Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga på plint?  (läst 22413 gånger)

mr. burns

Bygga på plint?
« skrivet: 21 aug-09 kl 19:06 »
Jag har planer på att bygga mig ett nytt hus på Ca 80m2 i bottenyta enplans.
Där jag skall bygga är det massa vatten i backen och dessutom berg.
Så min tanke är att bygga alltihop på plint.
Vad finns det för fördelar resp. nackdelar med detta?

Huggorm

• Gäst
SV: Bygga på plint?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-09 kl 20:08 »
Jag har planer på att bygga mig ett nytt hus på Ca 80m2 i bottenyta enplans.
Där jag skall bygga är det massa vatten i backen och dessutom berg.
Så min tanke är att bygga alltihop på plint.
Vad finns det för fördelar resp. nackdelar med detta?

Är det blött och bergigt skulle jag också satsa på plintar. Alternativet är att spränga bort berget, och fylla massorna i blöthålet under resten av huset och gjuta platta ovanpå, men det lär ju bli betydligt dyrare

mr. burns

« Svar #2 skrivet: 21 aug-09 kl 20:25 »
Det blir nog plint, ju mer jag läser om det ju bättre verkar det vara, det gäller bara att övertala kommun att det är en bra plan.
Spränga vill jag inte, den lilla bergknallen jag har tycker jag är fin. 

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 aug-09 kl 20:33 »
Precis, en bergknalle och ett fuktigt parti är perfekta för att anlägga en intressant trädgård. Förhoppningsvis fortsätter bergknallen under det blöta området så att du kan gräva gjuta plintarna direkt på urberget, så står huset kvar till domedagen

sub rosa

« Svar #4 skrivet: 21 aug-09 kl 20:49 »
Att bygga på plintar är klart underskattat och i ditt fall en god idé. Svårigheten kan vara frostfritt VA/Avlopp. Vill man och ändå tänker i dessa banor kan höjder på dessa plintar/stolpar möjliggöra utrymme för Carport, vindskyddati hägn, vedföråd eller annat. Desutom kan man komma upp i solen och lövverket om träden får stå kvar. Du undviker problem med fukt i trossbotten utan platta eller torpargrund  
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

mr. burns

« Svar #5 skrivet: 21 aug-09 kl 21:09 »
Gott o höra era åsikter.
Kan det finnas något som talar emot plintgrund när man skall ta det med kommun? idag har jag bygglov på torpargrund.

massey-35

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 22 aug-09 kl 01:09 »
är det tillåtet?
för ett par år (2005)sedan såvitt jag vet är det inte tillåtet att byga på plint eller torpargrund. numer enligt vad jag vet så måste man gjuta platta och det är på grund av mögeluppkomsten pga dåliga erfarenheter av plint/torpargrund. men hör med din kommun dom vet bäst
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

mr. burns

« Svar #7 skrivet: 22 aug-09 kl 09:45 »
Jag har byggnadstillstånd på ett hus med torpargrund idag ifrån 2005.
Dessutom så byggs det en del nyfunkishus på plint så att det inte skulle vara godkänt tror jag inte.

Jag hade ifrån början tänkt att bygga ett hus på torpargrund med hel platta under, men efter att jag började gräva lite i backen så insåg jag att det inte var en så bra ide. (vatten och bohuslänsk granit). Det var då plintplanen började att ta form.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #8 skrivet: 22 aug-09 kl 11:33 »
Jag anser att plint måste vara det bästa sättet att bygga. Det är lätt att komma under och se att inget skumt har hänt. Mögel eller så och dessutom luftar det alldeles utmärkt ;) Ser faktiskt inte några nackdelar så länge plintarna står stadigt.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 aug-09 kl 12:37 »
Enda nackdelen är väll det estetiska då, men det är ju individuellt mellan både hus och betraktare

mr. burns

« Svar #10 skrivet: 22 aug-09 kl 13:11 »
Det estetiska kan man ju alltid diskutera.
Jag har funderat på om man kan lägga ett antal huggna granitblock på varandra, om jag tar Cobran o drar ett 32mm hål i centrum och sedan skickar en rostfri stång rätt igenom så ser det ut som en gammel sjöbod. kanske inte på alla plintar men iallafall på de som syns.

Jag tror att jag tänker lägga upp det inför kommun som ett miljöargument att få bygga på plint.
Jag menar, transporten på kanske 10-15 m3 grus+all betong, och detta skall fraktas med färja o bil o traktor o grejjor.
Så det måste bli en stor miljövinst o bygga på plint.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #11 skrivet: 22 aug-09 kl 13:28 »
eller så kan man göra som en liten spalje runtom så "försvinner" det fula litegrann. Så får man ha en liten ingång nånstans.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 22 aug-09 kl 13:36 »
är det tillåtet?
för ett par år (2005)sedan såvitt jag vet är det inte tillåtet att byga på plint eller torpargrund. numer enligt vad jag vet så måste man gjuta platta och det är på grund av mögeluppkomsten pga dåliga erfarenheter av plint/torpargrund. men hör med din kommun dom vet bäst

Ja, det är tillåtet att bygga på plint och torpargrund. Jag arbetade –05/-06 som assistent åt en bygglovsingenjör på ett byggkontor, både med administration och ute i fält, och det byggdes (och byggs) med båda varianterna.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 22 aug-09 kl 13:45 »
Enda nackdelen är väll det estetiska då, men det är ju individuellt mellan både hus och betraktare

Tomten som jag väntar svar på är en kuperad bergstomt. Jag har också tänkt använda plintar men… det är så fult tycker jag. Det är kanske svårt att använda knutstenar, få alla hörnen i våg? Funderar på att mura in plintarna med flata stenar för att dölja eländet.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 22 aug-09 kl 14:44 »
Det estetiska kan man ju alltid diskutera.
Jag har funderat på om man kan lägga ett antal huggna granitblock på varandra, om jag tar Cobran o drar ett 32mm hål i centrum och sedan skickar en rostfri stång rätt igenom så ser det ut som en gammel sjöbod. kanske inte på alla plintar men iallafall på de som syns.

Jag tror att jag tänker lägga upp det inför kommun som ett miljöargument att få bygga på plint.
Jag menar, transporten på kanske 10-15 m3 grus+all betong, och detta skall fraktas med färja o bil o traktor o grejjor.
Så det måste bli en stor miljövinst o bygga på plint.

Tomten ligger alltså på någon av öarna i skärgården - då har byggnadsnämnden säkert en mängd krav på hur du skall bygga ditt hus. Men bygger du plintar av granit kan du ju alltid motivera det med att du vill hylla den gamla stenhuggarindustrin, det kan hjälpa. Eller också kanske dom inte bryr sig alls, det verkar vara tur och träff.

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 22 aug-09 kl 14:47 »
Tomten som jag väntar svar på är en kuperad bergstomt. Jag har också tänkt använda plintar men… det är så fult tycker jag. Det är kanske svårt att använda knutstenar, få alla hörnen i våg? Funderar på att mura in plintarna med flata stenar för att dölja eländet.

Det borde inte vara något problem. Antingen kan du mura av mindre stenblock, och välja så du får rätt höjd. Eller om du vill ha hela, huggda granitplintar, så kan du gjuta ett fundament under marknivå som är anpassat så du får exakt rätt höjd. Bygger du timmerhus så kan man nog även hugga ur lite i bottenstocken om någon plint är lite hög. Så än finns det hopp  :D

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 22 aug-09 kl 14:55 »
Det borde inte vara något problem. Antingen kan du mura av mindre stenblock, och välja så du får rätt höjd. Eller om du vill ha hela, huggda granitplintar, så kan du gjuta ett fundament under marknivå som är anpassat så du får exakt rätt höjd. Bygger du timmerhus så kan man nog även hugga ur lite i bottenstocken om någon plint är lite hög. Så än finns det hopp  :D

Ja men herreguuud. Att jag inte tänkte så. Detta borde jag ju ha kunnat räkna ut. Men man låser sig i sina tankebanor uppenbarligen.

Du är smart du. Tre varianter på att lösa problemet. Det var inte dåligt. Tack!  :D

Åter nr 1/13

mr. burns

« Svar #17 skrivet: 22 aug-09 kl 15:44 »
Tomten ligger alltså på någon av öarna i skärgården - då har byggnadsnämnden säkert en mängd krav på hur du skall bygga ditt hus. Men bygger du plintar av granit kan du ju alltid motivera det med att du vill hylla den gamla stenhuggarindustrin, det kan hjälpa. Eller också kanske dom inte bryr sig alls, det verkar vara tur och träff.

Man kan bygga vad och var som helst bara man är norrman.
Jag har läst på lite i "min" planbestämmelse och där står det inget om vad det skall vara för grund. Det står däremot i planbestämmelsen på andra delar av holmen uttryckligen att där får det inte byggas på plint, så det finns kanske hopp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser