Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är jag rätt person för getter?  (läst 8886 gånger)

mamman

SV: Är jag rätt person för getter?
« Svar #20 skrivet: 02 sep-09 kl 10:27 »
Det låter som att du är HELT rätt person för getter! Jag måste passa på att slå ett litet slag för lappgetter..... I maj kom Onna och Balva till oss och det är nog bland det bästa vi gjort! Lappgeten är lite mindre än de andra allmogegetterna och, i mitt tycke iaf, så mycket vackrare. Tänk dig en vit bagge i vinter-ragg, det blir en julbild ā la Jenny Nyström! Våra getter var inte vidare handtama när de kom till oss men vi närmar oss så sakteliga varandra och får nu klia på dem. Om vi har godis med oss.... ;) Vägen till getens hjärta går som bekant genom magen....! ;D

Lappgeten är en mkt hotad ras och fördelningen av djuren har den genbanksansvarige hand om. Gå in på Allmogegeten och maila till Ronny för mer info om du är intresserad!

Lycka till!!!

Lina W

• Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 02 sep-09 kl 10:39 »
Hej mamman. Jag har skickat ett pm till dig. Jag har också lappgetter.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #22 skrivet: 02 sep-09 kl 10:41 »
Akta Dig, nu är Du snart fast!  De där små rackarna vet hur man trippar in i ett mänskligt hjärta! ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

EvaE

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 02 sep-09 kl 10:52 »
Min dröm har i många år varit att ha en liten flock afrikanska dvärggetter.  ;D
Jag har oxå i alla år försökt få min man att tycka likadant. Han säger ihärdigt nej
& säger att det e ju han som hela tiden får bättra på när de rackarna rymmer...
Kanske har han rätt men JAG VILL, JAG VILL, JAG VILL!!! Var gång vi e i djurparker
så e det jag & en hel skock med ungar som e inne hos getterna & kelar & myser  :D

Gruff, vart bor du? E du intresserad av ett litet studiebesök om det inte e alltför
långt iväg?

//
Eva

mamman

« Svar #24 skrivet: 02 sep-09 kl 10:54 »
Akta Dig, nu är Du snart fast!  De där små rackarna vet hur man trippar in i ett mänskligt hjärta! ;)

.....hmmmm.....kan man lägga in bilder här....? För då är det verkligen kört för dig!!!! ;)

Trollmor

• -
« Svar #25 skrivet: 02 sep-09 kl 11:02 »
.....hmmmm.....kan man lägga in bilder här....? För då är det verkligen kört för dig!!!! ;)
Ja, många lägger ut fina bilder här på gettavlan.  Men jag är immun, efter 35 år med en egen flock, och nu som vikarie hos brorsan och hans rymningsbenägna flock!

;)

mamman

« Svar #26 skrivet: 02 sep-09 kl 11:06 »
Ja, många lägger ut fina bilder här på gettavlan.  Men jag är immun, efter 35 år med en egen flock, och nu som vikarie hos brorsan och hans rymningsbenägna flock!

;)

Tänkte att Vilverin skulle bli fast.....!  ;D Jag tror att du och jag redan är det...... ;)

Vilverin

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 02 sep-09 kl 20:34 »
Har mejlat Ronny, men det är nån dag sen... han kanske inte tycker jag är nån getmänniska? =S
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Sussilo

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 02 sep-09 kl 20:46 »
Jag rekommenderar dig att ta kontakt med Gruff här på forumet. Hos honom köper/får du fina, välskötta och tama getter. Dessutom får du en kunnig handledare.

Vilverin

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 02 sep-09 kl 21:16 »
Hade varit super om det inte varit så långt mellan östergötland och skåne...
- Émile Zola

mamman

« Svar #30 skrivet: 02 sep-09 kl 23:26 »
Har mejlat Ronny, men det är nån dag sen... han kanske inte tycker jag är nån getmänniska? =S

Det tycker han säkerligen att du är! Med de förutsättningarna! :) Men ibland tar det några dagar innan han hör av sig, inget konstigt alls.

Trollmor

• -
« Svar #31 skrivet: 03 sep-09 kl 04:42 »
Jag tycker nog Du ska passa på, nu när Gruff lägger av.  De han har kvar till sist är säkert dem han själv tycker bäst om, och då kan Du bygga upp en jättefin flock.  Det är viktigt vad Du får för gener i Din blivande flock.  Bloduppfriskning kan Du sen skaffa från andra flockar; det behövs alltid.

mamman

« Svar #32 skrivet: 03 sep-09 kl 07:53 »

Våra getter är från Ammarnäs och vi bor mitt i sörmland........ Östergötland-Skåne är ungefär halva den sträckan... ;)

Trollmor

• -
« Svar #33 skrivet: 03 sep-09 kl 11:31 »
Men, vänner, folk importerar avelsdjur för att få bra gener.  Att "importera" de första från en erkänt trevlig besättning, måste ju vara en förträfflig grund att stå på.  Sen kan man ta hem bloduppfriskning (obs karantän) från lite olika håll, så att den genetiska variationen bevaras.

Saken är den att Gruff håller på att lägga av ...  :'( :'(  Så den chansen kommer inte tillbaka ...

Sussilo

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 03 sep-09 kl 12:18 »
När man har chansen att köpa billigt/få så fina djur som Gruffs, kan man väl kosta på sig att åka en bra bit. Hade jag haft möjlighet att ha getter nu, skulle jag köpa de djur Gruff ville anförtro mig. Tror inte att Gruff lägger helt av med sina djur och ser fram emot hans fortsatta kloka råd här på gettavlan.  :) Vi är väl många som fått råd av Gruff. Kan inte ni som redan har getter och ni som vill starta upp bereda hem åt en eller två av hans djur?
« Senast ändrad: 13 okt-11 kl 07:23 av Sussilo »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #35 skrivet: 03 sep-09 kl 15:46 »
Oj, pratar ni om mig HÄR inne med? Skönt att se att djungeltrummorna fungerar  :) Jo, flocken växte ungefär i samma takt som min ork minskade, tyvärr. Jag skulle väl eg. satsat för 20 år sen. Men men, det visste jag inte då. Jag har hiv och medicinerna har visat sig suga musten ur mig helt. Jag har stretat emot, men anpassar mig nu till en ny situation.

Getterna är nu gratis till den som har ett gott hem.

Men jag försvinner inte från forumet. Så lätt slipper ni inte undan ;)

Trollmor

• -
« Svar #36 skrivet: 03 sep-09 kl 16:09 »
Oj, pratar ni om mig HÄR inne med?
Självklart, käre vän!

Men jag försvinner inte från forumet. Så lätt slipper ni inte undan ;)
Så bra.  För slippa undan Dina inlägg vill vi slippa!  ;)

mamman

« Svar #37 skrivet: 03 sep-09 kl 16:51 »
Getterna är nu gratis till den som har ett gott hem.

Såååååå, vad väntas det på nu, då?? Det är inte så jädra långt mellan östergötland och skåne!!!!!! ;)

Men tråkigt att du inte orkar ha dina djur kvar, Gruff!!!!  :(

Vilverin

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 04 sep-09 kl 16:32 »
Meh, Gruff! Så kan du ju inte säga! Nu kommer jag ju få tjata på maken hela helgen om att låna en släpkärra och köra och hämta getter! =D

Allvarligt talat, så långt är det kanske inte. Men jag har kört med släp typ en gång förut... så hela företaget hänger på om jag kan övertala min kära pappa att agera gethämtare i så fall. Kan tänka mig att han är måttligt sugen...

Och så ville jag ju egentligen bara ha två stycken... =S
- Émile Zola

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #39 skrivet: 04 sep-09 kl 17:12 »
Ett par killingar går in i en vanlig personbil. Och ett par getter går bra bak på en kombi jue  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 3 användare
torbjorn, pow, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser