Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rörlig vs.fast ränta?  (läst 16663 gånger)

Kalle Kakelugn

• Gäst
SV: rörlig vs.fast ränta?
« Svar #20 skrivet: 21 aug-09 kl 10:19 »
På SBAB är de visst kärringar, för där har de räknat ut att den som sedan 1997 haft sina lån bundna på fem år betalat 43% mer än den som haft rörlig ränta.

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/familjeekonomi/artikel_1517817.e24

nästa gång som mina lån skrivs om så ska jag välja rörlig.

anette i bugared

• -
« Svar #21 skrivet: 21 aug-09 kl 10:33 »
Skrev om två av lånen på totalt 500.000 förra veckan och sparar nu 1000 kr/månad genom att välja rörlig.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 21 aug-09 kl 12:15 »
Ärligt talat,jag undrar nog vem det är utav oss två som är "stackare".. Med tanke på dina inlägg under dina andra namn här på forumet så har jag, i mina ögon, ett fullgott liv i jämförelse med dig..

Visst, att ha skulder är väl inte det roligaste i livet men hellre att jag har skulder, lever det liv jag vill tills jag trillar av pinn än att jag sitter och sparar, snålar lever ett liv jag inte vill leva och sedan dör.. Man har bara ett liv och då gäller det att förverkliga sina drömmar.

En investering i en gård är ju heller inget som nödvändigtvis måste gå på ett ut under min livstid, man lämnar ju över en bit mark på jorden till sina barn också och de kanske kan fortsätta på det spåret man slagit in på.
visst jag sparar ,men jag snålar inte och jag lever det liv jag vill.
precis,man har bara ett liv och då gäller det att förverkliga sina drömar,jag håller på med det. :D

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 21 aug-09 kl 12:22 »
varför läser du inte Dagens industri? läser du inte e24.se heller? (det gör jag dagligen,är så kul att läsa alla komentarer)
Nä. För ekonomisk journalistik läser jag gärna Grus & Guld :) . Jag tror inte att ensamstående arbetarklassmorsor på landet till hör DI:s målgrupp... :P
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 21 aug-09 kl 12:24 »
nån gång hösten 2006 va rörlig HÖGRE än fast ränta.

den rörliga räntan hos swedbank har legat på ca 5%. Binder man 5-7 år under det så borde man, rent historiskt, tjäna på det.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 21 aug-09 kl 12:27 »

inte alls,finns nåt som kallas inflation,om ett antal år så kanske gångtrött tjänar 2mille i månaden,  så då kanske gården är värd 30mille vem är vinnare då?
hahahahhaha...lär ju inte inträffa..hahhahhahahaha

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 21 aug-09 kl 12:50 »
Jordbruksfastigheter har historiskt sett stigit mer i värde än pengar på banken.
Kommer nog att fortsätta göra det också, eftersom marken är en ändlig resurs och efterfrågan ökar.
Fast det där brukar visst inte sjunka in.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 21 aug-09 kl 12:57 »
Jo jag tror nog också att en gård är en ganska bra investering.. I den förra socknen som jag bodde, som förvisso ligger närmre en stor stad, så har de mindre gårdarnas marknadsvärde stigit med det dubbla, i vissa fall 3 ggr inköpsvärdet, sedan 1995. Det är svårt att få en sådan ökning med pengar på banken..

Existens?

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 21 aug-09 kl 13:42 »
Personligen har jag inte ens börjat fundera på att amortera på lånen... Det är så förbannat mycket pengar att det knappt är möjligt att få ned lånen på "vettiga" nivåer ändå, om man nu inte råkar ha en helvetisk massa överskott av pengar..

Någon gång, om jag helt oförutsett blir rik, så ska jag börja amortera av i en rasande takt. Det är planen i det stora hela. :)

Precis så ser jag det också, vi betalar bara ränta åtminstone åtskilliga år framåt. Det blir som att betala hyra för gården helt enkelt. När vi blir pensionärer har förmodligen inflationen ätit upp det mesta av lånen och vi kan sälja gården med god vinst.  
Vi vill ha gård och driva den nu när vi ännu har kraften, inte sitta i en lägenhet och spara pengar för att köpa en gård vid 65 års ålder...eller i nästa liv, vilket ju är mer rimligt om man ska spara ihop 3 miljoner....
Skulle som sagt en oförutsedd extra inkomst plötsligt komma in så kan man ju amortera, men det är inget vi räknar med.
De pengar som blir över investerar vi för att höja värdet på gården.
Det är ju skillnad att låna till en gård jämfört med t.ex till en bil, där kommer man ju garanterat att förlora på det hur man än gör.

En tredjedel av lånen har vi rörligt, och dom är ju naturligtvis billiga just nu med en ränta på 1,6%, men det innebär ju inte att man kan binda dom till det.

Att låna pengar till en gård är inte att skuldsätta sig för livet.
« Senast ändrad: 21 aug-09 kl 13:48 av Existens? »

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 21 aug-09 kl 14:00 »
Precis så ser jag det också, vi betalar bara ränta åtminstone åtskilliga år framåt. Det blir som att betala hyra för gården helt enkelt. När vi blir pensionärer har förmodligen inflationen ätit upp det mesta av lånen och vi kan sälja gården med god vinst.  
Vi vill ha gård och driva den nu när vi ännu har kraften, inte sitta i en lägenhet och spara pengar för att köpa en gård vid 65 års ålder...eller i nästa liv, vilket ju är mer rimligt om man ska spara ihop 3 miljoner....
Skulle som sagt en oförutsedd extra inkomst plötsligt komma in så kan man ju amortera, men det är inget vi räknar med.
De pengar som blir över investerar vi för att höja värdet på gården.
Det är ju skillnad att låna till en gård jämfört med t.ex till en bil, där kommer man ju garanterat att förlora på det hur man än gör.

En tredjedel av lånen har vi rörligt, och dom är ju naturligtvis billiga just nu med en ränta på 1,6%, men det innebär ju inte att man kan binda dom till det.

Att låna pengar till en gård är inte att skuldsätta sig för livet.
du skriver: att låna pengar till en gård är inte att suldsätta dig för livet,men det är ju precis det du gör eftersom du inte amorterar.att inte amortera ser jag som oerhört korkat,inte vill man väl sponsra banken i tid och evighet??
ja det är en stor myt att man tror att inflatione ska äta upp lånen ,men tyvärr funkar det inte så.
varför räknar folk kallt med att de ska säja med vinst? hur många har nu i krisens spår fått sälja till underpris och står med lån kvar men inget hus? massor med folk.
du säjer spara pengar tills man är 65år...ja det beror ju på ens mål och planer det förstås.
alla vill inte ha en gård,och alla kommer inte köpa nåt för 3miljoner.

Suresh

• -
« Svar #30 skrivet: 21 aug-09 kl 14:10 »
du skriver: att låna pengar till en gård är inte att suldsätta dig för livet,men det är ju precis det du gör eftersom du inte amorterar.att inte amortera ser jag som oerhört korkat,inte vill man väl sponsra banken i tid och evighet??
ja det är en stor myt att man tror att inflatione ska äta upp lånen ,men tyvärr funkar det inte så.
varför räknar folk kallt med att de ska säja med vinst? hur många har nu i krisens spår fått sälja till underpris och står med lån kvar men inget hus? massor med folk.

(snip)

+1

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 21 aug-09 kl 14:15 »
Jordbruksfastigheter har historiskt sett stigit mer i värde än pengar på banken.
Kommer nog att fortsätta göra det också, eftersom marken är en ändlig resurs och efterfrågan ökar.
Fast det där brukar visst inte sjunka in.
om man frågar folk vad deras största ekonomiska tillgång är,svarar de oftast"gården"  eller "bostadsrätten"
och det är ju ett natuligt svar eftersom bankerna,staten och mäklarna pratar om att du ska investera i eget boende.
följdfrågan blir då att om ditt hus är en tillgång,hur stor inkomst får du då därifrån varje månad? svaret är naturligtvis:INGEN.
tvärtom kostar ett hus oss pengar.dyra lån,uppvärmning,försäkring fastighetskatt osv
ljuger banken och staten då när de påstår att hemmet är en tillgång? nej,givetvis inte. de berättar inte bara för VEM det är en tillgång.
kan du gissa för vem ditt hem är en passiv inkomst? jo,för staten och för banken är det en förträflig affär.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #32 skrivet: 21 aug-09 kl 14:25 »
skruvis, kan du gissa för vem ditt hem är en passiv inkomst? jo, för hyresvärden

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #33 skrivet: 21 aug-09 kl 14:29 »
du säjer spara pengar tills man är 65år...ja det beror ju på ens mål och planer det förstås.
alla vill inte ha en gård,och alla kommer inte köpa nåt för 3miljoner.
Men att pynta en fet lägenhetshyra varje månad i säg 20 år samtidigt som en sparar pengar för att köpa ett gård kontant efter dessa 20 år är ingen vidare bra affär, då kan en ju lika gärna köpa gården med en gång...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 21 aug-09 kl 14:33 »
Men att pynta en fet lägenhetshyra varje månad i säg 20 år samtidigt som en sparar pengar för att köpa ett gård kontant efter dessa 20 år är ingen vidare bra affär, då kan en ju lika gärna köpa gården med en gång...

ja och vilka är vinnarna?
jo de som köper en bostadsrätt kontant och har LÅG avgift på 1.700kr
eller de som köper sitt hus kontant och bara betalar uppvärmningskostnader.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #35 skrivet: 21 aug-09 kl 14:38 »
Sitter du bara och tummar på bankboken, eller spelar du också, satsar på rysslandsfonder eller nåt?
I så fall skulle jag ha viss förståelse.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 21 aug-09 kl 14:41 »

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 21 aug-09 kl 14:42 »
Sitter du bara och tummar på bankboken, eller spelar du också, satsar på rysslandsfonder eller nåt?
I så fall skulle jag ha viss förståelse.
jadu mina fonder har gått upp med 19% hittils i år bara...

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #38 skrivet: 21 aug-09 kl 14:44 »
jadu mina fonder har gått upp med 19% hittils i år bara...

Men dom har väl rasat i värde en hel del nyligen också?
Det har inte lantbruksfastigheter.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 21 aug-09 kl 14:49 »
Skillnaden är väl att den som köper gården direkt med lån betalar en avgift som inte den som bor i hyresrätt gör,dvs räntan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser