Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker namnet på ett körsbärsträd...  (läst 1791 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Söker namnet på ett körsbärsträd...
« skrivet: 23 aug-09 kl 14:52 »
...som vi hade när jag var liten.

Det var ett träd med mörka bär som när de blev rikitgt mogna var nästa svarta, stora och lagom söta. Innan dess var de ganska sura. Jag har alldeles för mig att de var en dansk sort. Finns det någon som vet vad det kan ha varit. Jag vet att mina föräldrar köpte ett träd -75, men vi hade samma sort på den tomt där jag är född så det var nog från -60 talet nånting. Skulle så gärna vilja få tag i ett sådant igen.
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
SV: Söker namnet på ett körsbärsträd...
« Svar #1 skrivet: 23 aug-09 kl 18:24 »
fick svar på annat forum , den heter Kelleris 16. Någon som har erfarenhet av den?
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #2 skrivet: 23 aug-09 kl 19:58 »
De här kanske är bättre…?!

SAFIR, Zon I-IV
Försöksstation Pillnitz i östra Tyskland. Korsning mellan Skuggmorell och Heimanns 23. Sedan 1991 i handel.
Trädet: Växer medelstark och bildar rund krona med tät förgrenning.
Frukt: Mycket stor, vikten är 7.5 gr. Mörkröd nästan svart. Köttet är mörkrött och något mjukt. Smaken är romatisk och sötsur.
Blomning: Medeltidig, sorten är självfertil, genom pollinerig ökar avkastningen.
Mognar: Några dagar tidigare än Skuggmorell
Jord/växtplats: Lätta, varma, näringsrika jordar med ett Ph på 6.5-7.
Användning: Ät- och hushållsbär.
Övrigt: Pollineras av Skuggmorell, Fanal, Stella. Safir är resistent mot Monilia (Grentorka)

Eller den här:

KARNEOL, Zon I-IV
Försöksstation Pillnitz i östra Tyskland. Korsning mellan Korös och Skuggmorell. I handel sedan 1990.
Trädet: Växer kraftigare än Skuggmorell och bildar en utbredd kronan. Beskärning rekommenderas.
Frukt: Stor till mycket stor. Vikt 6.8 gr. (Skuggmorell 5.2 gr) .Mörkröd till brunröd. Köttet är fast, mörkrött och sött. Skaftet är kort.
Blomning: Något tidigare än Skuggmorell.
Mognar: Mitten till slutet av juli. Några dagar tidigare än Skuggmorell.
Jord/växtplats: Lätta, varma, näringsrika jordar och ett Ph värde på 6.5 - 7.
Användning: Ät- och hushållsbär.
Övrigt: Delvis självfertil, genom pollinering ökar avkastningen. Pollineras av Skuggmorell, Sötkörsbär och Prunus avium. Karneol är resistent mot Monilia ( Grentorka).

Erfarenheter?

lördag

« Svar #3 skrivet: 26 aug-09 kl 13:12 »
Jag har för mig att sorten inte rekommenderas längre eftersom den lätt får
blom- och grentorka! Välj hellre en annan sort... Lycka till!

NorrgårdsYlva

« Svar #4 skrivet: 26 aug-09 kl 23:01 »
Sorten Fanal ska vara resistent mot monilia
Amalgamskadad elöverkänslig elingenjör som gått i däck av DECT-telefoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser