Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jädrans otur  (läst 3345 gånger)

Birgit

SV: jädrans otur
« Svar #20 skrivet: 27 aug-09 kl 12:41 »
Den risken Annika Johansson torde du snarast få från dem som avmaskat med Ivomec de senaste 10 ren, bara för att "man ska avmaska två ggr/år". Vilket mnga fårägare gjort, på ren rutin! Dessutom använt Ivomec, för det "tar allt".

Ett immunförsvar bygger fåren upp. Det får de inte genom ständig avmaskning med gift.

Vad gäller betesplanering m.m. har jag belyst det i flera inlägg!

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 27 aug-09 kl 17:09 »
 Man får tänka på att om lammen ska kunna bygga upp immunitet mot parasiter utan att ta skada så måste man begränsa parasittrycket till en acceptabel nivå. Har man högt parasittryck går det inte att undvika avmaskningen.
 Och att förebyggande är inte bara betesplanering, det är väldigt viktigt att utfodra rätt, mineralerna koppar, kobolt och selen är viktiga för immunförsvaret.
 Stress, dräktighet och svag utfodring stör immunförsvaret mot parasiter. Försök har visat att tackor som fick mer protein under högdräktigheten utsöndrade 40% mindre parasitäggurskiljning i avföringen.
Allt (och mycket mer därtill) finns att läsa i nyaste upplagan av Får som innehåller ett långt bra kapitel om parasiter och förebyggande skötsel.
                              Mvh
                          Charlotte
« Senast ändrad: 27 aug-09 kl 17:16 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #22 skrivet: 27 aug-09 kl 20:14 »
Det vet nog varenda människa att få djur på stor yta =mindre parasittryck.
Träckprov är bra ,men om ett tunt slött lamm skiter ut vita maskar behövs inget träckprov.Ger man då lite för lite medel men lammet piggnar till och slutar skita ut vita maskar så kan väl inte det vara helt fel.
Ivomec farligast därav längst karens ,rent jävla skitsnack.
Ett simpelt ex Rintal granulat karens 14-21 dygn.Ivomec 14 dygn.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

vallhunden

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 28 aug-09 kl 11:11 »
Bara för upplysning:
Inälvsparasiter som skadar lammens tarmar, sätter ner tillväxten på lammen och även kan ha dödlig utgång, kan man inte se med blotta ögat i avföringen.

Det man ser som vita maskar som lammen skiter ut är bandmask. Lammen släpper bandmasken vid 2-3 månaders ålder. Dvs de skiter ut den av sig själv och är därefter immuna mot bandmask. Det behövs i allmänhet inget avmaskningsmedel för att bli av med bandmasken i lammen - de klarar det själva.

Om man ser masken, ger lite för lite maskmedel och sedan masken slutar att synas, så finns det inget samband mellan maskens försvinnande och avmaskningsmedlet! Vill bara betona detta så att inga missförstånd uppstår...
(Bandmask brukar i allmänhet inte påverka lammen om de inte är i dålig kondition av andra anledningar. )
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 28 aug-09 kl 11:43 »
Tack vallhunden för en korrekt förklaring av bandmask hos får.
Vill även betona att den för låga doseringen avmaskningsmedel kan ge upphov till resistens hos de farliga parasiter som fåret bär på, vilka inte syns i fårets avföring.

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 28 aug-09 kl 13:55 »
Återigen håller jag fullständigt med vallhunden. Det är inte de farliga parasiterna som syns.

Till TS: De få gånger jag har behövt avmaska/parasitbekämpa mina får (efter träckprov) så har jag följt ordinationen på det medel jag använt, d.v.s. Vägt de till synes tyngsta djuren och doserat därefter. Naturligtvis går jag inte med vågen i handen ute på betet, utan jag har samlat ihop mina djur i en trång fålla för att slippa stressa dem i onödan, samt för att göra hela proceduren så smidig som möjligt för mig själv.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #26 skrivet: 28 aug-09 kl 17:08 »
Jag vet inte riktigt om jag sade att alla farliga parasiter kan man se genom att titta på avföringen.Även jag tar träckprov och följer de råd som man får.
Jag är ingen expert på parasiter och jag har inte den expertkunskap som vallhunden verkar ha.Men det innebär inte att allt jag gör är fel,för jag är nöjd med resultaten.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Fåraherden

• -
« Svar #27 skrivet: 30 aug-09 kl 14:43 »
Avråder från hundmat som någon sa. Vissa hundar är mycket känsliga för ivomec
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Birgit

« Svar #28 skrivet: 30 aug-09 kl 19:28 »
Men samtidigt finns de som anser att man utgår från största lammet och ger alla den dosen! Det kan innebära att en del lamm rent av får 25 - 50% mer. För alla växer inte lika bra oavsett omständigheter. Så om nu hundarna utsätts för livsfara, skulle det samtidigt vara bra att överdosera till lammen ???

Charlotte

• -
« Svar #29 skrivet: 30 aug-09 kl 19:59 »
Det är skillnad på om lammen skulle få i sig lite för mycket (om nån har väldigt olika stora lamm är det väl förresten inte en omöjlighet att väga alla för att vara säker om man är rädd att överdosera?) och att vara noga med att hundraser som inte tål den  verksamma substansen i Ivomec får i sig den?            Ivomec kan användas mot noskvalster till de flesta raser, men vissa raser kan vara överkänsliga och dö av en väldigt liten dos.   
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

bloke1

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 02 sep-09 kl 22:24 »
ett exempel från människa kring det där med för låga doser. i forna sovjet har man behandlat tuberkulos med ett istället för rekomenderade tre preparat parallellt. hjälper skapligt, men efter ett tag har man varit tvungen att byta till nr två osv, tills man skapat tuberkulos som är resistent mot alla tre preparaten. alltså, behandla med rekomenderad dos eller inte alls - allt annat är osolidariskt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser