Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jädrans otur  (läst 3324 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
jädrans otur
« skrivet: 24 aug-09 kl 14:10 »
Hej
Har avmaskat lamm för 4 dagar sedan nu har ett lamm skadat sig så vi har avlivat.Slaktkarensen är 14 dagar på ivomec.Så jag antager att det inte är så lyckat att äta upp lammet.Eller vad tror ni ??.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: jädrans otur
« Svar #1 skrivet: 24 aug-09 kl 17:40 »
Just Ivomec är ju ett ganska "otrevligt" preparat också, så nä det skulle jag aldrig äta!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Birgit

« Svar #2 skrivet: 24 aug-09 kl 18:37 »
Lite märkligt att en del använt det regelbundet tidigare. Det är ju faktiskt ett rent gift.
Jag skulle nog max göra hundmat av det.

ulfg

« Svar #3 skrivet: 24 aug-09 kl 22:18 »
Det är väl klart att Ivomec är ett gift? Som allt läkemedel. Hur skulle det annars kunna slå ihjäl mask. Ont skall med ont bedrivas... :D
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 24 aug-09 kl 22:23 »
Lite märkligt att en del använt det regelbundet tidigare. Det är ju faktiskt ett rent gift.
Jag skulle nog max göra hundmat av det.

Skulle absolut inte ge det som hundmat ens. Ivomec är inte något snällt preparat för hundar heller...

Birgit

« Svar #5 skrivet: 25 aug-09 kl 07:40 »
Nä, men de flesta avmaskar ju sina hundar flera gånger om året oberoende. Dessutom käkar vi inte hundar.
Gift ja, men vad jag menade, ulfg var att det knappast är nyttigt för värd djuret heller. Det är därför jag varit emot regelmässig avmaskning långt innan de nya reglerna trädde i kraft. Läste någonstans att avmaskningsmedel som föreskriver 14 dagars karens t.ex. kan spåras hos värddjuret i upp till ett par månader. Dessutom slär preparaten ut det egna immunförsvaret. Så efter en avmaskning är de ännu känsligare än innan. ( Nu menar jag inte att man inte ska avmaska där det verkligen behövs. Men man bör faktiskt försöka sig på andra förebyggande åtgärden först.)

Dessutom är det ju nästan alltid människan som skapar parasit problemen. Dels genom att hålla för många djur på för lite mark under för lång period. Men också för att vi inte ger dem den variation i betesväxter som de själva skulle söka sig till om de fick problem. Dessutom höll man förr i tiden nästan alltid flera djurslag på samma bete. Ko, får, häst, get och även bitbvis fjäderfä. Höns och gäss rensar från parasiter.
Det skrevs ju i senaste Fårskötsel om att fåren bygger upp sitt eget immunförsvar mot parasiter. Alltså, lamm under 6 mån är känsligast. Sen lammning motverkar detta också till viss del. Då lammen börjar sin ute period med di och då inte betar i sig några kvantiteter av parasiter. Lång di period är också att föredra. Gör övergången till bete mjukare och bygger upp immunförsvaret bättre. Plötslig avskiljning med allt vad det innebär är inte bra för ett lamm. Naturligt så har parasiter alltid funnits där fåren betar, men det har varit en balansgång. För parasiterna vill inte ta död på värddjuret. Då dör de ju själva, eller äventyrar sin egen framtida försörjning.
Stora magmasken har fåren idag ingen möjlighet att bygga upp immunförsvar mot. Den är en ny företeelse i Sverige. Har troligen kommit in med importdjur och drar nytta av att klimatet blir mildare. De är inte köld tåliga. Fåren kan normalt sett hantera parasiter som de utsatts för under en längre historisk period. Oftast begriper fåren bättre än oss vad de ska undvika för att slippa parasiter. Det visar ett flertal tester som gjorts.
Vet inte om någon såg programmet om folket i Mongoliet för någon vecka sedan? De hade haft får på enorma ytor i tusentals år. Nu hade Kinesiska staten lagt beslag på marken och de hade en begränsad yta att leva på. Detta hade lett till massor av hälsoproblem hos fåren. Bl.a parasiter.
Egentligen är detta logiska självklarheter, men eftersom jag ofta får diverse kommentarer för mina påpekanden, så är det uppenbarligen många som inte förstår sambanden?

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 25 aug-09 kl 12:17 »
Tack för svaren.
Även om karenstiden naturligtvis är rejält tilltagen så är 4 dagar av 14 lite väl riskabelt .Det får man nog hålla med om.
Jag ger gärna mina lamm "gift" om man ser att de behöver det.För fy katten vad masken kan ställa till det om man inte ser det i tid.
Lars

Birgit

« Svar #7 skrivet: 25 aug-09 kl 13:07 »
Lars-Göran, jag hoppas du inte tror att jag menar att du avmaskat i onödan, för det var inte min avsikt. Bra belysa att dessa preparat faktiskt ar farliga för alla parter.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #8 skrivet: 25 aug-09 kl 15:28 »
Jag som haft stora magmasken på mina får tackar ju och bockar för att Ivomec ö h t finns, naturligtvis.

Men helt klart är det ett preparat man skall vara försiktig med, vet ej om det gäller alla hundraser men iallafall Border Collies kan bli hemskt dåliga och faktiskt dö om de får i sig spillning från får som just avmaskats med Ivomec.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Birgit

« Svar #9 skrivet: 25 aug-09 kl 15:40 »
Jag är också glad att det finns! Stora magmasken kan inte svenska får hantera, eftersom den är relativt ny här. Men många har använt Ivomec systematiskt, vilket ju kan leda till att parasiten blir resistent.
Om du upplever så kraftiga reaktioner på en hund, så kan du tänka dig att det även skadar fåret. Har hört flera som avmaskat lamm som varit försvagade och de har då dött strax efter avmaskningen.

ulfg

« Svar #10 skrivet: 25 aug-09 kl 16:28 »
Det går igen hela tiden i människans användning av antibiotika att parasiterna blir resistenta. Nu i dagarna har en malaria i Asien blivit resistent mot det sista preparatet som fanns kvar för att bekämpa den. I en snar framtid kan en rutinoperation bli livsfarlig bara därför att det inte längre finns någon antibiotika att tillgå mot resistenta aggresiva baciller. Så vi skall verkligen vara glada för att Ivomec fortfarande fungerar mot stora magmasken och se till att vi bara använder antibiotika i absolut sista hand. Det är definitivt ett misslyckande om man skulle behöva maska av sina djur varje år. Tror inte det är hållbart ur ett medicinskt, långsiktigt perspektiv.

Den drastiska konsekvensen av detta resonemang är väl isåfall att permanenta beten är helt fel och inte något som är ekologiskt hållbart för fårdjurhållning. Samtidigt är det så de flesta småbrukare har sina får. Vad säger ni andra?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 25 aug-09 kl 20:04 »
Nej  Birgit jag tror inte att du klagar på mig.Jag har inte haft några dödsfall pga avmaskning och då har jag avmaskat en del lamm som har varit ganska trötta och tunna och de har piggnat till ganska snabbt.Men ett fel gör jag kanske men än så länge har det funkat.Jag ger dem mindre än rekommenderad dos men det har funkat för mig.Sedan tar jag inte alla ,det är kanske fel det också.Något år har jag tagit alla lamm och då tar jag valbazen.  Det finns många alternativ och flera kan vara rätt.
Lars

Birgit

« Svar #12 skrivet: 25 aug-09 kl 20:12 »
Kan bara instämma, ulfg.
Vi skapar problemen själva, men hur tar vi oss ur dem?
Framförallt bör man ha någon form av växel/sambete med andra djurslag. Inte för små beten och dessutom med stor variation, så de kan söka upp ämnen som naturligt höjer deras immunförsvar.
Använd fjäderfä att rensa hagarna på parasiter? Användes förr, men är det någon som gör det nu?
Själv har jag kor och hästar som växlar med fåren. Skulle gärna vilja ha en rejäl hönsflock med transportabelt hönshus!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 26 aug-09 kl 12:15 »
Att ge mindre avmaskningsmedel än rekommenderad dos måste väl vara det allra bästa sättet att skapa resistenta parasitstammar...!!!

De är ju de maskar som lyckas överleva en avmaskning som utvecklar resistens.

Avmaska med den dosen som krävs, annars avstå!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 26 aug-09 kl 13:29 »
Håller fullständigt med vallhunden! Det är ju PRECIS så man gör för att selektera ut resistenta parasiter  :o

Vad tror TS att han vinner på att minska dosen ???
Har man inte råd att avmaska ordentligt så är det bättre att låta bli helt!

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 26 aug-09 kl 22:10 »
Jag har råd jag lever inte på fåren så jag har gott om pengar till avmaskningsmedel.Resistenta parasiter på en lite för låg dos vartannat år på slaktlamm,ok vi har lite olika åsikter .Har ni med vågen när ni åker iväg och avmaskar ?.

Lars

Birgit

« Svar #16 skrivet: 27 aug-09 kl 06:51 »
Jag hller inte fullständigt med Vallhunden. Finns forskningsresultat på detta?
Dessutom är det ett gift och där skulle jag nog föredra att hellre ge mindre än mer. Speciellt om man inte har en exakt doserare. Det är fortfarande gift, lammen får också nedsatt immunförsvar av det, det förgiftar omgivande miljö.
Själv avmaskar jag inte alls på bete, utan plockar in djuren. Men väger bara stickprov. Avmaskar bara då träckprov tydligt visar på behov.
Resistenta parasiter får man väl främst av att använda samma preparat år efter år! För oavsett dos, tar en kur inte död p alla parasiter oavsett resistens!

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 27 aug-09 kl 08:14 »
Det är väl allmänt vedertaget att det är viktigt att inte underdosera maskmedel? Man väger de lamm som ser ut att vara tyngst och ger den dosen till alla. Annars finns det risk för resistens bland parasiterna, det som inte dödar, det härdar...
Däremot finns det inget som bevisar teorin att byte av maskmedel förhindrar resistens (enligt nyaste Får). Man väljer ju maskmedel efter vilka parasiter man har, om man byter medel 'bara för att' så kan man ju missa de parasiter som finns och istället behandla för de man inte har... 
 Det viktigaste vi kan göra är att undvika onödig avmaskning genom förebyggande åtgärder. Och att vi doserar rätt, avmaskar på rätt sätt och vid rätt tidpunkt om vi måste göra det. På vilket sätt slår maskmedlet ut immunförsvaret?
Jag vet inte om Ivomec är så mycket giftigare än andra medel? Men det är långtidsverkande och har därmed längre karens. Vissa hundraser tål inte den verksamma beståndsdelen i Ivomec, bla Collieraser, (undrar om det inte gäller spetsar också?), så man får vara försiktig när man använt Ivomec och har vallhund. Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 27 aug-09 kl 11:04 »
Att ge lammen för låg dos maskmedel tycker jag är:

1. slöseri med maskmedel och pengar, eftersom det då inte har någon verkan.

2. om en avmaskning verkligen behövs och lammet inte får tillräckligt dos för att bli av med masken, så är det djurplågeri (i den meningen att djuret inte blir avmaskat).

3. ett sätt att snabbt skapa resistenta stammar parasiter.

4. dålig framförhållning gällande sin beteshygien, eftersom parasittrycket ökar för varje år.

5. Dålig ekonomi i fårskötselföretaget, eftersom tillväxten på lammen hämmas av parasittrycket.

Om man har motstånd mot att använda avmaskningsmedel så ta ett träckprov!!! Det kanske inte alls behöver avmaskas...
Eller så får du veta att dina djur dignar av inälvsparasiter - befria dom då från dom!

Ger du bara halv dosen av penicillin som skrivs ut till dina barn också? Avslutar du penicillinkuren så fort barnet känner sig lite bättre?

(Jag har aldrig hört talas om att Ivomec i avföringen skulle ha skadat en vallhund, det krävs avsevärda mängder skit för att komma upp i doser som påverkar en hund. Vi pratar kilon ;-)  )
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 27 aug-09 kl 11:43 »
Jag håller med Charlotte.

Det som förvånar mig är att folk inte vet att betet är boven, eller hur man nu ska säga.. Smittan ligger i betet, därför behövs ju en genomtänkt plan hur man hanterar de beten man nu har, för att slippa de värsta problemen. Växelbete, betesputs osv. Jag vill gärna ha gäss som betar av sommartid i mina vinterhagar! Planer finns på det. ( Jag har lite svårt att motivera inskaffandet av gäss för sambon dock, för vi har så ynka lite parasiter, tack o lov! Jag behöver mer argument inom gässanskaffning..  ;D )

Ska vi starta ny tråd i seriös betesplanering gällande parasiter?
Vi har väl kommit så långt vi kan i denna tråd, vi resonerar olika. Det jag spontant oroar mig för är ju hur ska jag kunna köpa in nya baggar och veta att de inte bär på resistenta parasiter...

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser