Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rörlig vs.fast ränta?  (läst 16694 gånger)

lantligtromantiskt

• Gäst
SV: rörlig vs.fast ränta?
« Svar #40 skrivet: 21 aug-09 kl 14:50 »
Men dom har väl rasat i värde en hel del nyligen också?
Det har inte lantbruksfastigheter.
nej,kan man det här med fonder så köper man i rätt äge,dvs när de är på botten och säljer när de är i toppen,det är så man gör serru.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #41 skrivet: 21 aug-09 kl 14:52 »
ja och vilka är vinnarna?
jo de som köper en bostadsrätt kontant och har LÅG avgift på 1.700kr
eller de som köper sitt hus kontant och bara betalar uppvärmningskostnader.
Och var bor dessa personer helt gratis under tiden dom sparar ihop till kontantinsatsen ???

(Dessutom har jag inte träffat på så väldigt många bostadsrätter som har samma låga uppvärmningskostnad som mitt hus ::) ...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 21 aug-09 kl 15:05 »
Och var bor dessa personer helt gratis under tiden dom sparar ihop till kontantinsatsen ???

(Dessutom har jag inte träffat på så väldigt många bostadsrätter som har samma låga uppvärmningskostnad som mitt hus ::) ...)

skräptanten,eftersom jag VET att du bor i vetlandaområdet,så kan du köpa en lägenhet för 65.000-200.000kr där.
här har du ett exempel: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/467508
och 65.000 tar inte så lång stund att få ihop oavsett hur man bor,det handlar bara om att prioritera rätt.
vissa prioriterar att bo skuldfritt och då gör man allt för att komma dit.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 21 aug-09 kl 15:13 »
DET HÄR ÄR BRA OXÅ:
http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/336543
Så en jordbruksfastighet behöver inte kosta så mycket. och det är heller inte säkert man fåre ut mer än vad man gav.
det bästa är att vara realistisk och vara nöjd om man får det man gav när man en dag säljer,om man nu har lån på det vill säga.
inget kul att stå med lån och betala på för nåt man inte äger.
det ser man nog av på lyxfällan,där va det en som fortfarande betalde på en dator som de gjorde sig av med för 8år sedan...halå eller...

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #44 skrivet: 21 aug-09 kl 15:19 »
skräptanten,eftersom jag VET att du bor i vetlandaområdet,så kan du köpa en lägenhet för 65.000-200.000kr där.
här har du ett exempel: http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/467508
och 65.000 tar inte så lång stund att få ihop oavsett hur man bor,det handlar bara om att prioritera rätt.
vissa prioriterar att bo skuldfritt och då gör man allt för att komma dit.

Tack för omtanken :) , men jag skulle uppfatta det som aningen trångbott. Dessutom skulle jag få knäpparlarver i potatisen om jag grävde upp gräsplätten framför kåken till odling. Men frågan kvarstår, var ska en bo under tiden en sparar ihop 65 000:- ? Sparar en så mycket som 2 000 i månaden tar det nästan 3 år iallafall...och då kan en lika gärna amortera av på sitt gårdslån med den summan istället, och få en bostad som är betydligt större än 48 kvm.

johe71

« Svar #45 skrivet: 21 aug-09 kl 15:20 »
Skillnaden är väl att den som köper gården direkt med lån betalar en avgift som inte den som bor i hyresrätt gör,dvs räntan.

fast väldigt ofta har den som äger hyresfastigheten ett lån på hyresfastigheten... vem tror du betalar den räntan om inte de som bor i hyreslägenheterna?

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 21 aug-09 kl 15:28 »
Tack för omtanken :) , men jag skulle uppfatta det som aningen trångbott. Dessutom skulle jag få knäpparlarver i potatisen om jag grävde upp gräsplätten framför kåken till odling. Men frågan kvarstår, var ska en bo under tiden en sparar ihop 65 000:- ? Sparar en så mycket som 2 000 i månaden tar det nästan 3 år iallafall...och då kan en lika gärna amortera av på sitt gårdslån med den summan istället, och få en bostad som är betydligt större än 48 kvm.
alla är vi påväg mot olika mål i livet och gör sådeles olika prioriteringar.
vad va det du inte förstod? du bor där du bor nu och sparar under tiden,och 3år är väl genting i sammanhanget.
ett exempel:

person 1 har ett lån på 500.000kr til en ränta på 4,25% ,lånet är på 10år.för det betalar personen 4.167kr i amortering och 1.771kr i ränta.sådeles 5.938kr/månad.

person 2 sparar 5.938kr/månad i 10år,och får sådeles ihop 712.560kr+räntan.

vem är vinnaren och vem är förloraren?

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 21 aug-09 kl 15:31 »
fast väldigt ofta har den som äger hyresfastigheten ett lån på hyresfastigheten... vem tror du betalar den räntan om inte de som bor i hyreslägenheterna?
oavsett om hyresvärden har ett lån på fastigheten eller INTE,så får du ju faktiskt betala för att bo där,och det är hyran.
vet ett par stycken som INTE har lån på sina uthyresfastigheter.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #48 skrivet: 21 aug-09 kl 15:39 »
person 1 har ett lån på 500.000kr til en ränta på 4,25% ,lånet är på 10år.för det betalar personen 4.167kr i amortering och 1.771kr i ränta.sådeles 5.938kr/månad.

person 2 sparar 5.938kr/månad i 10år,och får sådeles ihop 712.560kr+räntan.

vem är vinnaren och vem är förloraren?
I kalkylen måste du oxå räkna av person 2:s boendekostnad under tiden hen sparar ihop sina 712 560:-
Hen lägger då alltså ut 5 938:-/månad i sparande och sen gissningsvis 3 000:- i månadshyra oxå.
Hyra 3 000:-/månad gånger 120 månader = 360 000:-
Så 712 560 - 360 000 = 352 650 i reda pengar.
Person 1 har efter 10 år sin lilla gård fullt betald (och kanske lite snyggt renoverad?)!

anette i bugared

• -
« Svar #49 skrivet: 21 aug-09 kl 15:44 »
nån gång hösten 2006 va rörlig HÖGRE än fast ränta.

den rörliga räntan hos swedbank har legat på ca 5%. Binder man 5-7 år under det så borde man, rent historiskt, tjäna på det.
Rörlig ränta nu hos Swedbank, jordbrukskredit, är 1,74%, den 5:åriga 4,6%.
« Senast ändrad: 21 aug-09 kl 15:46 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

johe71

« Svar #50 skrivet: 21 aug-09 kl 15:46 »
så får du ju faktiskt betala för att bo där,och det är hyran.

ja, och i hyran ingår bland annat hyresvärdens ränta... pengar till framtida reparationer och även hyresvärdens lön och hyresvärdens vinst, för du tror väl inte att någon hyresvärd hyr ut sina lägenheter utan att gå med vinst?

så frågan är vad som är dyrast... betala ränta på ett lån för sin egen fastighet eller betala lön och vinst till hyresvärden?

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 21 aug-09 kl 15:51 »
I kalkylen måste du oxå räkna av person 2:s boendekostnad under tiden hen sparar ihop sina 712 560:-
Hen lägger då alltså ut 5 938:-/månad i sparande och sen gissningsvis 3 000:- i månadshyra oxå.
Hyra 3 000:-/månad gånger 120 månader = 360 000:-
Så 712 560 - 360 000 = 352 650 i reda pengar.
Person 1 har efter 10 år sin lilla gård fullt betald (och kanske lite snyggt renoverad?)!
nu vet jag inte hur du tänker...
du kan ju nte DRA av hyran man betalar,den har ju INGET med sparandet att göra överhuvudtaget!

BÅDE person 1 OCH person 2 får ju sina gårdar fullt betalda efter 10år,fast den som har lån har ju betalat "onödiga" pengar till banken i form utav ränta.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 21 aug-09 kl 16:01 »
nu vet jag inte hur du tänker...
du kan ju nte DRA av hyran man betalar,den har ju INGET med sparandet att göra överhuvudtaget!

BÅDE person 1 OCH person 2 får ju sina gårdar fullt betalda efter 10år,fast den som har lån har ju betalat "onödiga" pengar till banken i form utav ränta.

jag fattar inte varför du håller på om ekonomi på detta sätt?  det verkar som du är en djupt olycklig person?

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 21 aug-09 kl 16:01 »

jag fattar inte varför du håller på om ekonomi på detta sätt?  det verkar som du är en djupt olycklig person?
nej tvärtom,jag är lycklig :D och jag vet att även Suresh är lycklig.
är det dåligt att vara lycklig?
« Senast ändrad: 21 aug-09 kl 16:04 av lantligtromantiskt »

johe71

« Svar #54 skrivet: 21 aug-09 kl 16:07 »

och person 1 har levt ett underbart liv, bott på och brukat sin gård i 10 år medans den som sparat pengar har hyrt en lägenhet (annat boende) under 10 år har betalt onödiga pengar till en hyresvärd under dessa år i form av hyra... (för att inte tala om känslan av att sitta i en lägenhet i 10 år medans man längtar till en gård... för varför skulle man spara pengar till en gård om man inte längtar efter det livet?)

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 21 aug-09 kl 16:08 »

ja och månen är gjord av ost,jorden är platt mm mm, du vill att andra ska redogöra för sin ekonomi,kan inte du lämna fullständig redogörelse över din????  jag minns sen "sist" du var här att du stolt proklamerade att du mer eller mindre levde på din pojkvän, ekonomiskt  javisst etiskt  ________________?  

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 21 aug-09 kl 16:11 »

jaha  du och suresh är är lyckliga? och lycka för dig är att??

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 21 aug-09 kl 16:43 »
låter som att det är flera här inne som behöver lära sig lite om hur banker fungerar.

jag har lagt ut filmen Maxed out i 9delar  under ljugarbänken/youtubefavoriter.
kolla igenom de nio avsnitten så kan vi diskutera sedan...

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 21 aug-09 kl 16:47 »
låter som att det är flera här inne som behöver lära sig lite om hur banker fungerar.

jag har lagt ut filmen Maxed out i 9delar  under ljugarbänken/youtubefavoriter.
kolla igenom de nio avsnitten så kan vi diskutera sedan...

kan du inte dra det snabbt?  så jag slipper tillbringa eftermiddagen i biosalongens dunkla ljus,

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 21 aug-09 kl 17:17 »

kan du inte dra det snabbt?  så jag slipper tillbringa eftermiddagen i biosalongens dunkla ljus,
nejdu,du behöver lära dig!
så shaas in med dig i biosalongen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser