Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fotring på kanin  (läst 9740 gånger)

Gösta

Fotring på kanin
« skrivet: 25 aug-09 kl 20:18 »
Mycket dumt har jag sett under de 30 år jag jobbat med kaniner, men detta med fotring tar nog priset!
Börjar nu komma in kaniner med dessa ringar till slakt.
Dels är kaninerna lite irriterade på dessa och dels är de i vägen vid slakten.
Det kan man kanske stå ut med men att se de skador som uppstår av ringarna kan bara betecknas som djurplågeri i den högre skolan! >:( >:(
Avskavd päls, infekterade sår samt en smutssamlare som ger infektioner :'(
Är dessa verkligen godkända av SJV? jag har sökt på deras hemsida men inte kunnat finna något. Kommer de närmaste dagarna att skriva en rapport till SJV om detta >:(
Gösta

Hajjen

• Kaninuppfödare
    • -
    • Solbackens kaniner
SV: Fotring på kanin
« Svar #1 skrivet: 25 aug-09 kl 20:53 »
Bra att du underrättar jordbruksverket om detta!
Öronmärkning gör ont i max ett par minuter(om man inte kyler örat, då reagerar kaninerna inte ens), medans ring känns och irriterar hela livet.
« Senast ändrad: 25 aug-09 kl 22:13 av Hajjen »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 aug-09 kl 21:07 »
Anledningen är väl att öronmärkning numera är i praktiken förbjudet medan fotring märkligt nog inte är det.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 25 aug-09 kl 21:10 »
Ja, enligt skaf så är det ring eller öronmärkning under sövning som är godkänt för märkning. Och det säger ju sig självt att många väljer ringen eftersom det kostar rejält att märka hos veterinär. Jag tycker att det är helt vansinnigt. Skulle aldrig falla mig in att sätta en benring på en kanin.
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 aug-09 kl 21:21 »
Mycket dumt har jag sett under de 30 år jag jobbat med kaniner, men detta med fotring tar nog priset!
Börjar nu komma in kaniner med dessa ringar till slakt.
Det kan man kanske stå ut med men att se de skador som uppstår av ringarna kan bara betecknas som djurplågeri i den högre skolan! >:( >:(
Är dessa verkligen godkända av SJV? jag har sökt på deras hemsida men inte kunnat finna något. Kommer de närmaste dagarna att skriva en rapport till SJV om detta >:(
Gösta
För låt jösta  ja har inga kaniner menn vilken idijt somm hellst  somm är normalt funtad att enring omm benett på ett pälls djur är dur plågeri . Vart har allt sunt förnuft tage vägen mvh

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 25 aug-09 kl 23:20 »
jag för min del hoppas ju på en ändring för alla kaniner innan jag börjar med ninerna. hoppas att sjv inser det hela.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Sorenia

« Svar #6 skrivet: 26 aug-09 kl 14:19 »
Hej Gösta!
Det här är ett påhitt av SKAF och varför det inte är bannlyst av JBV -ännu- är för att de inte vet om det.
Jag befarar att även denna märkningsmetod kommer att förbjudas av JBV.
Javisst, märkning är godkänt- men kaninen skall sederas idag av veterinär (Embla salva är enbart en egen tolkning som vissa veterinärer gör, inte vad som egentligen menas, men lagen har ej specificerat ordet sedera).
Sedering medför risker såsom dödsfall och lever; njur skador vilket kan leda till senare problem eller dödsfall.
Ju yngre kaninen är desto mer sederingsvätska behöver den få då den 'förbrukar' det snabbare i sin kropp.
Det medför att att dosen alltså måste vara hög och att det kan vara svårt att beräkna den så att den inte blir för hög.
Dessutom tappar den värme fort.
Jag vet att det förekommit ett flertal 'märkträffar' i Norrland där allt tydligen ska ha förlöpt väl, men jag vet också att det förekommit i Västra Götalands trakten att djur dött både direkt samt 2 v. efteråt.
Själv har jag rasen Dvärghare och de kan väga omkring 200-300g som 7-8 v., vilket är en normal ålder att sälja ungarvid eller sätta ihop i ungdjursgrupper- för att redan nu komma med ett svar på motargumentet som annars kan bli angående ålder vid märkning..

Sorenia

« Svar #7 skrivet: 26 aug-09 kl 14:25 »
Gösta- har du möjlighet att fota och dokumentera ålder mm på dessa djur som du säger är skadade av fotringen?
Vore bra att kunna visa SKAF.

Benring på kanin har dock använts i många herrans år i England och jag utgår ifrån att man hade lagt ner systemet om det visade sig vara så urdåligt.
Däremot har SKAF tagit fram en ring med eget utseende, inte alls som den engelska, och man verkar ha dålig koll på storlek i förhållande till ras som rekomenderas från förbundet.
Den svenska ringen är tunn jämfört med den engelska som är bred.

Jag deltog med mina dvärgharar i det förlöpande utvärderingsprojektet som SKAF hade innan man införde benringar och jag är kritisk till hur informationen kring användningen samt utvärderingen gick till samt att de gjorde en svensk modell som ej var utprövad innan den infördes.

dfee

« Svar #8 skrivet: 26 aug-09 kl 14:51 »
Anledningen är väl att öronmärkning numera är i praktiken förbjudet medan fotring märkligt nog inte är det.
+
Hej Gösta!
Det här är ett påhitt av SKAF och varför det inte är bannlyst av JBV -ännu- är för att de inte vet om det.
Jag befarar att även denna märkningsmetod kommer att förbjudas av JBV.

Jag är lite trög, är det förbjudet enligt lag att tatuera utan bedövning, eller är det SKAF som inte godkänner annan märkning än ring hos sina medlemmar?
Om det är enligt lag och även ring skulle förbjudas, innebär det att det inte finns någon laglig märkmetod som kan utföras utan veterinär?

Gösta

« Svar #9 skrivet: 26 aug-09 kl 15:30 »
Dagens kontakt med SJV gällande dessa fotringar.
Detta är inte sanktionerat av SJV. De kände inte ens till detta och påtalade att detta inte kunda vara speciellt lämpligt på ett pälsdjur.
Med stor sannolikhet kommer detta att förbjudas!
Utvärdering gällande tatuering kommer att ske. Vid nästa möte med SJV kommer jag att ta upp det orimliga i att veterinär skall utföra vad uppfödare har gjort i alla tider.
Men som sagt fotringen är ett påhitt av sveriges kaninavelsförening och saknar förankring hos SJV!!!
Gösta

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #10 skrivet: 26 aug-09 kl 18:17 »

Jadu, då har ägarna verkligen satt på fel storlek på sina kaniner. Kikade på min vuxna med benring, visst att pälsen var lite avskavd, men värre var det inte. Jag tog en såpass stor storlek så att ringen inte sitter åt på benet, men den är ändå inte så liten att den far av.
Mina kaniner bryr sig inte alls om ringarna.

Inte med detta sagt att jag är förtjust i ringmärkning, men det är den billigaste metoden och den fungerar för mig och mina kaniner.
Dock kommer jag aldrig att sätta på ring på mina angora kaniner.

De kände inte ens till detta och påtalade att detta inte kunda vara speciellt lämpligt på ett pälsdjur.

*skratt* När jag hade kontakt med SJV ang. tatuering så nämnde jag om att ringmärkning skulle användas på kaniner, så helt ovetande är dom inte ::)
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 27 aug-09 kl 13:30 »
Hm, den hör disskussionen har ju pågått i flera år och som jag fattat det så har det varit olagligt att märka kaniner själv ända sen i mitten på 90-talet, eftersom de inte klassas om produktionsdjur utan sällskapsdjur. När jordbruksverket för ungefär 5 år sen kom på att det ändå gjordes inom skaf gav de skaf 4 år på sig att komma på en bättre metod, sen skulle öronmärkning förbjudas och bara få utföras av veterinär, det var då JBV som föreslog rinmärkning. Vid senaste årskiftet fler det alltså helt olagligt att öronmärka kaniner själva, det får endast utföras av veterinär under sedering och ringmärkning blev istället tillåtet. Eftersom det är väldigt dyrt att märka hos veterinär väljer då många ringen istället. Skaf har flera gånger försökt överklaga detta till JBV för att få det lagligt att märka själv igen, med motivet att kaninen utstätts för mycket större fara om de ska sövas än ett stick på några sekunder.

Såhär har ju disskussionen gått, varför skulle inte JBV känna till det? Är jag helt knäpp? Det är ju JBV som föreslagit och godkänt ringmärkning på kaniner.
« Senast ändrad: 27 aug-09 kl 22:33 av Trasselsudden »
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Dagg

« Svar #12 skrivet: 27 aug-09 kl 18:37 »
Det skulle vara mkt intressant att se en bild på dessa nu omtalada ringar. Jag trodde först det var ett skämt...

//Dagg

frineur

« Svar #13 skrivet: 27 aug-09 kl 21:14 »
Man får ju chipmärka kaniner även som lekman efter lite utbildning. Det är inte särskilt dyrt, 50:- plus moms för ett chip.

Dessutom står det i lagen att kaninen måste vara bedövad eller sederad och båda ska utföras av veterinär. Bedövning innebär att man tar bort känseln i det specifika området. Det borde alltså funka med emlakräm, förutsatt att man får använda emlakräm på kanin. Det borde inte heller behöva bli särskilt dyrt, om man ber sin veterinär lite snällt. Sedering däremot är att ge ett lugnande preparat, inte likställt med sövning. Sövning är något annat. Men det är stora risker med att sedera och det är dyyrt eftersom kaniner kräver lika stor dos som en kossa. Typ.

Gösta

« Svar #14 skrivet: 27 aug-09 kl 21:41 »
Undrar varför det skall vara ett daltande med just kaniner ???
Andra djur får ju märkas utan veterinär. Grisar får kastreras utan bedövning t.ex. på renarna skär man ut jack i öronen som märkning naturligtvis utan bedövning. Sedan resonemanget att det skall ske före en viss ålder! Har djuren ingen känsel som små eller vad menas?
Detta kommer att tas upp vid nästa möte med SJV i månadsskiftet sep/okt.
Att söva en kanin är enkelt! Problemet är att få liv i den igen ;D
Läste på en blogg från en veterinär för ett par veckor sedan om förväxta tänder. Det råd hon gav var att söva kaninen och slipa ner tänderna till normal längd ::) Detta ska naturligtvis inte ske utan man klipper tänderna med en klotång. Kanintanden saknar pulpa så det gör inte ont att klippa. Vet inte om det var okunskap eller ett försök att tjäna pengar från nämnda veterinär.
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #15 skrivet: 27 aug-09 kl 21:53 »
Andra djur får ju märkas utan veterinär. Grisar får kastreras utan bedövning t.ex. på renarna skär man ut jack i öronen som märkning naturligtvis utan bedövning. Sedan resonemanget att det skall ske före en viss ålder! Har djuren ingen känsel som små eller vad menas?
Att söva en kanin är enkelt! Problemet är att få liv i den igen ;D
Läste på en blogg från en veterinär för ett par veckor sedan om förväxta tänder. Det råd hon gav var att söva kaninen och slipa ner tänderna till normal längd ::) Detta ska naturligtvis inte ske utan man klipper tänderna med en klotång. Kanintanden saknar pulpa så det gör inte ont att klippa. Vet inte om det var okunskap eller ett försök att tjäna pengar från nämnda veterinär.
Gösta

jisses, det måste verkligen vara ett försök att tjäna pengar. nog ska en veterinär veta att kaniner inte har känsel i tänderna, sånt lärde jag mig i 6:an på biologiundervisningen.

bra om du tar upp det, vore fint att få ändrade regler åtminstone till kaniner som föds upp till päls- och köttproduktion.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

frineur

« Svar #16 skrivet: 27 aug-09 kl 22:13 »
Det är snarare när man vill tjäna pengar som man klipper tänderna om man är veterinär. De härliga rotspetsabscesserna som kommer efter att tanden gått sönder kan ta en stund att bli av med...

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 27 aug-09 kl 22:38 »
Det skulle vara mkt intressant att se en bild på dessa nu omtalada ringar. Jag trodde först det var ett skämt...

//Dagg

På denna sida finns en bild: http://www.skaf.info/index.php?option=com_content&view=article&id=270:ringmaerkta-kaniner-pa-lu&catid=36:taevlingar
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #18 skrivet: 28 aug-09 kl 08:26 »

har inte kaniner och andra yngre djur mjukare brosk och sådana delar som sitter i öronenen så det inte blir lika segt när de är små ?!? bara en fundering...
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

frineur

« Svar #19 skrivet: 28 aug-09 kl 08:52 »
Precis som våra öron finns det delar med och delar utan brosk. Så man märker inte i brosket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser