrosens stuteri
« Svar #16 skrivet: 01 jul-13 kl 23:06 »
jag är jätte intresserad! Dock vet jag inte hur jag ska fixa det med transporten  ??? bor själv i skåne

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 01 jul-13 kl 23:19 »
Jag har tyvärr inga kontakter neråt landet. Men hör av dig om du finner nån lösning

maarkuus

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 03 jul-13 kl 10:07 »
Jag är väldigt intresserad av en tupp :) vart i landet befinner du dig? :)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 03 jul-13 kl 10:53 »
Jag bor 3.5 mil rakt söder om Linköping.

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser