Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fotring på kanin  (läst 9707 gånger)

Luppa

• Norrbotten
SV: Fotring på kanin
« Svar #40 skrivet: 05 okt-10 kl 13:47 »
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #41 skrivet: 05 okt-10 kl 13:50 »
Hur är det större djur om man bara håller de som sällskap, typ får, jakar etc? Får de öronmärkas eller räknas de som sällskapsdjur då? En kanin kan väll både vara till för sällskap och sen slakt, vart går gränsen för  SJV där?  ???

Reglerna för får är i alla fall så att det MÅSTE märkas. Lamm som ska skickas till slakt märks i ena örat, de man behåller eller säljer vidare som livdjur ska även ha en bricka i andra örat.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Gösta

« Svar #42 skrivet: 05 okt-10 kl 17:16 »
En fråga till er som använder eller vill använda fotring:
Märks kaninen vid 42 dagars ålder?
Använder ni då en ring som sitter så tajt att kaninen inte kan fastna med den?
Vad händer när kaninen är ett år och fullvuxen? Benet är ju nu betydligt kraftigare, eller? Byter ni då ringill en större? Om så är fallet så förstår jag inte innebörden med en märkning som skall vara permanent :-\
Vid mötet med SJV för någon vecka sedan togs märkning upp. Finns möjligheter att tatuering återkommer och att någon form av utbildning kommer att krävas för utförandet.
Besked kommer troligen före nyår. OBS finns ingen text eller annat ännu utan det är på samtalsstadiet.
Vi måste samtidigt vara försiktiga så att det inte blir krav på märkning.
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #43 skrivet: 06 okt-10 kl 01:02 »
En fråga till er som använder eller vill använda fotring:
Märks kaninen vid 42 dagars ålder?
Använder ni då en ring som sitter så tajt att kaninen inte kan fastna med den?
Vad händer när kaninen är ett år och fullvuxen? Benet är ju nu betydligt kraftigare, eller? Byter ni då ringill en större? Om så är fallet så förstår jag inte innebörden med en märkning som skall vara permanent :-\
Vid mötet med SJV för någon vecka sedan togs märkning upp. Finns möjligheter att tatuering återkommer och att någon form av utbildning kommer att krävas för utförandet.
Besked kommer troligen före nyår. OBS finns ingen text eller annat ännu utan det är på samtalsstadiet.
Vi måste samtidigt vara försiktiga så att det inte blir krav på märkning.
Gösta

Såvitt jag har förstått så sätts ringen på nånstans vid 7-10 veckors ålder, och det är en ring som är utvald för att vara lagom stor för kaninen när den är vuxen.
Jag har två kaniner med ring och har inte haft några problem, men jag har aldrig ringmärkt själv, så jag har ingen erfarenhet av det "live" så att säga.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gille

• -
« Svar #44 skrivet: 06 okt-10 kl 14:30 »
Tänkte starta en undersökning på Kanin-Net om ringmärkningen, så titta in där om en vecka eller så för att delta (ju fler svar som kommer in ju större underlag).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Godis

• Halland
« Svar #45 skrivet: 09 okt-10 kl 20:53 »
Gösta, underbart att höra om märkningen..

Våran ordförande i Kaf har jobbat massa för att vi ska få märka i öronen som vanligt.. Försöker få igenom märkning med Embla salva.. Att man ska få göra det själv om man annvänder salvan.

Jag har problem med SJV att jag inte har kel uppfödning utan produtkions uppfödning.

Alla kaniner är kel djur enligt sjv. Det är därför som vi inte får märka själva längre..

Om du har mycket kontakt med de så får du gärna få att om man föder upp ex mer än 10 kullar per år så är det produktions djur och inte kel djur..

Det finns i  dag inget som heter produktions uppfödning inom kanin endast kel uppfödning. Det måste vi ändra på.
Ändras det så får vi märka själva igen..

Godis

• Halland
« Svar #46 skrivet: 09 okt-10 kl 20:57 »
Jag vill ha ett system på alla kaniner jag säljer att de ska vara öronmärkta och alla som köper kanin måste skriva upp sitt namn tele nummer mm. Just om kaninen springer bort eller om den blir ut släppt då kan jag ringa upp ägarna och konfrontera dessa.

tror att utsläppning av kaniner kan minska mycket med detta. Så en lag på att alla kaniner ska vara öronmärkta som säljs hade varit en jätte bra lag.

Men de som födds upp för eget bruk och slackt inte behöver vara märkta.

De som säljer kaniner ska skriva upp köparen mm.

Gösta

« Svar #47 skrivet: 09 okt-10 kl 21:13 »
Ett litet tillrättaläggande om kanin hos SJV
Det finns tre olika benämningar på kanin.
Sällskap/hobby Försöksdjur Produktionsdjur.
Att en del missförstånd uppstår beror nog till stor del på att det är olika avdelningar som handhar de olika begreppen.
KAF jobbar med sällskap/hobbyvarianten
SKPF jobbar med produktion. För närvarande pågår intensiv verksamhet gällande produktionsdelen med SJV där märkningen är en av 33 punkter. Att vi ev. kan få, om vi vill, märka själva men inget är klart ännu.
Att vi jobbar för tatuering som märkning är att vi inte vill ha varken chips eller fotringar på djuren.
Gösta

Meritaton

« Svar #48 skrivet: 11 okt-10 kl 23:31 »
Jag vill ha ett system på alla kaniner jag säljer att de ska vara öronmärkta och alla som köper kanin måste skriva upp sitt namn tele nummer mm. Just om kaninen springer bort eller om den blir ut släppt då kan jag ringa upp ägarna och konfrontera dessa.

tror att utsläppning av kaniner kan minska mycket med detta. Så en lag på att alla kaniner ska vara öronmärkta som säljs hade varit en jätte bra lag.

De flesta seriösa uppfödare av renrasigt skriver alltid upp vilka kaniner som säljs och till vem.
Själv har jag alltid köpekontrakt som skrivs under innan kaninen åker.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #49 skrivet: 11 okt-10 kl 23:46 »

Jag vill ha...

*flinar*

Du kan jo köra dina kaniner till en veterinär och ha de märkta, men jag anser det är plågeri och anses dessutom  innebära risk för döda kaniner.

Precis som sagt har seriösa människor kontrakt, genbanker har intygssystemet, i båda system finns lite plats för glapp. Utsläpp händer i alla fallmen märkta kaniner kan i alla fall identifiereas om de hittas i ett stycke..  :o

Fotringars skavsår är klart sämre än tatuering på plats men men är jo förbjudit nu.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

dfee

« Svar #50 skrivet: 12 okt-10 kl 23:59 »
Så, återigen, Hur märker ni själv för tillfället? Eller är det känsligt att fråga?

Gille

• -
« Svar #51 skrivet: 15 okt-10 kl 12:39 »
Jag använder ring. Det gör jag fram tills jag ser att jag få problem. Änsålänge ser det fint ut, men det är alldeles för tidigt o för få kaniner att tala om.
Kaninuppfödare och pelargontant.

boerperd

« Svar #52 skrivet: 22 okt-10 kl 11:24 »
*KL*
Jag har en TyskJätteScheck hane på 8månader, som har fotring och än så länge har det inte blivit några problem!
Det enda som har hänt är att den en gång när han var ca 5månader att ringen åkte ner under hasen en gång, men den gick att få tillbakaenkelt när man rätade ut hasen! Så jag tror att han hade riktigt stor ring....

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #53 skrivet: 29 okt-10 kl 21:29 »
Att upphäva en lag är otroligt krångligt, så jag tror inte att det kommer att ändras att man inte "själv" får göra operativa ingrepp.

DÄREMOT så är det inte så krångligt att införa ett undantag, precis som för chipmärkning. Om man genomgår en av JSV godkänd kurs får man chipmärka hemma. Samma sak skulle kunna ske för öronmärkning, man får gå en kurs, lära sig applicera bedövningssalva, och sen märka hemma/märka åt föreningen.

Såvitt jag vet är det väl det som JSV lagt undan pengar för att det ska utföras forskning på smärtlindring vid öronmärkning eftersom dom fått så många klagomål. Det är en person som är "välkänd" inom SKAF som har hand om den forskningen.

Men i väntans tider blir det ringmärkning för mig...
//Lina

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 29 okt-10 kl 22:00 »
Lagen behöver inte upphävas, den tillåter redan jordbruksverket att införa undantag från förbudet mot operativa ingrepp.

En helt annan men mindre trolig lösning skulle vara att man slutar kalla tatuering för operativt ingrepp. Uttrycket operativt ingrepp har använts i djurskyddslagstiftningen sedan början av 1900-talet utan att avse triviala åtgärder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser