Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur avgöra att spannmmålet är moget?  (läst 8958 gånger)

louise

• Gäst
SV: Hur avgöra att spannmmålet är moget?
« Svar #20 skrivet: 06 sep-09 kl 22:15 »
Äh, Foppa, du får komma med ordentlig fakta, inte bara en dystopi.

louise

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 06 sep-09 kl 22:30 »
Diskussionen handlar inte om att sälja. Den handlar om 1) vad är det svarta på kärnorna 2) vad man ha kärnor med svart på till?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 06 sep-09 kl 22:40 »
Jag har aldrig råkat ut för sot eller nåt sånt på havre, det är nog inte vanligt förekommande.
Är kärnorna normalhårda inuti så tror jag i första hand på att det svartnat utanpå pga vädret dvs det eviga regnandet.
Lämnar som vanligt inga garantier, men ser kärnorna friska ut inuti så duger det säkert bra till foder.

Existens?

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 06 sep-09 kl 23:18 »
Mögel lär det inte vara iaf, det är för tidigt och riktigt så eländigt har inte vädret varit, om än nästan. Vad gäller tidpunkten så verkar det ju vara precis lagom för bindarskörd, försent är det ju först om alla kärnor drösar ur när man kör igång bindaren. Men det får man ju anpassa med försiktig körning isåfall.

Det svarta är förmodligen nån form av rost eller sot, har du skalat av allt bös så du ser på själva kärnan hur den ser ut? Havre kan vara lite svartaktig i ena änden, inget att bry sig om ifall man ska fodra med den.
 Att fixa till utsäde är ju ett annat kapitel med rensning och allt om det ska bli bra.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #24 skrivet: 07 sep-09 kl 00:05 »
Jag är en bonde som är gammal nog att minnas självbindarna i aktion, även om jag inte kört själv. Havren är väl det knepigaste sädesslaget att bedöma. Den måste tas i tid eftersom den annars lätt dröser. Det går inte att vänta in stråmognad, man tar den medan en del strån fortfarande är delvis gröna. Sår man sent blir det ofta Fritflugeangrepp vilket ger grönskott och dessa går inte att invänta, de tas helt gröna. Sätt upp kärvarna på störar så eftermognar havren. Sitter det svarta på agnarna, eller själva kärnan? Det är väldigt ovanligt att havren blir oanvändbar på grund av skador i fält, så länge den står upp. Vilken sort odlar du? Det skiljer en del i stråmognaden hos olika sorter, vilket brukar nämnas i sortbeskrivningen. Den gamla Selmahavren tex. var ofta tröskmogen fast strået fortfarande kunde vara delvis grönt. Det går inte så bra att utfodra djuren med havren som den är, kärnan mårte bearbetas genom krossning eller malning, annars kommer den att passera osmält genom djurens magar. Jag kan inte tro att du sått så omänskligt sent att havren inte är bindaremogen i dag, ut och kör!
"Kärleken är livets bäste vän"

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 07 sep-09 kl 08:07 »
Det är Sol II jag har sått.

Djur är olika, får äter hel mat, grisar krossad.  Men helst vill jag ha de till utsäde nästa år.

Det är både kärnan och agnarna, som är svarta längst ut.

louise

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 sep-09 kl 08:57 »
Jaha. Så är havren skördad. Står på stubben i gruppre om sex kärvar, efter instruktion av säljaren av självbindaren.

Men.. vädret ser ju inte lysande ut, det har regnat i natt. Ska vända kärvarna då, också efter instruktion av säljaren.

Men.. de kan väl inte stå ute om det fortsätter regna, och jag vet inte hur jag ska få de att stå så luftift inne. Jag har nog plats på rännet om de får stå tätt på nåt sätt.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #27 skrivet: 13 sep-09 kl 10:39 »
Våta kärvar torkar upp dåligt inne i ladan.
Dom bör kännas torra innan man tar in dom, annars kan det mögla.
Kolla långtidprognosen, blir det regn varje dag så kan det vara idé att ställa kärvarna luftigt och i korsdrag inomhus.
Enstaka skurar, då trivs dom nog bättre ute.

louise

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 sep-09 kl 12:33 »
tack! det vekrr faktiskt som att det ska va någorlunda uppehålll hela veckan. Och det blåser på bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 5 användare
torbjorn, pow, Hantverkare92, simon.arvestrand, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser