Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hållbarhet på helt spannmål?  (läst 10482 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Hållbarhet på helt spannmål?
« skrivet: 26 aug-09 kl 21:09 »
Hej,

Köper spannmål direkt från bonden till våra höns, grisar och får. Vi brukar alltid köpa för lite så i år har jag verkligen tagit i och köpt rejält.
Börjar nästan oroa mig att jag köpt för mycket... Jag har köpt korn, vete, havre och ärtor. Hur länge håller helt spannmål egentligen, kan man räkna med mer än ett år?

//Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Existens?

• Gäst
SV: Hållbarhet på helt spannmål?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-09 kl 18:09 »
Hel spannmål kan ligga i flera år, bara den är torr och inte möglar.

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #2 skrivet: 30 aug-09 kl 21:55 »
Tack! suveränt, då vet jag. Man kan inte köpa förmycket m a o  ;D
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.

slöfocken

« Svar #3 skrivet: 17 sep-09 kl 03:31 »
Hej Karina.

Undrar över hur mkt du får betala för säden?

Slöfocken

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #4 skrivet: 21 sep-09 kl 21:13 »
Hej, jag får betala samma pris som bonden får av uppköparen av sitt spannmål. Så det varierar från år till år. Har inte fått någon prisuppgift ännu men det brukar väl handla om ca 2-3 kr per kg.. om jag inte minns fel.

slöfocken

« Svar #5 skrivet: 21 sep-09 kl 23:26 »
och ärtorna?

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 sep-09 kl 10:19 »
Hej, jag får betala samma pris som bonden får av uppköparen av sitt spannmål. Så det varierar från år till år. Har inte fått någon prisuppgift ännu men det brukar väl handla om ca 2-3 kr per kg.. om jag inte minns fel.
I år ska du inte betala så mycket för hel säd, 1,50 max, priserna har ju rasat..

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #7 skrivet: 24 sep-09 kl 09:25 »
Hej,

Jag köper spannmålet direkt från tröskan, så jag får det direkt på traktorflaket, sen får det torka lite om det behövs och sen fyller jag det i lådor och tunnor och får på så sätt fram volymen. Sen betalar jag bonden när han i sin tur fått betalt från sin uppköpare, först då vet han vad han vill ha betalt.

Det är första gången jag köper ärtor så jag har ingen aning om vad de kostar. Det jag köper är ekologiskt så det blir ju dyrare. Eftersom jag får betala samma som bonden får av sin uppköpare så vet jag att jag får ett bra pris. Men jag har inte fått några prisuppgifter för att bonden i sin tur ännu inte fått betalt för sitt spannmål.

//Karina

nhu

« Svar #8 skrivet: 24 sep-09 kl 12:21 »
Spannmål bör vara under 14 % fuktighet för att hålla länge. Men om den hålls nedkyld under +5 grader så kan den vara upp till 17 %.

Det är närmast för att hindra mögelsvampar från att växa som spannmål skall vara torr eller kall. Om man har den i ett luftningsbart lager (lår med hålplåt och fläkt (kallas kallufttork) så kan den kylas ned också på sommaren på natten då uteluften oftast är under +10. Ett bra diagram som visar hållbarheten finns på sida 5 på

http://www.bioenergiportalen.se/attachments/42/427.pdf

Man kan torka i en kallufttork med solvärme väldigt billigt.

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #9 skrivet: 24 sep-09 kl 14:46 »
Bonden har ju koll på fukthalten när han skördar så han har sagt till när han tycker att det har varit nödvändigt att torka det mera.  Eftersom det inte är mer än ett 2 dm tjockt lager på släpet har jag bara låtit det stå ute i sol och blåst när det varit bra väder, och rört om med en skyffel några ggr per dag i 2-3 dagar. Det har torkat jättebra, speciellt ärtorna var visst extra viktiga att få torra och det känns som att vi fått ner vattenhalten tillräckligt.

/karina

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 3 användare (1 dolda)
Radar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser