Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fotring på kanin  (läst 9722 gånger)

niklin

• Södermanland
    • Niklas Hönsblogg
SV: Fotring på kanin
« Svar #20 skrivet: 28 aug-09 kl 09:45 »
Klipper man av tårna på en kanin då man klipper dess klor så lär det vara både plågsamt och irriterande för djuret. Kanske bäst att man förbjuder kloklippning också?  ::)

Kaniner har ringmärkts i snart 100 år i England och i betydligt större volym än det överhuvudtaget funnits kaniner i Sverige.
Rätt ringstorlek ger ingen irritation eller skador på djuret och är en synnerligen lämplig och utprövad märkmetod för sällskaps och utställningskaniner.

Däremot har väl införandet av ringsystemet i Sverige skett under lätt kaotiska former då SKAF alltför sent insåg att man totalt missat innebörden i djurskyddslagar relaterat till öronmärkningen. Så visst finns risken att några uppfödare nu misslyckats med att ringmärka sina djur på ett korrekt sätt. Men att döma ut hela ringmärkningen pga detta känns ju inte helt genomtänkt...
Min hönsblogg! - http://pullorna.blogspot.se
Gillar du gamla Belos? - http://belos.plingeling.net

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #21 skrivet: 28 aug-09 kl 10:17 »

Kaniner har ringmärkts i snart 100 år i England och i betydligt större volym än det överhuvudtaget funnits kaniner i Sverige.
Rätt ringstorlek ger ingen irritation eller skador på djuret och är en synnerligen lämplig och utprövad märkmetod för sällskaps och utställningskaniner.

Som jag har förstått det så är man absolut inte nöjd med ringmärkningen i England och man överväger alternativ.  :-[
Man är missnöjd på grund av det som Gösta nu har konstaterat.

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

niklin

• Södermanland
    • Niklas Hönsblogg
« Svar #22 skrivet: 28 aug-09 kl 10:31 »
Som jag har förstått det så är man absolut inte nöjd med ringmärkningen i England och man överväger alternativ.  :-[
Man är missnöjd på grund av det som Gösta nu har konstaterat.

Agnetha

Inget som är officiellt i så fall. I samtal med The BRC som är officiellt organ i UK så har man inte meddelat några sådana planer eller uttalade problem med ringarna...

Men det är väl bra att folk anmäler ringmärkningen till Jordbruksverket om det är problem som de sett. Och jag kan mycket väl tänka mig att JBV gärna hakar på med ett förbud eftersom de fortfarande anser att  chipmärkning är den enda märkmetod som ska användas på sällskapsdjur...
Min hönsblogg! - http://pullorna.blogspot.se
Gillar du gamla Belos? - http://belos.plingeling.net

Attes matte

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 28 aug-09 kl 11:26 »
Men chip-märkning är ju inte heller bra om man ska slakta och äta som jag förstått...
Och sen kan ju inte jag begripa hur märkning med tång kan räknas som ett operativt ingrepp när chipmärkning inte gör det.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #24 skrivet: 28 aug-09 kl 12:19 »
jo, men då måste ju jordbruksverket vackert skilja konsekvent på produktionsdjur och sällskapsdjur vad gäller kaniner samt tillämpa detta på kaniner konsekvent också.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Göthes

« Svar #25 skrivet: 28 aug-09 kl 14:03 »
Men chip-märkning är ju inte heller bra om man ska slakta och äta som jag förstått...
Och sen kan ju inte jag begripa hur märkning med tång kan räknas som ett operativt ingrepp när chipmärkning inte gör det.

/Sara

Jag tycker att det glunkas om att det ska bli chipmärkning även på större slaktdjur.
Det är det ju redan ,titta på hästar tex.
Chippet är jättelitet. Får man det i grytan får man kanske önska sig något.  ;D
Eller bara märka de djur som man änar använda till nåt annat än att äta upp... avel-utställning ...
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #26 skrivet: 28 aug-09 kl 14:06 »
ja, de får ju bestämma sig om de tycker att man inte får äta djur som är chipmärkta eller om de tycker att alla djur, inkl de som är avsedda till slakt ska chipmärkas. men att vilja både det ena och det andra resulterar ju i ett vegetariskt sverige ...

edit:
men hur de har tänkt sig för de som föder upp fjäderfän och sånt - ska de chipmärka varenda kyckling då? ekonomiskt är det ju inte. och jag tvivlar på att man kan återanvända chipet, vilket blir en jädrans slöseri med resurser med tanke på att de flesta djur slaktas vid ung ålder redan.
« Senast ändrad: 28 aug-09 kl 14:08 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

frineur

« Svar #27 skrivet: 28 aug-09 kl 15:34 »
Det är inte direkt jobbigt att kolla en liten kaninslaktkropp med chipläsare heller efter att den är flådd :) Chippet ska inte läggas i muskulaturen som hos häst, utan under huden som hos hund och katt.

Gösta

« Svar #28 skrivet: 28 aug-09 kl 16:04 »
Vi kanske ska renodla lite grand.....
Det finns ingen lag på att kaniner skall märkas. Märkningen är till för att identifiera djuren vid utställning.
Produktionsdjur märks väldigt sällan.
Gösta

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #29 skrivet: 28 aug-09 kl 18:07 »
visst är det så. men på nåt sätt måste man ju märka de djuren som man vill ska ingå i vidare avel senare, även om det är produktionsdjur. man måste ju hålla reda på härstamningen och det blir ju jobbigt ffa om man har en ras som är enfärgad och alla har samma färg (bara vita, svarta, etc). vill man hålla på med både och, så är det ju också lite knepigt.

Kaninfia

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 28 aug-09 kl 18:08 »
Vilken soppa. Jag hoppas det blir en riktigt utredning så det blir någon ordning för nu känns det väldigt kaos. Själv har jag kört med ringar nu eftersom jag tycker det är för stora risker att söva kaniner (dessutom dyrt) bara för att märka dom. Men jag hoppas att det ska bli ok att tatuera igen, i så fall klipper jag bort ringarna och öronmärker istället.

Jag har iaf så här långt inte märkt någon som helst reaktion på kaninerna av ringen, inte heller några skav eller liknande. Men jag tog en storlek större för att vara på säkra sidan.

Även om man har produktionsdjur kan det vara smidigt att märka honorna och då känns det inte riktigt som ett alternativ med chip eller att söva. Jag har mina både till slakt och utställning så vissa utställningsdjur kommer användas i avel men troligtvis sluta som slaktdjur.

Göthes

« Svar #31 skrivet: 29 aug-09 kl 16:37 »

edit:
men hur de har tänkt sig för de som föder upp fjäderfän och sånt - ska de chipmärka varenda kyckling då? ekonomiskt är det ju inte. och jag tvivlar på att man kan återanvända chipet, vilket blir en jädrans slöseri med resurser med tanke på att de flesta djur slaktas vid ung ålder redan.

Jag tror inte att man märker broilers (dvs. kycklor uppfödda till slakt). och gör man det så gör man det lämpligt med en fin fotring i plast.

Agnetha (har bara ring-fria höns hemma, vet vilka de är ändå. :)

Göthes

« Svar #32 skrivet: 29 aug-09 kl 16:38 »
visst är det så. men på nåt sätt måste man ju märka de djuren som man vill ska ingå i vidare avel senare, även om det är produktionsdjur. man måste ju hålla reda på härstamningen och det blir ju jobbigt ffa om man har en ras som är enfärgad och alla har samma färg (bara vita, svarta, etc). vill man hålla på med både och, så är det ju också lite knepigt.

Burkort?
om man nu "bara" ska avla till slakt, varför inte då ha djur som ser lite olika ut? :)
Fram för mer fläckiga och tecknade kaniner! :)

Agnetha

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #33 skrivet: 29 aug-09 kl 17:26 »
Jag tror inte att man märker broilers (dvs. kycklor uppfödda till slakt). och gör man det så gör man det lämpligt med en fin fotring i plast.

Agnetha (har bara ring-fria höns hemma, vet vilka de är ändå. :)

det var om diskussionen att det skulle börjas med att chipmärka alla djur

Burkort?
om man nu "bara" ska avla till slakt, varför inte då ha djur som ser lite olika ut? :)
Fram för mer fläckiga och tecknade kaniner! :)

Agnetha

man kanske vill hålla på med en ras ev en eller annan anledning som är enfärgad. personligen tror jag inte att jag iaf skulle kunna hålla isär ett större antal tyska jättescheckar även fast alla har en annorlunda teckning. har man bara två så är det ju nåt annat. burkort blir dessutom svårt om det kommer nån jävel som "befriar" ninerna, eller om barnen tycker att det är kul att flytta runt dem, etc. allt kan hända och det ska vara lätta att skilja kaninerna åt utan att behöva betala en liten förmögenhet till att få em märkta hos vetten.

Dillen

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 29 aug-09 kl 17:50 »
Hur är det större djur om man bara håller de som sällskap, typ får, jakar etc? Får de öronmärkas eller räknas de som sällskapsdjur då? En kanin kan väll både vara till för sällskap och sen slakt, vart går gränsen för  SJV där?  ???
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

lialan

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 29 aug-09 kl 18:01 »
Hur är det större djur om man bara håller de som sällskap, typ får, jakar etc? Får de öronmärkas eller räknas de som sällskapsdjur då? En kanin kan väll både vara till för sällskap och sen slakt, vart går gränsen för  SJV där?  ???
Minigrisar ska märkas med öronbricka, vilket praktiskt taget är omöjligt när de är små, eftersom brickan är lika stor som örat...
 :-X
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #36 skrivet: 29 aug-09 kl 18:04 »

men får iaf räknas ju automatiskt som produktionsdjur, så det spelar ingen roll vad du ska ha dem till, reglerna för märkning är desamma.

Göthes

« Svar #37 skrivet: 30 aug-09 kl 13:18 »
det var om diskussionen att det skulle börjas med att chipmärka alla djur

man kanske vill hålla på med en ras ev en eller annan anledning som är enfärgad. personligen tror jag inte att jag iaf skulle kunna hålla isär ett större antal tyska jättescheckar även fast alla har en annorlunda teckning. har man bara två så är det ju nåt annat. burkort blir dessutom svårt om det kommer nån jävel som "befriar" ninerna, eller om barnen tycker att det är kul att flytta runt dem, etc. allt kan hända och det ska vara lätta att skilja kaninerna åt utan att behöva betala en liten förmögenhet till att få em märkta hos vetten.

Jo, det är klart om man ska äta upp sina kaniner kanske man inte är så himla "du & jag" med allihopa och då är det klart svårt att se skillnad.
MEN...
Jag har lyckats avhålla barnen från att flytta runt kaniner och annat "ogud-aktigt". Det var inte omöjligt. Hur många "fritagningar" är det på antalet kanin-slakt-hållare? Inte så många...

Jag kom btw på en sak appropå det här med stam:
Om man har en honlinje och bara tar in en ny hane utifrån varje år så slipper man inavel och besväret med att hålla koll på stammarna. :)

Agnetha

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #38 skrivet: 30 aug-09 kl 17:11 »
jo, nog kan man lära barnen och jag har inte ens barn än och det kommer ju vara ett av de första grejerna som barnen ska lära sig hos mig också. men grannar har också barn och ens egna barn har kompisar och hur föräldrarna har det med deras uppfostra vet man ju aldrig ;) allt kan som sagt hända. better save than sorry, säger de i staterna och det är helt rätt. nånting händer alltid och även om man har tur och kan gå ett helt liv utan att det händer nåt, så är det mycket surare om det väl händer nåt. och att det händer nånting är ju mycket mer sannolikt ändå. mig t ex händer ju i princip allt som inte brukar hända andra, så jag skulle inte ens bli förvånad om 20 st fjortisar med skidmasker och vip-medlemskap i djurens rätt släpper ut alla kaniner för mig när jag har kommit igång som bäst.  ::)

varje gång man tar in ett nytt djur löper man ju risk att smitta sina djur. nog kan man göra som du säger, det är ju vanligt att köpa in parningar då det gäller hundavel t ex också. men man vill ju trots allt kunna hålla isär sina djur.

dfee

« Svar #39 skrivet: 11 sep-09 kl 07:32 »
Ok. Men hur gör då ”alla” nu då?
Att märka ett större antal djur hos veterinären lär ju vara en ekonomisk katastrof.

Är då de enda lagliga alternativen för att märka själv ring och chip?
Chip känns ju varken billigt eller smidigt om jag snabbt vill identifiera djuret.
Om jag bara vill märka djuren för min egen skull, kan jag köpa ringar utan att vara medlem i skaf?

Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser