Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt som kissar inne..  (läst 17588 gånger)

Azeman

• Gäst
Re:Katt som kissar inne..
« Svar #20 skrivet: 01 jun-06 kl 22:24 »
Kastrering är helt okej från 6 månaders ålder! Har din veterinär inte koll på det kanske du ska vända dig nån annastans ;) Om katten nu är över 6 månader, men det tolkade jag det som?

Förhoppningsvis kommer det lösa sig med kastreringen, annars finns det lite fler saker. Är du säker på att han inte har urinvägsinfektion? Katter som får UVI får ju ont, och då de börjar förknippa lådan med smärta sätter de sig ofta på andra ställen, gärna mjuka saker. Kolla upp det också!

Sen kan ni ju täcka över kissvänglia saker, t ex vedkorgen. Köp en billig presenning och lägg över, det prasslar otäckt och är INTE kul att kissa på eftersom kisset inte försvinner nånstans ;) Som sagt, det kan även funka att ställa en skål mat precis där han brukar kissa eftersom katter är renliga och inte vill utföra sina behov där de äter. Skäll aldrig på honom när han kissar fel, men beröm väldigt mycket och ge mycket positiv uppmärksamhet när han kissar rätt. Hm. Det finns många fler tips på ett superkattforum som finns på http://home.katter.nu/kattforum - kolla gärna in där! Lycka till!

katt pojkar ska väll vara minst 8 månader . då även pojkarna här vart kastrerade.

Azeman

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 01 jun-06 kl 22:28 »
Ænnu ett tips: Bløt ett papper med hans kiss och lægg det i sandlådan som du vill att han ska anvænda. Då har han sin lukt dær och går kanske dit.
Han ær ju inte så liten længre så han tål att du sæger till honom med ett nej och ett fræs-ljud om du ertappar honom. Om du hittar
en flæck som han gjort så kan du visa honom den och sedan bæra honom till lådan. Det senare kanske han inte begriper, men i så fall ær det inte mer med det.
Katter kan vara envisa, en del ær inte lættuktade alls. Vintern -05 så tog jag hand om en ung hane åt en kompis. Att væssa klorna på
badrumstapeten något han verkligen gillade, och jag kunde inte stænga dørren dit pga risk før att vattenledningen kunde frysa.
Jag børjade med att sæga nej och jaga ut honom... han gjorde om det. Jag fångade honom, såg honom i øgonen och fræste. Han gjorde om det ændå.... Till slut så stod det på liv och død. Skulle jag
få fortsætta hyra stugan måste jag uppfostra kattskrællet.
Då till sist då jag återligen hørde det vælbekanta kløsljudet så fångade jag honom -inte helt lætt før vid det laget visste han att han gjort någåt som jag inte gillade. Tog honom i nackskinnet och
spolade honom i iskallt vatten. Då gav han upp! Tapeten fick vara
ifred. Jag ær inte stolt øver att jag misshandlade Lotus, men vad gøra? Han var ungefær ett halvår då och han blev inte psykiskt
knæckt utan væxte och blev vacker och stolt, som katter ska vara.

så behöver man verkligen inte göra. misshandla djur e, som nå okänslig djurplågare :S.

Hade du inte klösträd eller bräda då??

Man ska ALDRIG misshandla djur,. Vad dom än gör. Eller skricka åt dom! Det äre värsta som finns...

Alla sacker har sin annledning. Lev in dig i katten istället och "läs" på din katt och försök och förstå den så brukar man komma in lösning.

Djuplågare ska inte ha djur.

Azeman

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 01 jun-06 kl 22:35 »
Det finns alltid en orsak till att katter kissar överallt. Är det inte pga könsmognad, är det ofta en protest mot någon förändring, ny familjemedlem (djur eller människa), ommöblering, längre tid ensam mm, ny kattsand mm mm.

Tänkte just skriva precis samma sak ^^

Anna.D

« Svar #23 skrivet: 02 jun-06 kl 18:34 »
Jag tror ju inte att katten förstår varför man spolar han i vatten?/Anna :-\

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #24 skrivet: 02 jun-06 kl 19:29 »
Nä, konsekvensen av kattens handlande måste komma omedelbart, annars kan den inte se sambandet.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #25 skrivet: 13 jul-06 kl 15:15 »
Nu tar jag upp den här tråden igen... En kompis har precis flyttat till en ny lägenhet med familj och två katter. Den ena katten har börjat kissa inne, hon kissar på allt tyg som ligger framme. Är det någon som har tips? Det är ju svårt att preparera med citron eller kaffesump, eftersom det inte är på en bestämd plats...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Lena A

« Svar #26 skrivet: 13 jul-06 kl 15:40 »
Nettus, det låter som en protest från kattens sida. Du skriver att din kompis flyttat in i en lägenhet. Bodde de i hus förut och katterna kanske kunde gå ut?  Kanske upplever katten lägenheten som för liten? Finns det fler än en sandlåda? Kanske sandlådan är placerad på fel ställe? Katten behöver ro och inte en massa spring omkring sig om den ska använda sandlådan.  Är sandlådan ren?  Är den uttråkad? Leksaker?

Man måste fundera på vad som ändrats i kattens liv för att kunna avhjälpa protesten. Det är ju inte kattens fel att den flyttat.

Annars är det inget fel att ha katter som enbart innekatter. Det är ju inte lämpligt att släppa ut sina katter när man bor i en stad mitt i stan eller bredvid mycket trafikerade vägar/gator. Katter anpassar sig och får bra liv ändå. Jag har själv haft innekatter i många år och det har fungerat bra. Vi har gett dem leksaker och olika lekställningar, så att de kan sysselsätta sig.

Du får nog svar från andra också. Se tidigare inlägg här.

Hoppas den lilla katten kan anpassa sig till sitt nya liv.

« Senast ändrad: 13 jul-06 kl 15:50 av Lena A »

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #27 skrivet: 13 jul-06 kl 18:56 »
Nu tar jag upp den här tråden igen... En kompis har precis flyttat till en ny lägenhet med familj och två katter. Den ena katten har börjat kissa inne, hon kissar på allt tyg som ligger framme. Är det någon som har tips? Det är ju svårt att preparera med citron eller kaffesump, eftersom det inte är på en bestämd plats...

Det kan också vara så att katten, om det är en hona, börjat bli könsmogen och då kan det hjälpa att sterilisera henne. En vän till mig råkade ut för samma sak. Hennes katt slutade kissa överallt när hon var steriliserad.
Men det kan mycket väl vara en form av protest också, som Lena A säger. Hon kan ge det lite tid, ge katten mycket uppmärksamhet och försöka undvika ha tyg framme, stänga dörren till sovrummet eller, om de har möjlighet till det, rentav ha katten tillfälligt i endast ett av rummen.
Men katter tycker det är jobbigt med oro och flytt och miljöombyte. Jag vill minnas att min Ronja protestkissade i några hörn i huset när vi precis hade flyttat in.
Lycka till!
Why be normal when you can be yourself?

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser