Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angorakaniner  (läst 4792 gånger)

lottali

• Gäst
Angorakaniner
« skrivet: 07 feb-06 kl 13:12 »
Hej hopp !

Är ny här, hoppas att denna fråga inte varit uppe förut !

Jag undrar lite om Angorakaniner.....Kan det bli någon lönsamhet i att föda upp dessa ? Har för närvarande två dvärgvädurar enbart som hobby. De är mysiga och det kostar ju förvisso inga enorma summor att utfodra dem. Men funderar på att ha Angorakaniner nästa gång. Kan de tjäna sitt eget uppehälle genom ullen ? Måste man ha ett helt gäng för att få någon som helst lönsamhet ? Eller är de bara lämpade om man vill ha ull till husbehov ? Tycker de verkar mysiga i allafall ! Några tips om angora ? Vet bara att de måste ha väldigt rent omkring sig. Men det vill ju alla kaniner ha ! :)

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Angorakaniner
« Svar #1 skrivet: 07 feb-06 kl 21:29 »
Jag har för mig att jag såg en annons om någon (Dalbo angora?) som köper in angoraull. Priset var 40 eller 60 kr/kg, beroende på kvalitet... tror jag.

Här är Dalbo angoras adress iaf: http://www.dalboangora.se/
Jag såg inget om att de köper in ull där, men du kan ju alltid maila och fråga    ;)

Jag tror att du behöver ha ganska många om du vill ha lite inkomst på verksamheten.

Skötsel skall vara som en vanlig kanin, plus mycket halm i buren och klippning var tredje månad.

Själv har jag inga angoror... än   ;D
Landsflykting i storstan...

lottali

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 feb-06 kl 12:33 »
Tack Potatisblomma ! Jag var in på sidan och kikade, den var jättebra och jag tänker kontakta dem !/L

trollpip

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 09 feb-06 kl 15:56 »
Jag köpte just boken som ägaren till Dalbo Angora skrivit. Den tar upp fakta om angorakaninen, historia, skötselråd, klippning etc. Jag tycker att den var mkt läsvärd!!! Med frakt gick allt på ca 300 kr.
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

lottali

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 feb-06 kl 23:15 »
Jag köper nog den boken då ! Men först tänkte jag åka dit och hälsa på. :)

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #5 skrivet: 10 feb-06 kl 09:47 »
Jag är också nyfiken på angorakaniner. Hur mycket ull får man från en kanin/klippning? Känns som att man behöver ett gäng för att få ihop ull till en tröja  :)
/Lili

Maleficum

• Tizzy's Angora
    • Uppland
    • Tizzy´s angorakaniner och skrattduvor
« Svar #6 skrivet: 23 apr-06 kl 19:18 »
Ta kontakt med angoraföreningen är ett tips. http://www.vialla.com/angora/ detta är deras hemsida. Där står det lite fakta om angoran och ullen iallafall. Tror aldrig man kan lyckas få hållandet av angora att gå runt eftersom ullen inte är så eftertraktad.
Har själv en angora på fyra år mest som sällskapskanin. Har tovat lite av pälsen men har inte så mycket tid tyvärr så har mest samlat päls på hög för eventuellt senare arbete ^^. Ett tips är också att gå kurs i spinnande och tovande (har jag gjort) om man själv vill använda ullen. Att spinna ren angoraull är betydligt svårare än fårull.
Angoran är en mycket trevlig och mysig ras men det krävs ju att man gillar pälsvård ;) och spån ska man inte låta en pälsad angora komma i närheten av! ´Det är rätt förödande och jobbigt (tovar in sig i pälsen på en gång).
Bifogar en bild på min lilla sötnos där det gått nästan en vecka sedan klippning.
If fourteen people believe they were Cleopatra in a former life, does that mean that Cleopatra had split personality disorder?

Smile, it makes people wonder what your up to.

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser