Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torgförsäljning  (läst 15118 gånger)

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
Torgförsäljning
« skrivet: 20 aug-09 kl 15:28 »
Vid slutskattningen häromdagen blev jag glatt förvånad, eftersom jag fick ut mer honung än jag vågat hoppas på. Men det är frågan om jag lyckas sälja allt detta till folk jag känner. Ett angenämt problem! :) Jag funderar att stå och sälja på torget nån gång framöver. Hur fungerar det vid torghandel, behövs nåt mer tillstånd än ett från typ gatukontoret?

/Andreas

ersam

• -
SV: Torgförsäljning
« Svar #1 skrivet: 20 aug-09 kl 15:42 »
Här i stan så har de torgmarknad nån gång i veckan - eller är det två...

Tror man ska ha tillstånd + hyra. Misstänker att det måste bli många burkar om du ska göra det själv.

Kanske du ska ta kontakt med någon som säljer exempelvis grönsaker och låta dom göra jobbet - så delar ni på vinsten?

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 20 aug-09 kl 18:26 »
Hör med kommunen där du skall sälja, det verkar som om reglerna skiljer sig åt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 aug-09 kl 18:52 »
I Stockholm måste man vara medlem i marknadsföreningarna, t ex Bondens egen marknad. Det kostar medlemsavgift 350-400:- per år och 400:- per gång.
Senast jag hörde mig för var det många som försökte sälja honung på dessa marknader, en viss överetablering redan bland de som försöker ha butik mm.
Lönsamheten däår är låg!
Men det finns marknader som går bra, men inte häromkring.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #4 skrivet: 20 aug-09 kl 20:09 »
hej,

här i västerbotten betala man 90:- för 3 meter och lämna endast personnummer.... om de frågor vad man gör säger man att man har en hobby företag/biodling så frågor de inte mer....

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Lars i skogen

« Svar #5 skrivet: 21 aug-09 kl 07:48 »
hej,

här i västerbotten betala man 90:- för 3 meter och lämna endast personnummer.... om de frågor vad man gör säger man att man har en hobby företag/biodling så frågor de inte mer....

mvh

jonathan

Billigt! Är det då torgförsäljning eller en marknad? Jag har varit på en del markander, det brukar kosta 400-500kr, men de ställer inga frågor eller krav mer än personnummer. Så det är bara att testa Andreas!

Annars beror det ju på hur mycket honungn du har. lättast är nästan att sälja personligen till folk man stöter på, arbetskamrater etc. oftast är det mer lättsålt så är på en marknad! och du slipper ju kostnaden för markandsplats =)

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 21 aug-09 kl 08:42 »
hej,

det är torg...  man kan oftast sätta upp ett enkelt bord mitt på torget utsn att fråga någon.... eller varför inte sätta sig utanför en matbutik eller liknande.... loppiser ger väldigt bra inkomster också!!

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
« Svar #7 skrivet: 22 aug-09 kl 01:19 »
Jag kollade med kommunen. Här nere på torget i Vällingby kostar det 450 kronor för 16 kvm en lördag. Hur ska jag lyckas fylla den ytan med honung...? :) Får se hur jag gör. Jag börjar med att ge bekantskapskretsen en chans.

Jag hade för mig att man ska ha tillstånd från Livsmedelsverket eller Jordbruksverket för honungsförsäljning på torg. Men jag lyckas inte hitta nån info om det på nätet, så jag kan ha fel...

/Andreas

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #8 skrivet: 22 aug-09 kl 21:02 »
hej,

man ska ha en livsmedelsgodkänd lokal när man slungar... ett rent kök duger väl... när det är väl i burkarna är det steril.

det är skatteverket som intressera sig om det blir större än 30 000 kr vinst... då ases det inte vara ett hobby företag längre....

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #9 skrivet: 23 aug-09 kl 14:19 »
Det krav som kommunerna ställer(kommunerna som har kontrollansvar inte LV) är att du skall sköta din honunshantering hygieniskt(kan det bli mer luddigt?) när du är primärpoducent, du måste inte registrera dig eller få besök av någon från livsmedelsverket... kolla i bihusesyn så får du en fingervisning och ja du kan stå hemma i köket.
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 23 aug-09 kl 17:14 »
hej,

man ska ha en livsmedelsgodkänd lokal när man slungar... ett rent kök duger väl... när det är väl i burkarna är det steril.

det är skatteverket som intressera sig om det blir större än 30 000 kr vinst... då ases det inte vara ett hobby företag längre....

Skatteverket är intresserade från första kronan vinst om det är hobby. Företagande gäller andra regler. För att inte diskussionen ska upprepas och spåra ur från trådens frågeställning så kolla mer i denna tråd: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=61903.0

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 aug-09 kl 16:47 »
Jag var runt och kollade lite idag och besökte några marknader i Stockholm.
Träffade på en Biodlarföretagare (BF) från Väddö som sålde honungssorter och lite senap, någon salva etc.
Hans nyslyngade färska naturella honung smakade bäst! Den var något lösare än min i konstistensen men helt ok!
Alla andra stånd som sålde allt från fiskprodukter, grönsaker, frukt och bär, sylt etc sålde också honung, ALLA SÅLDE HONUNG!
Det finns alltså för mycket redan på en sådan marknad, denna var Bondens egen marknad på Östermalm.
« Senast ändrad: 29 aug-09 kl 21:25 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 aug-09 kl 17:27 »
Sedan har jag haft ca 12 olika sorters utländsk honung och provsmakat och jämfört.
Svensk naturell nyslungad honung står sig bra i alla avseenden, den smakar riktigt bra.
Vi tappar mycket smak genom att kristallisera honungen.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #13 skrivet: 29 aug-09 kl 19:33 »
Jag var runt och kollade lite idag och besökte några marknader i Stockholm.
Träffade på en Biodlarföretagare (BF) från Väddö som sålde honungssorter och lite senap, någon salva etc.
Hans nyslyngade färska naturella honung smakade bäst! Den var något lösare än min i konstistensen men helt ok!
Alla andra stånd som sålde allt från fiskprodykter, grönsaker, frukt och bär, sylt etc sålde också honung, ALLA SÅLDE HONUNG!
Det finns alltså för mycket redan på en sådan marknad, denna var Bondens egen marknad på Östermalm.

Jovars, nog finns det honung till salu alltid. Konkurrensen ser förjäklig ut nästan oavsett vilken marknad man besöker tycker jag. Men man kan ju försöka se det som en möjlighet för branschen att ta fram lite nya spännande produkter också. En vanlig 700grams burk med honung är ju typ en av de osexigaste produkter som finns... speciellt med SBR-loggan på! Det kan följdaktligen BARA bli bättre!

Dags att börja gnugga geniknölarna helt enkelt.  ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 aug-09 kl 21:33 »
Jag har sparat undan burkar i rumstemperatur, kallförråd och kylskåp för att kolla naturell honungs hållbarhet och hur länge den förblir flytande.
För mig är det solklart, naturell honung smakar otroligt. Bjuder man på en burk nyslungad så säljer allt sig självt.

De inkomster man får på försäljning på Östermalm kan inte betala sig. Det beror inte på övertetablering, man hade inte klarart sig självt. En meningslös marknad om man skall käna slantar.
Även om man säljer 25 burkar så går det inte ihop sig.

25 * 40 = 1000:- minus omkostnader 400:-/gång plus bil/transport/ett par timmars lön en lördag. Han körde från Väddö ca 20 mil fram & tebax.
« Senast ändrad: 30 aug-09 kl 19:38 av Sten-Åke Lindell »

Lars i skogen

« Svar #15 skrivet: 30 aug-09 kl 11:02 »
25 brukar! :o
Det är ju ingenting, lika så som 40:-/burk inte är något.
En bra marknad kan jag lätt sälja 70-80 burkar, kanske 100, á 50-60:- (smaksatt/naturell)

då kan man tjäna en liten hacka iaf!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 30 aug-09 kl 16:08 »
En burk kan vara 250g, 350g, 500g och 700g ... i detta fallet avsågs en 350g burk.

På 5 timmar skall man alltså ta hem så pass att marknaden lönar sig.

5 timmar = 5 x 60 minuter = 300 minuter.  80 burkar slår då tidsmässigt 300/80= 1 burk var 3.75 minut. Låt säga att man säljer minst en burk vart 4:e minut under 5 timmar.
Gör du det?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 30 aug-09 kl 19:42 »
En kommentar till att jag tog upp de där 25 burkarna, jag anser att man skall kunna gå break-even på 25 burkar, dvs allt över det skall vara vinst!

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #18 skrivet: 30 aug-09 kl 20:08 »
25 brukar! :o
Det är ju ingenting, lika så som 40:-/burk inte är något.
En bra marknad kan jag lätt sälja 70-80 burkar, kanske 100, á 50-60:- (smaksatt/naturell)

då kan man tjäna en liten hacka iaf!

Vad är det för storlekar du säljer och till vilket pris (om man får fråga... vill inte snoka men det är ju en mycket intressant fråga)? :P

Jag själv har funderingar på att inte sälja vanliga burkar (annat än till bekantskapskretsen) om jag nu vill satsa på burkförsäljning utan bara tillhandahålla förädlad honung i olika former. Alltid intressant att lyssna till folk med direkterfarenhet av honungsmarknaden. Själv är man ju egentligen total novis eftersom man aldrig satsat på det. Känns meningslöst att klampa in på redan mättade marknader iaf. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 aug-09 kl 20:22 »
Man kan klampa in med kvalitet!

Jag har sett många burkar som är lite suspekta, bla en del honung från Landskapshonung som finns här på ICA i Bromma.
Taskig färg med skiftningar, mest raps och på en kladdig/klibbig halvdäst plastburk. Många burkar från SBR här har varit prima honungsblandningar på glasburk förstås.
Den honung jag smakat på marknader har varit mycket bra och där har jag aldrig sett plastburkar.
Tokvärmd Raps på plast måste vara det sämsta honungen som erbjuds på marknaden, speciellt om den är processad fel med högre värme än vad som egentligen behövs.

Den honung som Väddö BF nissen sålde var fullt godkänd prima honung. Varför är inte han i butiken på ICA?
« Senast ändrad: 13 sep-09 kl 14:37 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare
J.S, seb_sir

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser