Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur smakar..........  (läst 2849 gånger)

slöfocken

hur smakar..........
« skrivet: 20 aug-09 kl 23:33 »
Hej.

hade en Diskussion hemma ang smak på får/tacka, o jag menar att får/ tackor (äldre än 1är) smakar bra. frugan menar att endast lamm (under 1år) går att använda. vi har slaktat tidigare, o fått kofta smak på baggar(3 år). vet ej vad det beror på.

hur upplever ni smaken på, lamm, tacka, bagge?

slöfocken
« Senast ändrad: 20 aug-09 kl 23:37 av slöfocken »

Vilse

• Gäst
SV: hur smakar..........
« Svar #1 skrivet: 21 aug-09 kl 00:30 »
Skillnaden lamm, tacka, bagge ska bara vara koktiden...
Har aetit alla sorter...
Anvaender slow cooker...

Om okastrerade bagge ska aetas saa ska man enligt min "homekill-butcher" ta livet av baggen och skaera bort dingelidongarna fort som tusan,,helst i ett enda handgrepp,, hur man nu goer det? :)

Om baggen doedas och det tar foer laang tid at ta bort dingelidongarna saa faergas koettet och blir inte gott..

ovaanstaende enligt the homekill man...

Birgit

« Svar #2 skrivet: 21 aug-09 kl 08:27 »
Skillnaden i smak beror oftast på ras och uppfödningsmetoder. Köttraser sätter mer fett, tidigare än lantraser. Intensiv uppfödning med spannmål ger snabbare fettansättning. Detta i kombination ger en smak av "kofta" eller snarare härsket fett. Spannmålsuppfödda djurs fett har kortare hållbarhet också än djur som bara betar och äter hö/ensilage. Plus att betande djur har rejält mycket bättre fettsyra.

Baggar får en säregen smak i anslutning till brunstperiod och framförallt om de används i avel. Man bör aldrig slakta en bagge i direkt anslutning till detta utan vänta åtminstone 4 - 6v. Annars går det oftast att äta även äldre baggar också.
Vi har själva ätit äldre baggar och tackor uppåt 10-års åldern utan några smakproblem.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 21 aug-09 kl 11:35 »
Min tjatiga farsa ville bara ha lammkött - får gick ju absolut inte! Men han prutade och hade sig så till slut fick han kött från en tacka på 4 år bara som hämnd.  :)

Han hade aldrig ätit så fint lammkött tidigare...  ;D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 21 aug-09 kl 19:36 »
Min tjatiga farsa ville bara ha lammkött - får gick ju absolut inte! Men han prutade och hade sig så till slut fick han kött från en tacka på 4 år bara som hämnd.  :)

Han hade aldrig ätit så fint lammkött tidigare...  ;D

;D ;D ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fåraherden

• -
« Svar #5 skrivet: 21 aug-09 kl 19:43 »
Det går fint att äta allt fårkött. Precis som någon säger, koftsmaken sitter i fettet. Mer fettansättning, mer koftsmak.
Men om man putsar bort fettet så smakar det inte kofta.
Mindre feta raser ger mindre koftsmak.

Äldre djur kan smaka mustigare. Kok-stektid blir givetvis längre. Om man inte gillar den skarpa smaken kan man anpassa tilllagningen. Mer marinad, rökning som exempel. Rökt stek från exempelvis en gammal bagge är makalöst.

Allt får kan smaka kofta om man råkar kladda med pälsen mot köttet när man slaktar. Pungen och testiklarna  tror jag har föga inverkan, en myt. Invandrarna käkar ju inte sällan testiklarna. De ligger med exempelvis i grytor, skakar inte illa för det.
Nu kan man ju skära bort pungen ändå eftersom åtminstone jag tycker att det är lite oaptitligt att äta den.
Var på på fest hos bosnier som köpt lamm. De bjöd på testikel, utmärkt, ända itlls jag fick veta var det var.

Precis som någon sa tycker jag kött från de så kallade köttraserna oftare lider av för mycket fettansättning.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 21 aug-09 kl 19:58 »
Min fårgranne sa vid nåt tillfälle att om man ville ha lite mindre fårsmak/koftasmak eller vad man nu vill kalla det så skulle man gnida in köttet med citron en stund innan tillagning. Nån som provat?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fåraherden

• -
« Svar #7 skrivet: 21 aug-09 kl 21:24 »
Japp, funkar om man vill ha något mindre sträv smak. Ett annat knep är att om man exempelvis steker en stor lammstek, som suttit på en lite för åldrigt lamm, ös med stark kaffe-latte under stekningen i ugnen. Det lärde mig Anna- Lisa 95. Hon körde med kaffe och grädde. Det funkar klockrent och blir skitgott, smakar alltså inte kaffe, kaffet liksom processar med något annat i steken.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 21 aug-09 kl 23:05 »
Japp, funkar om man vill ha något mindre sträv smak. Ett annat knep är att om man exempelvis steker en stor lammstek, som suttit på en lite för åldrigt lamm, ös med stark kaffe-latte under stekningen i ugnen. Det lärde mig Anna- Lisa 95. Hon körde med kaffe och grädde. Det funkar klockrent och blir skitgott, smakar alltså inte kaffe, kaffet liksom processar med något annat i steken.
Kemisk reaktion, precis som med citronen antar jag.

ulfg

« Svar #9 skrivet: 22 aug-09 kl 07:58 »
I min värld är skillnaden mellan lamm- och fårkött ungefär som skillnaden mellan kalv och nöt. I franska kokböcker läser jag att man det skall vara kött från 1-4 åriga får  till de lite mustigare anrättningarna som grytor. Även när man röker fårfioler är fårkött att föredra. Jag förstår ibland inte riktigt filosofin med att att vilja minska ner mustigheten i köttsmaken på fårkött. Lammkött är lite mesigt ibland, då är det gott med ett lite mörkare kött med mer karaktär och större styckdetaljer. På Gotland finns det visst de som slaktar först efter ett år. Då får de stora, bättre betalda skinn. Och - enligt min mening - godare kött...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #10 skrivet: 22 aug-09 kl 13:29 »
Om man råkat komma åt köttet med ullen går det bra att tvätta av det kontaminerade köttet med lite ättika..

En som gärna äter bagge  ;)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Birgit

« Svar #11 skrivet: 22 aug-09 kl 13:47 »
Håller med ulfg. angående ålder på kött.
Sedan är det som så att framförallt handjur utsöndrar en stark doft/smak när det är brunstsäsong. Galtar är ju bekant, men får och rådjur har det också. Getabockar fortsätter att lukta när de väl börjat t.ex.
Men vad gäller fåren är det bara att vänta lite så försvinner den smaken.

Imina

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 22 aug-09 kl 15:32 »

Fårköttet i vår frys kommer dels från landskapsvårdande pälsfår, dels från turboköttraser.
Köttet skiljer sig otroligt i kvalitet, och det är med visst motstånd jag tinar upp en turbostek, eftersom jag inte alls är förtjust i fårsmaken. Det blir mest kokekött och grytor av dem, medan jag gärna äter pälsfårens kött i renare form. Och köttraserna slaktas mycket yngre än de andra...
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

ulfg

« Svar #13 skrivet: 22 aug-09 kl 19:54 »
För att spinna vidare på Iminas resonemang skulle det vara intressant att föda upp gutar på skogs-, alvarbete med inslag av ljung och tall (vinterbete). Det borde bli ett ganska magert kött på långsamväxande djur med kanske en intressant mörk smak som drar åt vilt till. Om man kan sälja in det som lamm med viltsmak till kräsna kunder kombinerat med naturvårdspengar vore det kanske en intressant nisch?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

« Svar #14 skrivet: 23 aug-09 kl 08:19 »
Precis min uppfödningsmodell, bortsett från alvarmarker som saknas på småländska höglandet ;)
Bara grovfoder och sly, lång betessäsong och slakt när de är lagom! Vissa lamm är färdiga på hösten, medan andra får gå ut och beta lite nästa vår innan slakt.
Då får man bättre smak på köttet + att man kan ta tillvara på skinnen.
Vad jag och en hel del andra upptäckt är att både gutefår och roslagsfår (gäller säkert de flesta allmogeraser) går att slakta som "lamm" tills de är omkring 1½ år. De har alltså inte fällt tänder eller ändrat färg på benytorna.

Fåraherden

• -
« Svar #15 skrivet: 23 aug-09 kl 08:36 »
Jag måste  tillstå att mina gutelamm inte växer särskilt sakta. Men då rör det sig iof inte något magert allvarsbete. Däremot är klassningen på mina gutelamm, gutekorsningar mycket bättre än på de rena köttraser jag provat.

Har nog tur att ha ett slakteri som uppskattar den kvaliteten.

slöfocken

« Svar #16 skrivet: 23 aug-09 kl 09:30 »
Citera
Jag måste  tillstå att mina gutelamm inte växer särskilt sakta.

hur fort växer dina får, om man får fråga? jag läser ofta att lammen är slaktmogna efter en så där 3-4 månder, men det kanske gäller bara köttraser.

antar betet har betydelse eller?

Fåraherden

• -
« Svar #17 skrivet: 23 aug-09 kl 17:31 »
Betets kvalitet avgör, det är riktigt. Jag slaktar i morgon. Lammen födda under tidigare delen av mars. Skulle nog gått att ta dem redan i början, mitten av juli, vi tog ett par då, för sommarens grill. De var bra, men inte jättestora, cirka 20 kilo.

Jag har inväntat slakteriet. Tror dock inte någon månad extra är någon nackdel, tvärt om. Lammen kostar ju inget när de bara betar.

Tre månader går, speciellt om man kör med en del med kraftfoder. Själv har jag i år provat helt kraftfoderfri uppfödning. Jag har kört putsade beten. Släppt upp dem till ungefär gräsmatta plus, sedan flyttat efter efter cirka två-tre veckor.

Lite pyssel, men kul också.

Tror de flesta rasers lamm är jämförbara. Däremot växer inga djur fort om man har dåligt bete. Tror inte på magert bete som metod att nå god köttkvalitet. Åtminstone för mig har det varit precis tvärt om. Då menar jag även smaken. Spannmål däremot, tror jag man kan slopa, men det är vad jag tror.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser