Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torgförsäljning  (läst 15127 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Torgförsäljning
« Svar #20 skrivet: 30 aug-09 kl 21:39 »
Javisst. Kvalité är mycket viktigt men lite trade offs är inte heller fel för att slippa konkurrens på samma bana. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

ersam

• -
« Svar #21 skrivet: 30 aug-09 kl 21:48 »
Jag har fått frågan om att sälja direkt till restaurang. Tror det handlar om 10 liters kärl (får jag av dom) och det verkar inte så himla kinkigt med "efterbehandling" då det ska rätt ner i matlagningen. Vad håller man för priser då?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 31 aug-09 kl 06:26 »
Jag har pratat med flera restauranger som har plockservering och som vill ha färsk honung i krus i 1 kg's, men vill dock bara betala 50:- och det var inte så många krus att det lönar sig.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 31 aug-09 kl 06:38 »
Javisst. Kvalité är mycket viktigt men lite trade offs är inte heller fel för att slippa konkurrens på samma bana. :)

Förvaring är viktigt, att låta honungen mogna och att vänta ut alla sensommarsäljare nu när marknaden mättas.
Om några månader börjar detta klinga av och då kan det lite senare bli brist på burkar. Att vara tillgänglig och ha bra kvalitet är en stor del av jobbet.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #24 skrivet: 31 aug-09 kl 08:08 »
Jag gillar marknader. även om jag inte är helt säker på att jag går plus ännu... ;)

Det som jag tror på är variation, både vad gäller honung och andra produkter, samt att kunden får smaka! Det är ett bra sätt att få tag i den som står o tvekar en bit bort; "kom och provsmaka" och man får snabbt igång en konversation. Jag har märkt flera gånger att det inte alltid är det som flest smakar på som säljer bäst. Jag har alltid olika sorters honung + marmelader, sirap, saft m.m. och det blir nästan alltid merförsäljning. När kunden redan har tagit en burk honung så tar man gärna något mer, eller varför inte två burkar honung där den ena är en present?

Jag har inte räknat så noga på vad jag tjänar på mina marknader mer än att mina produkter bär sig själva. Timlön är det nog inget tal om... :-[, men jag tycker om att stå o tjôta med folk och ser det som "reklam" för vår verksamhet.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 31 aug-09 kl 08:15 »
För många som kör "alternativt" och självförsörjande är kontanter intressant i alla avseenden, att man säljer och inte bryr sig om timlön då förstår jag. Jag håller med, man skall nog i så fall ha olika saker även om det inte behöver massproduceras, man kan t o m sälja någon annans produkter för att få ett tilltalande sortiment. Men det är honungen som är varan man vill sälja för den ger mest avance.

Det jag sett av olika märkning t ex Krav så verkar det inte vara någon skillnad, man säljer inte mera för det men får en del kostnader. Om man är med i Svenskt Sigill så är marknaden trots allt så liten att det i snitt bara ger 1:- mera per kg. (källa SBR).
« Senast ändrad: 31 aug-09 kl 08:18 av Sten-Åke Lindell »

Lars i skogen

« Svar #26 skrivet: 31 aug-09 kl 16:33 »
En burk kan vara 250g, 350g, 500g och 700g ... i detta fallet avsågs en 350g burk.

På 5 timmar skall man alltså ta hem så pass att marknaden lönar sig.

5 timmar = 5 x 60 minuter = 300 minuter.  80 burkar slår då tidsmässigt 300/80= 1 burk var 3.75 minut. Låt säga att man säljer minst en burk vart 4:e minut under 5 timmar.
Gör du det?

ja 40:- för 350g naturell är ju ett bra pris!

Jag menade inte alls att klanka ner på något sätt, jag menar bara att 25 burkar trots allt är väldigt lite. Min erfarenhet är inte så stor iofs...  :-[ Jag har stått  på  totalt fyra marknader, 80 brukar säljer jag nog inte på fem timmar, men ändå.  bra försäljning har man enligt min erfarenhet bara några timmar, på en tvådagarsmarknad räcker det i princip att stå fyra timmar per dag, totalt åtta timmar, och jag kan då sälja nära nittio burkar. Under de två bästa timmarna säljer jag hälften av det, om det kunde vara så bra hela tiden kunde man ju bli rik också! =)

Sen detta med burkstorlek är ju ett kapitel i sig. Trenden är ju snarast mindre burkar, vilket ger ett högre kg pris. Men dock är det ju kronor och ören som man vill ha, och inte ett visst antal burkar sålda.
Ett grovt räkneexempel: Säg att en 350g burk med etikett kostar 3:- exkl moms, och en 500g dito 4:-.  40kr/350g innebär att man får 36kr netto per burk, minus burken är det 33kr för honungen. Om kan hitta uppköpare så kan man få ca 30kr för honungen i bulk, alltså är förtjänst/burk ca 23kr. Om man säljer 500g för 50.- är det 45kr netto, 41kr för honungen och en förtjänst på 26kr/burk.
En kund som kommer fram och vill handla köper enligt min erfarenhet en två eller tre burkar oavsett storlek, i kronor tjänar man mer på att sälja en större burk. Sen måste man naturligtvis ha attraktiva artiklar oxå, inte bara räkna på hur många kronor man tjänar per burk. Och dessutom: är man säker på att sälja all honung man har är det ju bättre att få högre kilopris!

Lars i skogen

« Svar #27 skrivet: 31 aug-09 kl 16:47 »
Vad är det för storlekar du säljer och till vilket pris (om man får fråga... vill inte snoka men det är ju en mycket intressant fråga)? :P

Jag själv har funderingar på att inte sälja vanliga burkar (annat än till bekantskapskretsen) om jag nu vill satsa på burkförsäljning utan bara tillhandahålla förädlad honung i olika former. Alltid intressant att lyssna till folk med direkterfarenhet av honungsmarknaden. Själv är man ju egentligen total novis eftersom man aldrig satsat på det. Känns meningslöst att klampa in på redan mättade marknader iaf. :)

Nädå, ingen hemlighet vad jag säljer på marknader! Jag säljer 500g burk, glas á 60:- och smaksatt 250g á 50:-. På smaksatt honung är jag billig! Har konkurrenter som säljer 250g för 79:- på marknad, och då är det inte ens en särskilt exklusiv produkt. Eller förpackningen är exklusiv, och det är tyvärr minst lika viktigt som innehållet....

Det mesta av min produktion säljer jag till butiker och håller då betydligt lägre priser förstås. Så när jag räknar lite löst på om en marknad lönar sig tittar jag på prisskillnaden mellan mina försäljningskanaler - tjänar jag 10kr bättre på en burk på marknaden än till butik måste jag ju sälja 50 för att betala markandshyran på 500:-, osv..

En intressant sak med honungsmarkanden är att jag tidigare år (detta är mitt tredje) sålt 500g för 50:- och 250g för 40:- el 50. varje gång har då några klagat på priset, men i år då jag höjt med en tia/burk är det ingen som sagt något! Om det beror på att jag börjar bli välkänd med kvalitet, eller nån allmän ändrad inställning till lokalproducerad mat vet jag inte, men ett bra tecken är de iaf! =)

Lars i skogen

« Svar #28 skrivet: 31 aug-09 kl 16:50 »
Jag har fått frågan om att sälja direkt till restaurang. Tror det handlar om 10 liters kärl (får jag av dom) och det verkar inte så himla kinkigt med "efterbehandling" då det ska rätt ner i matlagningen. Vad håller man för priser då?

Så högt som möjligt! =)

Men jag skulle vara nöjd med att sälja för 40-45:-/kg under dom förutsättningarna. Erbjud 50 så får de pruta lite!!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 01 sep-09 kl 07:41 »
Vid provsmakning av honung brukar jag har "glasspinnar" eller "kaffepinnar" dvs oanvända!!
En del använder vita plastskedar men jag tycker den bredare träpinnen (glasspinnen) är trevligare.
Men en del av dessa luktar illa, smakar illa, mintsmak, desinfektionslukt, impregnerade med något antimögelmedel etc och ibland har de en lite "bitter" smak som följer med.

Var kan man få tag på bra glasspinnar som är totalt naturella utan något medel?

Man kan köpa 2000 st för 90 sek på många ställen, men de skall vara naturella!!
http://www.cchobby.se/product/11971-4516-327668/Glasspinnar,-2000-st.html
« Senast ändrad: 01 sep-09 kl 07:59 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 01 sep-09 kl 08:39 »
Ett grovt räkneexempel: Säg att en 350g burk med etikett kostar 3:- exkl moms, och en 500g dito 4:-.  40kr/350g innebär att man får 36kr netto per burk, minus burken är det 33kr för honungen.

Burkarna blir billigare på pall men en pall är rätt dyr i sig (och många burkar blir det ...).
Köper man en pall 350g, 500g och 250g sexkantig hamnar man totalt på 35.000:-

Den där etiketten! Vilket bolag används för etiketter till sansade priser utan en fast kostnad som ibland är ca 12.000 sek.

Lars i skogen

« Svar #31 skrivet: 01 sep-09 kl 08:54 »
Jo, jag satsar mest på 250g sexkant för att ha möjlighet att köpa pallvis av en sort iaf. Ev kommer jag nästa år köpa min första pall. burkarna blir iofs inte gamla, men det är inte så kul att ligga ute med tiotusentals kronor heller...

Jag skriver än så länge bara ut etiketter själv. Det är hyffsat billigt (om man inte räknar in jobbet ...  ::)) men framför allt ger det stor frihet att använda olika etiketter till olika sorthonung, olika smaker osv. Ska man ha 5-6 olika sorter åtminstone och ska köpa olika etiketter till alla blir det mycke pengar att lägga ut i förväg. Allt handlar ju om vilka volymer man hanterar och säljer, men i början är man ju sällan stor med en gång.

Sen finns det ju olika varianter på att märka sorthonung/smaksatt, man jag har valt bort tryckerier iaf.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 01 sep-09 kl 09:05 »
250g sexkant 3:- st vid 6156 st/pall = 18.468 + frakt - prut!
Man skulle kunna vara 6 st på en sådan pall! Tycker burken är förhållandevis lite dyr ändå.
« Senast ändrad: 01 sep-09 kl 09:53 av Sten-Åke Lindell »

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #33 skrivet: 01 sep-09 kl 10:56 »
bah de har höjt priset från 2,52st vid helpall
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Lars i skogen

« Svar #34 skrivet: 01 sep-09 kl 18:58 »
250g sexkant 3:- st vid 6156 st/pall = 18.468 + frakt - prut!
Man skulle kunna vara 6 st på en sådan pall! Tycker burken är förhållandevis lite dyr ändå.

Du pratar exkl moms va? Tycker det låter dyrt, jag ger nu 3,32/burk. det är ju då 24-p, inte så stor prisskillnad egentligen!

Håller med om att burken är lite dyr, men den tilltalar mej ändå mest av de jag sett hittills. Enkel, men ändå aningen speciell. och bra dimensioner på den, både för etikett och lagom stort lock.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 01 sep-09 kl 20:01 »
Helt klart säljer lokalproducerad naturell honung, burken är faktiskt lite trevligare än en vanlig burk.
Mina sista burkar går iväg i morgon och då har jag blivit av med allt på mindre än en vecka trots att jag hållit hårt i burkarna.

Sommaren 2010 satsar jag på ca 300 kg vilket är en fullt rimlig prognos. Men att klibba etiketter med vettextrasa och burka primitivt kanske 1.000 burkar tänker jag ändra på.
Under veckorna med lind kommer jag att ha årets avläggare placerade i Bromma tillsammans med 8 stora kupor som varit med från början på sässongen.

Pallpris 3:- st inkl moms men en jädrans massa burkar på bulk, alla (6156 st) i ett enda paket på en pall.
« Senast ändrad: 02 sep-09 kl 06:24 av Sten-Åke Lindell »

ersam

• -
« Svar #36 skrivet: 01 sep-09 kl 21:12 »
Hör med arbetsförmedlingen om du inte kan få en praktikant som kan slicka på baksidan av etiketterna.  :P

Tar du nån som varit utan jobb länge kan du dessutom få 250 kr per dag i ersättning.  8)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #37 skrivet: 01 sep-09 kl 21:56 »
Sten-Åke: Vilka snygga burkar! Är det nyslungad obehandlad honung i?

Lars i skogen: Hur gör du dina egna etiketter? Vilken typ av papper har du?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 02 sep-09 kl 06:32 »
Slungad, silad och burkad honung. Etiketten tillverkad i microsoft word, utskriven på gummerat papper, klippt för hand, fuktad och monterad för hand. PUH!

Den enkla silen jag köpte fungerade bra och var lätt att göra ren. En förutsättning är att honungen får klarna och att vaxrester flyter upp på ett bakplåtspapper.
Men jag har inte sk "skummat" det har inte behövts, det blev väldigt lite vaxrester kvar i silen.

Honungssil i nylon med fin och grovsil samt benställning. Bara att lägga grovsilen i finsilen och hälla på, men skruva åt benställningen ordentligt! Ingen värme mera än rumsvärmen. Inga gifter i kupan etc.
Uppfyller alla krav på KRAV, SMAK, Svenskt Sigill men får inte använda dessa attribut för de kostar! De har även statligt monopol på ordet "Ekologiskt".
Den bästa honungen är alltså inte kvalitetsmärkt, man märker t ex importerad kinesisk honung med KRAV! Konumenten blir lurad! Själv blir jag äcklad!

« Senast ändrad: 02 sep-09 kl 08:19 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 02 sep-09 kl 07:06 »
Såhär ser snabbvarianten av etiketten ut! Bloggen har instruktioner, man kan fixa en etikett på en timme om man vill. Men appliceringen blir jobbig om det blir allt för många burkar.

Man skall ha koll på Konsistens, Flytande-Mjuk för Naturell Honung eller Mjuk-Fast för Honung, Vikt 250g, 350g, 500g etc, och så konsumentkontakt! tillsätter man smakämnen skall bäst före datum vara utsatt!

http://solare.blogsome.com/images/etikett-350g.jpg
« Senast ändrad: 02 sep-09 kl 07:11 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare
Josephine3

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser