Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torgförsäljning  (läst 15099 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Torgförsäljning
« Svar #60 skrivet: 03 sep-09 kl 19:27 »
Jag använder Herma själv, Superprint ¤40 mm rund No. 4476, 24 per sida. Men någon taskigare programvara än Hermas har jag nog aldrig skådat.
Finns det andra program som är kompatibla för samma format? (alltså Hermas etikettformat?)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #61 skrivet: 03 sep-09 kl 19:31 »
Sten-Åke: Tack för tipset, jag skall kolla det i bokhandeln! Jag har använt självhäftande etiketter tidigare men de blev dels buckliga i kylen och dels så var de helt omöjlig att diska bort.
« Senast ändrad: 03 sep-09 kl 19:35 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 03 sep-09 kl 20:06 »
Har man sådana krav är de gummerade hur bra som helst, man kan ta bort dem med varmvatten.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #63 skrivet: 03 sep-09 kl 20:16 »
Det låter ju bra, vad är det för gummerat papper du har?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 03 sep-09 kl 20:34 »
http://allt-fraktfritt.com/etiketter-etikettpapper-12/artinova-gummerat-och-bestruket-papper-100-st-a4-ark-74.html

Det finns en tråd EAN-kod ett par sidor tillbaka i forumet (biodling) för bara ett litet tag sedan, denna länk kom upp där.

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=68884.0

Den fungerar i laserskrivare men tänk bara på vilken sida som man skall skriva på (känn efter klibb) innan den klibbar på trumman på skrivaren.
Man får köra ett antal sidor 5-10 st innan den blir ren igen och har man otur kan det bli värre än så, jag kanske hade tur som bara lyckades få ett blad fel.

Sök efter flera alternativa leverantörer!
« Senast ändrad: 03 sep-09 kl 20:36 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 11 sep-09 kl 15:55 »
Har ni också blivit uppringda av putta odlare som ogillar att man nämner deras honung på forumen?

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 11 sep-09 kl 17:00 »
Nä det har inte hänt.
Men kan förstå dom om man hänger ut dom som skojare och säljare av en undermålig produkt.
MVH Anders Wizping

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 11 sep-09 kl 19:02 »
Man är så bra på att hänga ut sig själva i butikerna i så fall med en suspekt burk och eget namn som någon konsument inte tyckte var så trevlig.
Någon = Vi som provar allt vi kommer över och mäter allt från Brix till torrsubstans. Är konsumentinformation brottsligt?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 13 sep-09 kl 07:06 »
Valoratrade distribuerar honungsförädlings produkter, jag hittar 14 st.
Ursprungsland för Akacia är inte omnämnt på dess VDN men man kan givetvis anta att den är importerad, alltså hälften av deras produkter är importerade.
Man kan lätt förstå anarkin i honungssverige när det bolag som SBR driver tillsammans med sina medlemmar även konkurrerar med SBR medlemmarnas honung och priset.

Om det är suspekt så gnälls det oändligt på ett annat forum om detta och jag har läst allt man kan skriva om HF där.
Men det värsta är att de som håller de lägsta honungspriserna i butikerna är faktiskt medlemmar i den här lilla organisationen vars förkortning också slutar på "F" och kanske börjar med "B".

En sak inom SBR är jag riktigt nöjd med, det är honungsbedömningen. Vem bedömmer kvaliteten på andra distributörer och EK föreningar?
Är det därför priset är så lågt, mindre bra kvalitet? Eller får man lägga sig så lågt för att komma in i butikerna och processar honungen hårt och snabbt för att det skall bära sig?
En sak är säker, det finns kvaliteteskillnader och dom är stora. Jag sitter med en burk från HF som faktiskt är OK trots att den gått via Valora trade, helt ok kristalliserad honung.
« Senast ändrad: 13 sep-09 kl 07:32 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 13 sep-09 kl 07:29 »
Honungen med vanilj innehåller E-nummer ...

"Fruktos, svensk honung, vatten, pektin, arom, maltodextrin, surhetsreglerande medel (E270), salt, konserveringsmedel (E202, E211), vanilj (extrakt från vaniljstång)."

Två av sorterna importerad kommer från Argentina, de som är ekologiska är också importerade men på nätet finns inte ursprungsland.

Lars i skogen

« Svar #70 skrivet: 13 sep-09 kl 11:52 »
Jag håller på dej Sten- Åke! Marknadsför man sin honung får man naturligtvis vara beredd på alla typer av reaktioner, både på nätet och irl. Inget att gnälla över! Kanske kan man inte stå för sin produkt?

Men sen är inte jag så väldigt negativ som du. Uppenbarligen har man satsat på att konkurrera med pris, so what? Som ny i honungsbranschen är det bara att gilla läget. Fri konkurrens gäller som över allt annars också. Men det är intressanta tider nu! Tycker mej se en förändring av honungsmarknaden, mer medvetna kunder och mer förädlade produkter. Personligen tror jag det finns utrymme för betydligt MER konkurrens på den svenska markanden. Vem blir då vinnare och vem blir förlorare??

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 13 sep-09 kl 14:34 »
Du har raderat ditt inlägg om prisdumping! Jag vet, kritiserar man något blir det ett herrans liv. Dels anser jag plastburken känns helt fel, skulle aldrig köpa en sådan.
Skillnaden att lämna till HF eller att burka själv måste bli större än 50:-/kg för att det skall fungera, att konkurrera med pris och leverera drabanthonung är inte långsiktigt hållbart.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 13 sep-09 kl 16:12 »
COOP säljer Lune de Miel som sorthonung med alla möjliga blandningar på plastflaska med varierande pris, 100-183:- (Ginseng) /kg.
Deras egen 700g burk kostar 40:50 (70:71 / kg). Bimäster (bra honung!) ligger ca 1:- över detta och det finns många småburkar, även i plast.
COOP har även en lite plastburk 250g från en annan leverantör vars förpackning utstrålar något annat.

Jag har bilder från butikerna men tänker lägga ut dem på bloggen i stället, så får man supermånga träffar där!!!  ;D ;D

Ser man till COOP och ICA skulle jag hellre handla honung på COOP även om jag hatar dom. (varför är tyvärr tabu att avslöja).

Vivo har några SBR burkar jag gillar (Bromma, Lidingö).

Hur som helst så blir det inte mycket över netto om man räknar av moms och säljställets påslag.  Verkar helt snurrigt!

Jag som blev anklagad för att ta för lite betalt .. suck!

« Senast ändrad: 13 sep-09 kl 16:46 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 13 sep-09 kl 16:44 »
Burkat ut ca 48:- + 30% (14:40) + moms (7:80) blir 70:20 / kg om man vill ha en jämförelse.

« Senast ändrad: 13 sep-09 kl 19:38 av Sten-Åke Lindell »

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #74 skrivet: 13 sep-09 kl 17:13 »
Ser man till COOP och ICA skulle jag hellre handla honung på COOP även om jag hatar dom. (varför är tyvärr tabu att avslöja).

Tabun är blott till för att bestridas! Säger du A får du allt säga B också tycker jag! *nyfiken* ;)

I övrigt levererade jag honung till föregångaren till Bimäster i 10 år och tog jägareexamen i samma grupp som en av ägarna (intresseflagg!!!). Deras nya hösthonung tycker jag är mycket smakrik och trevlig. Har käkat den på närbageriets utmärkta danska rågbröd flera ggr den här veckan. Att käka hösthonung på grovt bröd (gärna surdeg), med mycket äkta smör, är faktiskt en underbar upplevelse. Som en utsökt ale med tuggmotstånd ungefär. Samuel Adams magnifikt utsökta Honey Brewster ale är en alkoholhaltig motsvarighet man kan dra liknelser till. Mer öl borde smaksättas med honung alltså! Varför ägnar sig inte fler bryggerier åt att utforska denna nisch? Starta honungsbryggeri någon? :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 13 sep-09 kl 19:50 »
Personligen tror jag det finns utrymme för betydligt MER konkurrens på den svenska markanden. Vem blir då vinnare och vem blir förlorare??

Kvalitet har alltid segrat!
Blir det större prispress så kommer bara någon av de stora att gå under, man kan inte bara byta pengar och man måste kunna mäkta med nyinvesteringar och bakslag. Småskaligheten lokalproducerat kan man inte konkurrera ut.

Lars i skogen

« Svar #76 skrivet: 13 sep-09 kl 21:23 »
Du har raderat ditt inlägg om prisdumping!

Nej då, i en annan tråd bara: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=74042.0 

Varför menar du att skillnaden mot att sälja till HF måste bli 50:-/kg? Vart gränsen går kan jag såklart inte säja, men om investringar och arbete för att producera 1kg honung är värt lite under 30:- tycker jag merjobbet att burka och sälja betalar sig bra (åtminstone i jämförelse!) även om jag inte kommer upp i 80kr/kg i snitt.

Burkat ut ca 48:- + 30% (14:40) + moms (7:80) blir 70:20 / kg om man vill ha en jämförelse.

Vilken moms har du räknat på?? 30% påslag på 48kr är 14:40, 12%moms på 52:40 är 6:29, eller hur?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 14 sep-09 kl 06:31 »
Jag kanske hade 12.5% moms när jag räknade om det nu gör så stor skillnad ..  hmm .. 12% moms på 62:40 är 7:49

Klart att det finns en nedre gräns för lönsamhet men om denna gräns blir nådd först vid mycket stora volymer blir det än värre om priset sjunker ytterligare (marginalerna är så små).
Gränsen för breakeven på sitt investerade kapital finns någonstans och småodlare får högre kilopris medan försäljning till livsmedelskedjorna får lägre. Båda kan ändå få svårt att få det att gå ihop.

Jag förstår dem som utökar sin biodling och bara säljer honungen grovsilad till någon som burkar och gör resten i volym och får HF's pris + 5:- nånting.
När det är brist på honung syns det tydligt bland dem som annonserar efter tonvis för att öka volymen för att få lönsamhet och hålla igång sina maskiner.

Det är en del jobb och investeringar i förhållande till vad man får in på sista 10-15 kronorna där ytterligare kronor går åt till material och arbete om man säljer under 50:-/kg.
« Senast ändrad: 14 sep-09 kl 07:08 av Sten-Åke Lindell »

Lars i skogen

« Svar #78 skrivet: 14 sep-09 kl 17:29 »
Mer öl borde smaksättas med honung alltså! Varför ägnar sig inte fler bryggerier åt att utforska denna nisch? Starta honungsbryggeri någon? :)

Gärna! Har du kunskapen har jag tiden och pengarna.  ;)
Är rädd bara att det behövs MYCKE pengar för att starta en sån verksamhet... :/

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #79 skrivet: 14 sep-09 kl 18:36 »
Lars i skogen: Akta dig så jag inte tar dig på orden! Har en i hög grad ölengagerad polare som just avslutat sina bryggeriteknikutbildning (ky)och som har polare som, enligt honom, tagit fram extraordinära mjödrecept! Har därtill kontakt med lite annat seriöst mjödfolk. Ev. har jag även potentiella lokaler (som dock kräver en del renovering). En adderad bryggeridimension i vårt framväxande bikooperativ är något jag tänkt på länge!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser