Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är jag rätt person för getter?  (läst 8891 gånger)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Är jag rätt person för getter?
« Svar #40 skrivet: 04 sep-09 kl 17:43 »
Ett par killingar går in i en vanlig personbil. Och ett par getter går bra bak på en kombi jue  ;)
Japp! Fungerar utmärkt! I början av sommaren köpte jag ett par av Gruffs killingar och körde hem dem i bagaget på min bil!
Är supernöjd med mina söta getter! De bor ihop med mina dvärggetter nu, och till vintern väntar jag förhoppningsvis MASSOR av killingar! :D
Trevliga och glada är de :-* :-*
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Vilverin

• Skåne
« Svar #41 skrivet: 04 sep-09 kl 17:54 »
Sluta nu fresta mig!  ;D

Har ju till och med lastgaller på bilen... men Gruff, vad är det för getter du har egentligen?
Jag vill som sagt bara ha två, helst två honor. Du har inga bilder att skicka mig, så jag kan bli ännu mer frestad?

Suck, jag dömer ju mig själv...  :-[
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

mamman

« Svar #42 skrivet: 04 sep-09 kl 22:17 »
Nu tycker jag att det börjar likna något det här!!!! *applåd*

Luff

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 04 sep-09 kl 23:24 »
Åhå, jag har kört getter på släpkärra i svinabur m presenning över genom staden och vi blev stående vid ett rödljuskors med ett övergångsställe. Det var intressant att se folks förbryllade miner när dom försökte fatta vad det var som lät. Getterna småpratade lite lugnande med sina killingar och det låter ju rätt märkligt.
Det var tider det - jag förskte lasta minishettisen bak i volvokombin men se det gick inte - han hoppade ur.
//Luff

Vargerik

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 04 sep-09 kl 23:37 »
Mina getter slutade som kräftbete, dom har en förstörelsekraft som en mindre atombomb. Får är en lisa för själen i jämförelse.

mamman

« Svar #45 skrivet: 04 sep-09 kl 23:41 »
Mina getter slutade som kräftbete, dom har en förstörelsekraft som en mindre atombomb. Får är en lisa för själen i jämförelse.

Hehe, jo det är lite krut i getter..... :) Fast får....njae...... Jag hör ideligen från bekanta med får att de BARA RYMMER!!!!!???? ;) Kanske bara är att konstatera att det finns bra getter/mindre bra getter och likaså bra får/mindre bra får.....

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #46 skrivet: 05 sep-09 kl 05:49 »
Ett par killingar går in i en vanlig personbil. Och ett par getter går bra bak på en kombi jue  ;)
Javisst, inga problem!  Bästa sättet enligt min mening, så åker de fjädrat, och man har uppsikt över dem i den inre backspegeln, eller passageraren har dem i knät.  Enda problemet är om det är vinter, då blir det för varmt för dem i deras "ytterkläder".  Och så kan de andas ut en del fukt som kommer på rutan.

Ja, och så blir Du snabbt bekant med Dina nya familjemedlemmar, och ännu mera "fast" ... ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• -
« Svar #47 skrivet: 05 sep-09 kl 05:53 »
Får är också trevliga.  Men om man inte tål lite mental aktivitet från husdjurens sida, då bör man nog hålla sig till maskiner och andra döda föremål ...  Känn dig själv, som de gamla grekerna sade.

Vargerik

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 05 sep-09 kl 12:01 »
Får är också trevliga.  Men om man inte tål lite mental aktivitet från husdjurens sida, då bör man nog hålla sig till maskiner och andra döda föremål ...  Känn dig själv, som de gamla grekerna sade.

Hehee... Det där var huvudet på spiken! När jag hade får och getter var det en turbulent period med både separation och mycket tjänsteresor. Detta plus rymmande djur var ingen trevlig kombination kan jag lova.

Trollmor

• -
« Svar #49 skrivet: 05 sep-09 kl 12:04 »
Hehee... Det där var huvudet på spiken! När jag hade får och getter var det en turbulent period med både separation och mycket tjänsteresor. Detta plus rymmande djur var ingen trevlig kombination kan jag lova.
Låter som en perfekt förberedelse för mentalt sammanbrott ...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #50 skrivet: 06 sep-09 kl 15:32 »
Har ju till och med lastgaller på bilen... men Gruff, vad är det för getter du har egentligen?
Jag vill som sagt bara ha två, helst två honor. Du har inga bilder att skicka mig, så jag kan bli ännu mer frestad?

Bilder på mina getter finner ni här Och för den som har missat min annons och allt jag har skrivit här, så är det svenska lantgetter jag har. Nu är det bara fem getter kvar. 3 vuxna och två årskillingar.

Och ang. de "problemen" vissa frikostigt delar med sig utav, så säger det mer om ägarna än om getterna. Att dom inte var rätt person för getter. Getter är getter till sin natur, och arbetar man emot dom istället för med dom. Så får man problem. Det är inte svårt att hålla dom inne, om man ser till att dom är nöjda inne. Det är inte svårt för en person att få med sig 300 getter dit man vill, om man samarbetar med dom. Och att komma dom nära.....är svårt att ens undvika. Någon enstaka skygg individ finns det alltid, men flertalet blir tama av sig själva. Om du är värdig. Dom väljer själva om dom har nytta av att vara vän med dig eller inte. Ser man till att vara den vännen, så kan man leva i symbios med getterna på ett sätt som jag aldrig skulle velat vara utan. Och jag är så djävla tacksam för att att få vara en del av min flock.

Att skylla sina egna misstag på getterna (eller något annat djur), är enl. mig, inte rätt.
« Senast ändrad: 06 sep-09 kl 15:47 av Gruff »

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #51 skrivet: 06 sep-09 kl 16:27 »
Gruff - det du skrev här ovanför om getter, det är nog f*n-i-mej den bästa och sannaste beskrivning av hur det är att ha med getter att göra jag någonsin läst! Du är en klok man!  :-*

mamman

« Svar #52 skrivet: 14 sep-09 kl 00:05 »
Hur går det, blir det några getter....?????

Trollmor

• -
« Svar #53 skrivet: 14 sep-09 kl 16:57 »
Lugn, hon skulle ju läsa först!

Och sen bygga boxar och stängsel ...  :P

mamman

« Svar #54 skrivet: 15 sep-09 kl 18:37 »
Äsch....att det ska ta sån tid?!?!? ;) När våra getter kom fick vi besked om det knappt två veckor innan transporten skulle vara här så vår hage kom till i en rackarns hast! Och ett sommarhus. :)

Methoni

• Närke
« Svar #55 skrivet: 19 sep-09 kl 13:47 »
Min dröm har i många år varit att ha en liten flock afrikanska dvärggetter.  ;D
Jag har oxå i alla år försökt få min man att tycka likadant. Han säger ihärdigt nej
& säger att det e ju han som hela tiden får bättra på när de rackarna rymmer...

//
Eva

Min "gubbe" var också en NEJ-sägare till getter ända tills de små liven dök upp här på gården. Nu är "gubben" helt såld på dem och kelar och pysslar om dem varje dag!
Så ge inte upp!

Mamsingen

• Småland
« Svar #56 skrivet: 04 okt-09 kl 09:11 »
Mamsingen bärjar få getfunderingar...

Bor på en gammal avstyckad gård som har ladugård, som behöver byggas om, nu har den funkat som förvaringsplats för några gamla bilar, det är "typ" bara ett golv av cement och ingen inredning..

En åker som jag inte riktigt vet hur stor den är men det ska jag kolla upp..

Undrar hur mycket space man behöver till getter, hur mycket bete.. och om man kan räkna med någon lönsamhet. vill göra ost själv och åtminstone till husbehov kan det väl vara lönsamt i liten skala, jag gillar getost och några av barnen också.

Bor i en by så jag får väl kolla med grannar och kommun om jag får ha getter här..
Men börjar helt klart bli sugen på lite mer djurhållning..

Hur höga staket behöver man?
Hur mycket foder och vad för foder utöver hö o sly behövs?

Vad kostar det att hålla ett par getter egentligen?
Många frågor blir det nog framöver :)
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Trollmor

• -
« Svar #57 skrivet: 04 okt-09 kl 23:50 »
Räkna inte med att tjäna något på Dina husbehovsgetter!  Att göra ost är inte så svårt, men ack, vilket diskande!  Man tror det inte förrän man har gjort det.  Det är mycket jobb med den där egna osten.  De främsta skälen till att Du ska skaffa getter är att de är gosiga att hålla på med, och minskar Din sårbarhet, och så vet Du att den maten inte innehåller några GMO eller gifter.  Barnen lär sig att kommunicera utan ord, det är trevligt och nyttigt för dem.  Om Du vill kan Du hjälpa till att rädda någon hotad ras.  Om Du vill ha lugna och trevliga getter, så rekommenderar jag två kvadratmeter per djur i lösdrift, och omkring två kilo foder, mest hö, per dag och djur.  Fri tillgång på vatten, grovfoder, salt och mineraler.  Daglig utevistelse eller promenad är bra för hälsan, både getternas och Din egen.  Du får också flera produkter från Dina getter än ost:  Kött, skinn, ragg ...

Staket?  Ett gott bete är bästa stängslet.

Mamsingen

• Småland
« Svar #58 skrivet: 05 okt-09 kl 10:40 »
Räkna inte med att tjäna något på Dina husbehovsgetter!  Att göra ost är inte så svårt, men ack, vilket diskande!  Man tror det inte förrän man har gjort det.  Det är mycket jobb med den där egna osten.  De främsta skälen till att Du ska skaffa getter är att de är gosiga att hålla på med, och minskar Din sårbarhet, och så vet Du att den maten inte innehåller några GMO eller gifter.  Barnen lär sig att kommunicera utan ord, det är trevligt och nyttigt för dem.  Om Du vill kan Du hjälpa till att rädda någon hotad ras.  Om Du vill ha lugna och trevliga getter, så rekommenderar jag två kvadratmeter per djur i lösdrift, och omkring två kilo foder, mest hö, per dag och djur.  Fri tillgång på vatten, grovfoder, salt och mineraler.  Daglig utevistelse eller promenad är bra för hälsan, både getternas och Din egen.  Du får också flera produkter från Dina getter än ost:  Kött, skinn, ragg ...

Staket?  Ett gott bete är bästa stängslet.

Tackar! Jag funderar på Göingegetter, roligt eftersom jag bor i Göinge och känner till lite kring dem och en av damerna som gjort en STOR insatts för deras bevarande är mamma till en av mina kompisar från tonåren:-) så det känns naturligt.

MEN är det verkligen gott kött?
Jag tror säkert att jag skulle må bra av lite getter, de verkar mysiga, men jag ska tänka över det noga.

Ska läsa på här på alternativ först, ser att det finns ju hur mycket kunskap här som helst! :) Härligt!

Grovfoder? Pellets o havre o så? typ "Kraftfoder"?
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #59 skrivet: 05 okt-09 kl 13:06 »
Getkött är godare än lamm till och med. Det går att få en "viss" ekonomi för en liten flock hushållsgetter, med lite klurighet. För att undvika forumsbjäbb från dom som inte lyckats med det, kan den som är intresserad skriva PM till mig och fråga privat. Jag skrev något liknande om mina höns tidigare, och den arga mailbombningen är inget jag vill ha igen  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 4 användare
torbjorn, Hantverkare92, pow, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser